HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur yttrar sig ett defekt element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2008/02/14 :  13:50:00  Show Profile Send Totem a Private Message
För några dagar sedan skrev jag ett inlägg här på forumet om ett par högtalare jag ropat in på auktion:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66763

Jag har nu fått hem högtalarna, och testat dem. Mycket riktigt är de defekta på något sätt, men i min tekniska okunnighet börjar jag nu ana att det kanske inte (enbart) är högtalarelementet som är skadat.

Det är en bandpass-låda med två basar i en egen kammare, diskant i en och mellanregistret i ytterligare en - Jamo Consert VII

När jag lyssnar på olika sorters musik yttrar sig det hela genom en obalans. Ena högtalaren låter helt enkelt mycket mer än den andra (den med mellanregistret som jag tror är defekt låter alltså lägre i nivå).

Är detta typiskt för Ett trasigt element, eller tyder det på att det är annat som kan vara defekt också?

Ni förstår säkert att jag inte är särskilt tekniskt lagd, och jag lägger gärna ut mina tankar här innan jag börjar skruva upp högtalarna. Det skulle kännas bättre att ha lite att gå på, och inte bara börja från noll...

Edit: 080214, 14:12 - Ser nu att jag postat i fel forum. Ber om ursäkt för detta.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Edited by - Totem on 2008/02/14 15:11:56

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/14 :  15:04:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Fel i element brukar yttra sig som skrap eller tystnad.

Jag skulle skruva isär och kika på filtren. Se om något ser "trasigt ut" Behöver inte vara den som låter lägre som är kass, kan ju vara en notchkrets som dött också.

Eventuellt prova att skifta filter/låda/element för att på så sätt ringa in felet.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2008/02/15 :  16:04:07  Show Profile Send Totem a Private Message
Notchkrets?

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/15 :  16:47:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
En notch dämpar nivån inom ett begränsat frekvensområde, men kan ju om det inte fungerar skapa en illusion av för hög nivå. Ej sannolikt men en tanke.

edit: Rättat lite formulering ochsyftning

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/03/04 09:22:27
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2008/02/16 :  08:26:56  Show Profile Send Totem a Private Message
Jag har nu öppnat upp båda högtalarna och tittat på filtren. Jag har (tyvärr) upptäckt följande:

Filtret i lådan som spelar lägre i nivå har fyra stycken drosslar (heter det så?) där det är lindad röd tråd (ja, röd, inte koppar). På två av drosslarna verkar tråden ha lindat upp sig något, vilket inte känns som någon katastrof, MEN en av drosslarna ser ut att ha brunnit; den är i varje fall kraftigt svart-bränd. I övrigt ser allt på detta filter ut att vara i sin ordning.

Högra lådans filter ser bra ut, förutom att en av drosslarna har lossnat. Den sitter alltså lös på kortet; det är precis så att den sitter kvar när filtret tas ut/sätts in i lådan.

Nu har jag också lagt upp en bild: http://static.pici.se/pictures/OUBKsULzE.jpg

Jag undrar förstås om det jag beskrivit är något som är möjligt att laga? Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett par drosslar för kanske 100 kr stycket + betala en mindre summa för arbetet i så fall.

Om det är så, är det samtidigt värt besväret att kanske uppgradera filtret?
Att gå till en handlare förstår jag är uteslutet (kostar väl massor av pengar), men kanske finns det någon här på forumet som kan göra det för en inte allt för dyr slant?

Maglis, jag är verkligen tacksam för din hjälp så här långt!

/T

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Edited by - Totem on 2008/02/16 10:26:44
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/02/18 :  08:07:21  Show Profile Send acebowler a Private Message
oj... L1 ser inte pigg ut, inte C4 heller... skulle ha bytt dessa om jag varit dig...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/18 :  08:27:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Näe, den spolen har nog sett sina bästa dagar. Men det går ju att åtgärda....dvs. byta. Den som sitter lös är ju bara att fästa med lite smältlim.

Frågan är dock vilka värden den trasiga spolen skall ha, kondingar kan man ju läsa på. Det står inget på kortet eller? Spolar kan ju också mätas upp med en LCR-meter.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2008/02/18 :  19:37:52  Show Profile Send Totem a Private Message
Ja, att L1 inte ser pigg ut, det har jag ju redan lyckats konstatera. Men C4? Är det ett motstånd?

Jag har återigen tittat på kortet. Hittar ingen info om spolarna. Det här blir bara mer och mer spännande/förvirrat (både svårt och roligt samtidigt!)

Jag hoppas ni står ut med några följdfrågor?

1. Själv har jag tumme mitt i handen, men jag råkar ha en mycket teknisk fru. Hon kan löda osv., men kan inte något om delningsfilter och högtalare. Hon undrar hur spolarna ska tas bort från filtret. Är de bara fastlimmade? Måste det vara smältlim för at fästa dem igen?
2. Vad är en LCR-meter? (en släkting till en multimeter?)

Jag har i dag varit i kontakt med säljaren, och han är beredd att kompensera med 300 kr.
Med tanke på att jag betalade 900 kronor för högtalarna kan det kanske vara värt lite arbete för att få dem pigga igen.

Jag har förresten varit i kontakt med Jamo och Jamos Generalagent i Sverige, utan svar. Ska maila dem igen angående ett schema över delningsfiltret. Jag antar att det blir enklast om jag har ett sådant?

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2008/02/18 :  20:13:34  Show Profile Send Lassel a Private Message
Det är någon typ av lim som de sitter fast med, jag vet inte exakt de vet nog bara tillverkaren. Men de ska gå att få löst spolen(L1) med milt våld. Men din fru kan löda lös båda ändarna först så försiktigt som möjligt att de inte skadar något annat. Sen kan ni fästa den nya med smältlim eller någon passande metod.
Värdet på spolar kan ibland inte sättas ut så man får mäta med en speciell multimeter LCR. Men de kan va bussiga på butiker som säljer spolar så att du kan få mäta upp den där.

De komponenter de står L på så är spolar, de som de står C på är kondensatorer och de som de står R på är motstånd.

C4 är en kondensator som verkar ha spruckit= den är slut. Värdena brukar stå på såna. Annars finns det mätare även för de.

Som tur är så borde du ha ett filter helt i andra högtalaren? Så de går ju att mäta på hela komponenter där.

Något jag är lite rädd för när filtret ser ut så där att något element kan ha fått stryk, men har du tur så har inget hänt.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/18 :  20:19:22  Show Profile Send Lovan a Private Message
Är L1 bränd eller är det bara att dom limmat ihop det? Svårt att säga från bilden tycker jag.
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2008/02/19 :  06:35:42  Show Profile Send Totem a Private Message
När jag tittar närmre på L1 ser den ut att vara i två delar. Om den är bränd, ja, den är svart i verkligheten också, och det ser inte vackert ut..

Jag försöker sammanfatta:

1. Byte av spole L1, vänster delningsfilter (värde via LCR-multimeter)
2. Byte av C4 Polypropylenkondensator, vänster
3. Limma fast Spole L1, höger delningsfilter
4. EVENTUELLT byta kondensator C4, höger högtalare (blir det inte konstigt om det är olika komponenter - den ena är sprillans ny, den andra äldre?)

Jag skruvade upp och tittade på mellanregister/baselementet nu i morse. Okulärt såg det i varje fall bra ut, men säker är jag förstås inte. Det var ju också detta element jag från början trodde var boven. Det finns några repor/mindre märken på framsidan av elementet, men det tolkar jag bara som en obetydlig skada.

Jag ska lossa delningsfiltret som är minst defekt, och knalla ned till Hifikit mot slutet av veckan. Förhoppninsvis kommer de att kunna hjälpa mig och förhoppningsvis blir det inte allt för saftigt dyrt heller.

Det ska bli intressant om Jamo svarar på mitt senaste mail. Skulle vara skönt att få infon direkt från dem kring detta.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/19 :  09:02:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Utan att lova något så tror jag Hifikit gärna hjälper till, de brukar vara juste.

Elementen kan du ju testa fritt...dvs. koppla direkt till slutsteg, då hör du om de skrapar eller är helt tvärdöa. Kan ju vara värt att testa innan så du vet var du står.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2008/02/21 :  18:36:41  Show Profile Send Totem a Private Message
Jaha, och nu skulle jag då löda bort kablaget från filtret, för att i morgon knata ned till Hifikit.

Inte heller det verkar gå vägen. Det är rätt rejäla lödanslutningar, och naturligtvis har vi bara en lödpenna modell Biltema hemma. Den verkar inte orka med detta. Spetsen för liten eller/och för lite effekt? Suck, jag blir så trött...

Undrar om det helt enkelt inte är lika bra att:

1. Märka upp kablaget
2. Knipsa av detta så nära filtret som möjligt
3. Gå ned till Hifikit och be dem löda dit nya komponenter och ta bort kabelstumparna

Jamo har lovat att få över ett schema (fick svar från dem i går), och att löda dit kablarna ska jag väl ändå lyckas med när resten är klart..

Något att sova på över natten kanske?
Spännande fortsättning följer!

/Elektronikklanten

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2008/03/03 :  16:48:41  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
hehe, just sånna här hade min kusin och han kunde spela fruktansvärt högt med dom utan problem. Jag själv har haft stativaren consert II och oxå den med kraftig förstärkare tålde mkt och länge. Man kan undra vad dom gjort me dessa. Ja, Stefan el Tommi o butiken hjälper dig mer än gärna och du får helt säkert en bättre ljudande högtalare än nånsin med nytt filter.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/03 :  19:03:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är detta ett bildreportage???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2008/03/03 :  19:16:01  Show Profile Send Totem a Private Message
På sätt och vis är det väl ett bildreportage. Skillnaden är dock att jag inte lägger upp bilderna här på forumet, jag länkar.

Jag kan förresten berätta att jag nu varit hos Hifikit och lämnat in filtren. Ja, faktum är att jag också hämtat dem. Jag kände att det var lika bra att låta dem göra hela jobbet. Mycket trevligt bemötande och totalt sett mycket vettigt pris. Summa sumarum blev att de renoverade båda filtren. Nu återstår bara arbetet med att montera in allt och sedan får vi se vad resultatet blir. Jag har inte haft tid att testa högtalarelementen, och förhoppningsvis behöver jag inte gå på dem..

Bild på nytt filter kommer i morgon.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2008/03/03 :  20:53:47  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag tycker det är en trevlig högtalare du fått tag på, har hört mkt ljuv musik genom sådana och ser fram emot fler bilder...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2008/03/03 :  21:08:14  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Som info kan jag säga att diskanten är en specialversion av SEAS H398 och mellanregister plus basar är kina tillverkade element, mkt påminnande SEAS P17 men det är det alltså inte. I Consert II som jag hade användes istället en Peerless diskant av nån anledning. Tyckte alltid metalldiskanten i 5 och 7 -modellen lät bättre helt klart. För mig dessa modeller började tillverkas precis i början på 90-talet fram tills -94 el -95. Den stora modellen vann test i hifi&musik som bästa golvaren 92 under 15kkr. Om jag nu minna helt rätt. Vann gjorde den iallafall och man var imponerad av ljudbild samt basförmåga.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2008/03/04 :  08:17:50  Show Profile Send Totem a Private Message
Och här är resultatet: http://static.pici.se/pictures/SuIqvFyMl.jpg

Nu återstår bara att montera in och hålla tummarna för att det hela fungerar.

Tack till er som kommit med mer info om högtalarna, inte minst MaxMartin!

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Edited by - Totem on 2008/03/04 08:20:36
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2008/03/04 :  09:01:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hej Totem, grattis till ditt inköp!
Rena tekniska spörsmål som de du har här hamnar fel i ett bildreportageforum. Jag flyttar din tråd till Teknisk och DIY så får du säkert mer/bättre/snabbare respons på frågorna du har.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/03/04 :  09:23:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det där tycker jag ser bra ut, spolen är ju korrekt monterad också. Väntar med spänning på att höra (om) resultatet.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2008/03/10 :  18:43:38  Show Profile Send Totem a Private Message
Nu äntligen har jag fått tid till att montera ihop allt.

Efter lite dribblande med lödkolven och fibblande med ett numera något bredare delningsfilter (en av spolarna är nu klart mycket större)satte jag mig ned för att testa.

Jag förberedde mig för att det skulle:

1. Inte låta något alls
2. Låta ännu sämre än tidigare
3. Fortfarande låta dåligt/obalans, men i mindre utsträckning
4. Eller, håller andan... det låter alldeles utmärkt!

Min sambo övertalade mig om att vi skulle börja med att testa med hennes favoritband, som är ett Ryskt punkband. Skivan köpte hon av någon piratförsäljare på en marknad i Moskva för några år sedan. Det gick absolut inte att höra någon som helst dynamik, balans, eller något alls. Brus, mono, hörapparat lät det som.

Det enda som gick igenom huvudet var plattan jag spelat typ 100 gånger hos Hifi Art, och som väl vid det här laget demats typ en miljon gånger på mässor runtom i välrden: Famous Blue Raincoat.
I med den och, och...


Och, YES!
Högtalarna är inte längre defekta!
För totalt 1200 riksdaler är det helt klart något som jag, sambon och vår kommande tillökning i familjen kommer att kunna leva med.

Än en gång, tack för hjälpen.

/T

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/03/10 :  19:01:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kul att du fick ingång grejerna och du är nöjd för tillfället.

1200 spänn låter ju helt ok, men då har du ju inte fått den grymt hårt saltade räkningen från forumkonsulterna ännu...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2008/03/11 :  19:05:27  Show Profile Send Totem a Private Message
Näe, men ni behöver inte oroa er. Jag återkommer med fler frågor ;)

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000