HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Avstånd från högtalare till lyssningplats ..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/02/15 :  20:33:13  Show Profile Send llerk a Private Message
Testa och testa och låt dina öron avgöra var "sweetspot" befinner sig i just ditt rum

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/02/16 :  11:28:43  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har fått ett bra resultat av att använda 46-graders regeln
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/02/16 :  12:18:44  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tror det är svårt att använda sig av en generell "regel" då olika högtalartillverkare har olika rekommendationer för avstånd mellan högtalare i förhållande till lyssningsavståndet. Magnepan tex rekommenderar att man börjar med ett avstånd på 50% av lyssningsavståndet mellan banddiskanterna för att sedan flytta panelerna utåt bit för bit. I en äldre broschyr rekommenderade man 60% av lyssningsavståndet mellan högtalarna center till center. Jonathan Valin i TAS har också förordat detta; "Do not place them too widely apart as this will weaken midbass impact and image focus"

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/17 :  09:06:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Man kan teoretisera om det mesta och säkert finns det en viss given tonhöjdsföljd som ger den bästa musiken också!?

Jag tycker att man skall prova själv och det man trivs bäst med är bäst. Man skall heller inte glömma att föflyttning av högtalarna påverkar de rumsakustiska paramterarna. De flesta brukar trots allt hamna ganska nära en liksidig triangel men jag har hört bra resultat med avvikelser åt båda hållen från detta också. Hur inspelningen är gjord påverkar också väldigt mycket, jag får olika "optimala vinklar" med olika inspelningar men det är inte praktiskt att flytta högtalarna hela tiden.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/17 :  09:24:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Man kan teoretisera om det mesta och säkert finns det en viss given tonhöjdsföljd som ger den bästa musiken också!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2008/02/18 :  23:42:36  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
466.16, 440.00, 523.25, 493.88

:) Schnittkes pianokvintett t.ex förutom de oändliga självklara musikstyckena

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/02/19 :  16:11:45  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Vad har ni för avstånd mellan högtalarna samt avstånd till lyssningsplatsen ?
Jag har 2.60 mellan burkarna och ca 4 meter till soffan.
Testade och drog fram soffan till ca 3 meter och blev förvånad hur bra ljudet blev.. uj vilken bas men tyvär ser det inte klokt ut med den plaseringen av soffa...

Kan du inte kompensera bastappet med att ställa högtalarna närmare sidväggarna? Det borde ju gå att balansera basen på det sättet, inbillar jag mej. Men det beror ju på hur rummet ser ut feståss.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/02/19 :  16:53:48  Show Profile Send Smackman a Private Message
Japp . dom står på längden av rummet så åt ena hållet finns ingen sidovägg ,bara en trappa..
Men efter en del testande så är faktiskt inte 4 meter så dummt ialf eller rättare sagt ca 3.70 om jag drar fram soffan lite :)
Basen blir fylligare på lägre volym vilket inte är fel.. vid 3 meter måste jag dra på mer för det ska bli riktigt kul i basen då.Det beror nog på mitt lite svåra rum.
lite kul info kanske..6371 spelar bas tom i 20hz lite konstigt när inget annat jag haft gjort det innan gäller även subwoofers ..
Känner mig rätt nöjd nu med placering hyffsat nära bakvägg "ca 80cm diskant--Bakvägg" samt en akustikskiva mellan högtalarna gör att ljubilden känns luftig och djup med en stabil bas.
Mvh

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000