Author |
Topic |
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/02/16 : 20:58:37
|
Hejsan nu är det dags för lite uppgradering i mitt hemmabiosystem framförallt.
Som det är nu kör jag en 8tums logitech baselement. Alltså det från z-2300 systemet. Detta elementet är stoppat i en jblbaslåda på 65w i slutsteget och det går att få ut ganska bra tryck men djupbasen blir lite lidande så jag får inte mkt under 35hz.
Det jag är ute efter är en lite större baslåda som klarar av att spela högt riktigt högt. Jag vill gärna ha bas under 30hz eller gärna ner under 25hz om möjligt. Men jag vill helst inte ge avkall på tryck. Jag är inte ute efter någon ren snabb bas utan mest en jäkla massa muller men ändå inte för slött då det ofta är musik i filmer så kan det vara kul om den inte totalt sackar efter.
Jag vet inte alls vad man borde ha för storlek på element 10 eller 12tum?
Det jag har tillgång till själv är 2 st infinity 10tums basar och nån bochman 12tums bas. Alla basar är bilbasar med andra ord så funkar det nog inte. Sen har jag ett hypex slutsteg det minsta på 75w rms.
Frågan är om man ska bygga själv eller om man ska köpa? Jag känner att det inte blir så bra när jag bygger så jag kanske ska köpa. Men kanske byggsats funkar?
Aja alla tipps är intressanta och beggat funkar bra också. Så ge alla tipps ni kan. Prisklass? runt 3000kr |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/16 : 21:55:33
|
Klart du ska bygga! Funderat på ett tappat horn? Circlomanen har bara bra att säga om den konstruktionen. Både djup, attack, ljudtryck och känslighet gör att du klarar dig med din lilla förstärkare. Mycket mer lättbyggt än ett vanligt horn och mindre.
Blir mellan 1000-2000 kr per låda inkl material och element
Vad har du för fysiska begränsningar? |
Edited by - PetterPersson on 2008/02/16 21:56:47 |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/02/16 : 23:13:47
|
ja fysiska begränsningar? Ja jag har ett rum på 8m2 hehe. Ne men jag hade en baslåda på ca 120liter innan och den slängde jag korkad som jag var då den var något stor. Men samtidigt ska man ha tryck så blir det stort. Ja horn hade varit nice faktiskt. Och jag ska ju inte bo hemma i alla evigheter så jag kommer få tillgång till större ytor. Sen eftersom jag är singel så gör jag lite som jag vill och det kan se ut precis hur jag vill också. För jag prioriterar ljudet framför mkt annat. Som det ser ut nu på mitt rum så står där ändå runt 30 högtalare utspridda lite varstans synliga |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/17 : 14:18:47
|
Ett tappat horn med 10-12" kanske skulle passa isåfall. Bygger ju mer på höjden än bredd och djup. ner till 20 Hz skulle den bli runt 200-220 cm hög men bara ca 35-40 cm i fyrkant...kan stå vitmålad i hörn med ekskiva på toppen och botten kanske |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/02/17 : 23:23:54
|
200-220cm högt aj caramba det var stort. Hmm fram med tumstocken med andra ord. Jag vet inte om jag har så högt till tak i mitt rum. Tror bara jag har 1,80 sen blir ju en sådan koloss väldigt stor. Så nja det får nog bli i framtiden när jag har hus Men annars är ideen god riktigt god faktiskt.
Jag har grunnat en del på det där med att köpa en baslåda eller subwoofer. Som sagt så har jag dom dära tangband modulerna dock har jag inte riktigt fått dom att bli riktigt grymma till film. Men kan det vara drivningen som kan vara orsaken? Jag har prövat med lite olika drivningar och det som funkat bäst har varit ett infinity basslutsteg som lämnar runt 50w vid 2ohm vilket är den belastning som är just nu. Kanske om jag köper ett riktigt bra subslutsteg eller dylikt att dom kan funka till film?
Annars har jag grunnat lite på att köpa en xtz bas. Den med tolvan. Frågan är vad priset är på en sådan med dspn inbyggd?
Någon som har erfarenhet av xtzan med tolvan den vanliga? Den kostar runt 3500kr och verkar vara väldigt bra. Hur är ljudtryck respektive djupbas i en sådan? |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/02/17 : 23:26:29
|
Jag skulle rekommendera XTZ 12" som jag iofs inte kommer ihåg modellbeteckningen på men den ligger nånstans runt 3k tror jag. Den mullrar på riktigt ordentligt, - i alla fall gjorde den det hemma hos mig. Beror ju iofs på hur stort du har men i så fall skulle du ju kunna ha två
Hmm... såg att du skrivit att det stod 30(!) högtalare lite överallt... Gissar på att du skulle kunna få en avsevärt mycket tyngre bas om du gjorde dig av med en sisådär 25 högtalare.. Eller i alla fall ställer dem någon annanstans.
Edit: Du hann före mig |
Edited by - jos on 2008/02/18 08:09:16 |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 16:45:44
|
Jo tanken är att rensa ut lite bland alla grejor. Nu använder jag rätt många av högtalarna. ca 15st. Men resten skulle kunna få stå ute i förrådet.
Men då börjar det bli mer och mer intressant det där med Xtzan 12an. Ingen som har något mer att säga om denna bas? Och som sagt pris på den med dspn i?
Jag har letat lite men inget hittat.
Mitt rum som jag har nu är förövrigt 8m2 så det är ganska litet så en 12a får räcka så länge och senare i framtiden blir det väll en till |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 19:11:23
|
8m2? Omg... trodde du skojade. Med 30 st högtalare som står o dräller? Du behöver ett större rum, inte en tolvtumsbas. Har svårt att tänka mig att det blir bra hur du än gör.
Men som sagt, - jag äger en sån xtz bas (men använder den inte) och om det är djup, tung och stor bas du vill ha för lite pengar så blir den nog svår att slå. Har hört mycket bätre hifimässigt men då har det också kostat mer. Tror nog xtz eller någon annan prisvärd (sunfire..?) sub är det bästa valet. Och är det dessutom till film så blir det nog inte bättre för 3000 |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 19:26:19
|
Helt sjukt ju! 8 kvadrat, 180 cm takhöjd och 30 högtalare!! Skulle va roligt att se en bild på rummet. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 19:27:22
|
priset för xtz-suben med DSP skulle väl hamna på 8 lök om jag hörde rätt på mässan, men sen "måste" man väl köpa till mätutrustning för att få det rätt? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 20:19:07
|
japp många högtalare blir det haha. Sen har jag säkert 20 till men en del av dom ligger under sängen sen har jag några i garderoben och några i förrådet. Och då gav jag ändå bort 12 högtalare för typ 1,5 månader sen när jag blev dumpad. Jag lämnade en hel del högtalare där hos exet och sen gav jag bort några i ett svagt ögonblick till en polare. Å sen har jag säkert slängt ett 10-tal högtalare det senaste på grund av platsbrist i rummet. Jag kan säga att det är riktigt svårt att få till ljudet på mitt rum om jag inte kör stativare för det funkar okej. En bild ska kanske gå att ordna dock är det svårt att få till en bra helhetsbild och sen är det inte direkt ordning på grejorna heller för jag har så grymt mycket grejor. Men samtidigt så känner jag att va fasen jag kan inte slänga grejor för det kan vara bra att ha. Fast nån gång hade det klart varit trevligt med lite ordning på skräpen.
Men för att återgå till topic det lutar ganska mycket åt en xtza bas. Den med dspn verkar bli för dyr. Så jag nöjer mig med den enkla. Men skriv gärna fler intryck på xtzas basar både den med tolvan och den med tian |
|
|
Slinger
Member
50 Posts |
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 09:37:54
|
Hahaha... Undrar varför du blev dumpad? Nee inte elakt menat... Men du måste förstå att det låter lite halvt sjukt med 180 i takhöjd (jag skulle alltså få böja mig inne i rummet), 8m2 (typ samma storlek som min toalett) och 30(!) högtalare...
Som sagt; ta inte det här fel nu. Jag är imponerad att du fått in allt på det utrymmet, - och en säng också!!?
Det är nästan så jag tror du mätt fel när du säger att det är 8m2.. |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 10:39:27
|
hehe nu är det inte riktigt 1,80 i takhöjd (jag överdrev lite) men jag skulle tippa på runt 2,10 eller så för det är inte som ett normalt bostadsrum som vad jag vet ligger på 2,50 har jag för mig. Sen har jag inte mätt golvytan på mitt rum men nog fasen är det inte stort. Och jag har för mig det bara är 8m2 jag tror jag sett det i ritningen på huset. Men för skojs skull ska jag mäta lite.
Tänk ändå om det bara var därför hon lämnade mig då hade det nog kännts mycket bättre. Då kunde jag åtminstone skylla på att det vara hifin som kom ivägen
audio pro sub focus? Ja jag har inte hört så mycket om den. Dock har jag ägt en audiopro b1,28 175w acebass och 8tums bas. Den var inte dålig men jag saknade det dära sista trycket i den. Någon som har några intryck att dela om focus basen? |
|
|
|
Topic |
|