Author |
Topic |
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 18:10:25
|
Vad har ni för avstånd mellan högtalarna samt avstånd till lyssningsplatsen ? Jag har 2.60 mellan burkarna och ca 4 meter till soffan. Testade och drog fram soffan till ca 3 meter och blev förvånad hur bra ljudet blev.. uj vilken bas men tyvär ser det inte klokt ut med den plaseringen av soffa... |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 18:18:33
|
Styvt 4 met mellan talarna o jag sitter knappt 3 meter ifrån.
Att justera sin placering i djupled ger dom effekterna du var med om
*edit* Mer text |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2008/02/14 06:25:01 |
|
|
mattiasa
Member
584 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 18:55:22
|
Använder mig av linkwitz anvisningar om hur man bör placera Orion samt vart lyssningsplats skall vara. Ca 2 meter mellan högtalare samt drygt 2.4 meter till lyssningsposition. |
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 18:58:26
|
Jag har en ganska så exakt triangel. Väldans nöjd |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 19:00:40
|
Att följa tillverkarens rekomendationer är väl det man gå på först. Jag har gjort det o är ganska nära det dom tycker
Men man får inte glömma att det betyder inte att tex basen blir bra, det beror på rummet o vart man sitter. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 19:51:21
|
Sitter oftast längre ifrån högtalarna än avståndet emellan och med "halvkraftig" toe-in. Då uppskattar jag det bäst. |
|
|
myskankan
Member
177 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 20:22:21
|
Just nu sitter jag 2,4m från högtalarna, och mellan dom är det 1,9m. Möblerade om förra veckan så det kan ändras nu till helgen. Om jag hittar någon bättre placering förstås. |
Nature never did betray the heart that loved her...
Nästan alla mina skivor Min anläggning |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 20:58:21
|
Verkar som att avståndet mellan burkarna + någon halvmeter är rätt lagom för dom flesta.. Diskant till väggen bakom har jag 78cm "hyffsat stora golvare" vad har ni där ? Mvh |
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8610 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 20:58:44
|
Har ungefär 2,10m till högtalarna efter att jag flyttad fram dom från bakvägg,soffan ska flyttas när jag orkar..Och ca 1,9m emellan,men undrar vad blir resulatatet om jag skulle flytta isär dom lite,då hanmnar ena ca0,5dm från vägg. Ett bra svar kanske är:Prova.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 21:01:38
|
Hos mig är det 2,15 m mellan högtalarna och ca 2,6 m avstånd till lyssningsposition. Tur att de sprider så bra annars hade det inte funkat att sitta så nära.
En "tumregel" brukar vara lyssningsavståndet skall vara ungefär 1,2 gånger avstånd mellan högtalarna för att uppnå bästa stereoperspektiv.
OBS att det bara är en tumregel och inte gäller för alla högtalare/konstruktioner! Sedan spelar ju rummet roll också.
smackman, dina erfarenheter styrker den teorin, du kanske kan flytta isär högtalarna mer eller så kanske du kan flytta fram högtalarna lite och fam soffan lite eller en kombination så det blir närmare det ideala? |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2008/02/12 21:03:15 |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 21:54:29
|
Hei Hos meg er det 240 cm mellom høyttalerne, senter til senter. Høyttalerne står 135 cm fra bakvegg. Lytteposisjoner har jeg to av: Min vanlige er på sofaen, 420 cm fra hyøttalere, og så har jeg en "nærfeltsposisjon" 320cm fra høyttalerne, som er STOOORE dipoler. mvh
|
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/02/12 21:56:00 |
|
|
JockeWe
Member
151 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 23:04:39
|
Jag har fått veta att det är 46° graders vinkel som gäller och det stämmer PERFEKT med hur man upplever det här hemma hos mig...
Mät avstånd mellan centrum på vänstra baffeln till centrum på den högra, mutiplicera med 1,18 mitt mellan bafflarna lägger du måttet och där skall huvvet vara för att öronen skall bli maximalt i fas.
Låter det jobbigt ;) tar en minut och resultatet är genialt! |
____ ____ Joakim Wendel
Come visit my home page at http://www.violinist.nu |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 23:12:33
|
Det som JockeWE skriver är det jag fick lära mig var riktigt bra med mina tidigare pi60. Det fungerar lika bra på de flesta högtalare.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8610 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 23:20:41
|
quote: och där skall huvvet vara för att öronen skall bli maximalt i fas.
Sen bör ju skallen fixeras i höjdled oxå..(skruvstäd) |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 06:19:46
|
JockeWe: Hur gör du om de är vinklade? |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 07:02:21
|
quote: smackman, dina erfarenheter styrker den teorin, du kanske kan flytta isär högtalarna mer eller så kanske du kan flytta fram högtalarna lite och fam soffan lite eller en kombination så det blir närmare det ideala?
Mja.. drar jag fram högtalarna för mkt typ över 1m från vägg så tycker jag att det försvinner för mkt bas och drar jag isär dom mer så blir det nya problem pga av rummets utformning .. Men men ska testa lite mer , och det är gratis I värsta fall får jag helt enkelt dra fram soffan när det ska fin lyssnas . Basen i mina 6371or förvånar mig fortfarande, djupet och trycket är smått otroligt . |
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 20:59:34
|
quote: Hos meg er det 240 cm mellom høyttalerne, senter til senter. Høyttalerne står 135 cm fra bakvegg. Lytteposisjoner har jeg to av: Min vanlige er på sofaen, 420 cm fra hyøttalere, og så har jeg en "nærfeltsposisjon" 320cm fra høyttalerne, som er STOOORE dipoler.
Även jag har hyfsat stora dipoler vilka kräver lite längre lyssningsavstånd tycker jag, i mitt fall ca 4m. Ca 230 center till center och 155 till bakvägg. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 21:32:39
|
quote: 46° graders vinkel
Antar att du menar vinkeln från lyssningsplatsen ut mot högtalarna? (För att inte förväxlas med toe-in) |
|
|
JockeWe
Member
151 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 23:40:37
|
Jag är ju ingen högtalarkonstruktör men det låter helt enkelt mest rätt (hos mig) ungefär där man kan mäta med ovanstående princip.
Mina högtalare är B&W 801 Matrix series3 och står lite invinklade, mellanreg och diskant något mer invinklade än basarna.
Precis som huzze säger blir det ca 46° tårtbit (ungefär 1/8 cirkel alltså) mellan mitt huvud och de båda högtalarnas mittframpå. |
____ ____ Joakim Wendel
Come visit my home page at http://www.violinist.nu |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 09:14:26
|
Eftersom jag inte införskaffat mig en digitalkamera så får ord duga så länge.
86cm från bakvägg, 86cm från sidovägg, 185cm mellan och 230cm till lyssningsposition. 3.57m brett 6.2m långt rum. Har inte ett exakt gr tal på toe in men ca: 20-25gr.
Trevlig ljudbild med mycket luft och djup. Opera högtalarna med sina små 4":are producerar trots sin fysik en fantastisk djup och imponerande bas som inte stör övriga instrument och röster, att den är snabb behöver väl inte tilläggas
Ska prova med mycket invinkling så att den korsar framför lyssningplatsen. Ska tydligen funka fantastiskt i vissa rum och med vissa högt, t.ex MJ Acoustics S1R som jag förövrigt ska prova inom kort.
Nån som har erfarenhet av dessa??
MvH Danne
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 09:37:53
|
quote: Ska prova med mycket invinkling så att den korsar framför lyssningplatsen. Ska tydligen funka fantastiskt i vissa rum och med vissa högt
Oftast så jag gillar det |
|
|
KennethH
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 15:06:28
|
Rent teoretiskt ska lyssningspositionen vara exakt där de linjer, som kan tänkas utgå från centrumaxeln i talspolen, korsar varandra. Var detta inträffar kan med enkel trigonometri härledas från storleken av vinklingen av baffeln, samt inbördes avstånd mellan högtalarna. Hur brett du har mellan högtalarna, får avgöras av storleken på rummet, samt önskat avstånd från högtalarna till lyssningsposition. Från knappa 3m till dryga 5m får väl anses vara ett rimligt avstånd till lyssningspositionen, för att dels inte de olika registren ska separeras samt att tillräckligt små detaljer ändå ska "nå fram" (inte ha förlorat amplitud). Under en konsert sitter man dock betydligt längre från högtalare/instrument än så, men det ska ju vara praktiskt genomförbart i ett hem också. Att det skulle finnas något specifikt "gyllene" mått på avståndet mellan högtalarna stämmer inte, det beror på varje unikt inspelningstillfälle och hur mikrofonerna stod uppställda just då. Viktigare är att placera högtalarna på ett sådant avstånd från bak- och sidoväggar, så att så få störande reflexer som möjligt bildas. Slutsats: prova vilket avstånd som krävs från bak- och sidoväggar för att inte få stående vågor eller direktreflexer. Sedan vinklar du in högtalarna lite mot lyssningspositionen och använder vanligt trigonometri för att lösa var du ska placera fåtöljen. På grund av reflexer kan små justeringar krävas, men det brukar märkas genom att man flyttar huvudet lite framåt och bakåt medan man lyssnar på en bra inspelad skiva (helst med en vokalist/sång). Klarar du inte av trigonometri, kan du rita skalenligt på ett rutigt papper, t.ex. i skala 1:20 och sedan mäta ut den sträcka du är intresserad av med linjal på pappret. Lycka till! |
.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::. |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 22:45:22
|
KennethH skrev: "Att det skulle finnas något specifikt "gyllene" mått på avståndet mellan högtalarna stämmer inte...". Men det gör det visst det!
Det finns nåt som heter IACC vilket betyder Inter Aural Cross Correlation, vilket förenklat anger hur mycket en punktljudkälla i en viss vinkel i horisontalplanet "spiller över" mellan öronen. Rakt framifrån/bakifrån har vi ett maxima på IACC (ljudet hörs lika i bägge öronen), men börjar vi förflytta ljudkällan mot exempelvis vänster minskar IACC (ljudet från vänster spiller över mindre och mindre till högra örat), och vid 23 graders vinkel åt respektive håll har vi ett lokalt minimum för IACC. Ökar vi vinkeln utöver detta ökar IACC igen (för att sen nå ytterligare lokala minima, men detta har ingen praktiskt användning för placering av högtalare).
För att erhålla en teoretiskt bästa placering ska alltså vardera högtalaren placeras i 23 graders vinkel ut från mitten, vilket med lite matte ger att vi ska sitta med skallen 1,18 gånger länge i från bafflarnas plan än vad det mellan högtalarna baffelcentrum till baffelcentrum.
Sen kan det ju förekomma en rad anledngar till varför man inte kan placera höhtalarna med 46 graders öppningsvinkel sett från lyssningspositionen, men 1,18 ÄR ett "gyllene mått" av audiologiska skäl. |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
KennethH
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 11:21:33
|
Jag menade att det inte finns något optimalt avstånd mellan vänster och höger högtalare. D.v.s. att det alltid skulle vara bäst att ha exempelvis 2,5 meter emellan, oavsett avstånd till lyssningsposition eller storlek på rum. Avståndet till lyssningpositionen avgörs av det trigonometriska förhållande du anger. Det finns matematiska modeller som visar på att 23 grader kan vara en optimal vinkel, men praktiska blindtester har resulterat i vinklar mellan ca 18 och 22 grader. Därför hävdar jag att man ska prova olika invridningar och då ändras även den "faktor" (1,18) du angivit. Ska man vara petig måste du även mäta inbördes avstånd mellan öronen också, eftersom du inte hör med skallen, vilket kan vara lite överkurs. Invändningen mot IACC är även att högtalarelementets konicitet och en ev. domes kovexitet på verkar denna överspillning i högsta grad. Kanske därför som jag läst div. blindtester med varierande resultat av invridningsvinkeln. Att betrakta elementen som en punkt är en kraftig förenkling av verkligheten. Nåväl, vi kanske kan komma överens om att det är vettigt att prova sig fram, men att verkligeten ligger nära din "faktor"?
PS CAD kan vara ett bra hjälpmedel! DS |
.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::. |
Edited by - KennethH on 2008/02/15 15:45:07 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 18:15:05
|
Jag ägde ett par Alòn Phalanx under en period och enligt tillverkaren så slulle dom riktas rakt fram, dom är dipoler. Nu har jag ett par Beolab5 och dom strålar ju 180grader, detta måste väl rimligen påverka hur dom ska riktas jämfört med "vanliga" kabinetthögtalare? Har 3m emellan och sitter 4m ifrån, var enligt BO-installatören ett bra förhållande. |
rolnor |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 18:42:54
|
Hos en kompis där IÖ justerat in systemet enligt konstens alla regler upplever jag att axlarna möts en liten bit framför lyssnaren. Vet inte om det ska tas som en lag men det låter väldigt mycket bättre nu än innan (nu gjordes det förståss en massa andra justeringar också som har påverkat till det bättre).
Själv använder jag dipoler och har alltid fått bäst resultat om axlarna möts i lyssningspunkten eller strax bakom. När det gäller avstånd så tycker jag en liksidig triangel har fungerat bra i de flesta rum jag haft men det kan förståss variera. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Topic |
|