HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Volympotentiometrar konstruktion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/02/15 :  17:26:59  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Tänkte byta volympoten i en förstärkare jag har, den har 6 st ben ner i kortet och jag har hittat en som skulle passa fysiskt samt med de rätta värdena, är det någon här som vet om det finns någon standard för hur det är kopplat inne i poten så att den inte kan bli felkopplad när man lött dit den som den passar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/02/15 :  17:33:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nej det finns inga standarder. Det brukar se likadant ut men det finns undantag. Du får antingen mäta upp den du har eller söka efter datablad.

Förresten så är ju detta en typisk fråga för teknik & DIY, jag flyttar tråden dit.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/02/16 :  20:55:25  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Skulle du inte hitta exakt rätt sort är det inte hela världen heller. Såvida inte det är extremt trångt kan man kan ju alltid skarva in det i rätt hål. Det finns så många bra potar, kanske vill du inte begränsa dig till just det du kan få tag i som råkar passa direkt in i kortets hål.
Om du då behöver mäta: jag chansar på att du kanske inte har mätt en pot förut, och metodiken är måhända självklar men ändå... Du kan sätta multimetern på motståndsmätning mellan två av potens ben.
Du mäter samtidigt som du skruvar på poten (krokodilklämmor är bra att ha...). Du kommer då att finna att mellan två av benen ändras inte motståndet när du skruvar på poten. Då vet du att det tredje benet, det som du inte mäter på, är mittuttaget. Sen flyttar du klämmorna och mäter med utgångspunkt från mittuttaget: vrid upp till maxvolym. Mellan mittuttaget och ena benet är det väldigt lite motstånd. Dessa två går signalen genom, det tredje går till jord/retur.

P.S. Glöm inte att dra ner volymen innan du kopplar in förstärkaren igen D.S.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/02/16 21:47:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000