HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vässa en NAD C521
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/12 :  14:49:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Undrar om man kan göra några uppgraderingar på cd-spelaren NAD C521,
isåfall vilka? Det borde finnas en del att få ur denna spelare...

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/12 :  14:53:40  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hej Chrille!

Jag är säker på att du kan tillämpa samma saker som jag gjort på min Sony spelare, det finns en tråd längre ner. Klistrar in "reprisen" här.

"Vad har jag gjort i den då?? Jo till att börja med så tycker jag att kvalitet väger, och det gör inte Sonyn original. I med något kilo bitumen i lock, botten, sidoväggar och på driven. Då försvinner mycket av plåtkänslan i spelaren och den klingar inte som en klocka då man knackar på den.

Sedan har jag monterat en nätbrunn så att jag kan använda JPC 2.5 nätkablarna. Nätbrunnen innehåller för övrigt ett nätfilter också.

Op ampanra är utbytta. Original sitter BB OPA 2132 och de är ersatta av BB OPA 2604. De nya op amparna har för övrigt "dubbelmackan" bestående av en tantal och en wima konding.

Wima kondingar är även paralellkopplade med de elektrolyter som inte sedan tidigare var avkopplade.

Häftmassa sitter i en stor kludd på kristallen för att dämpa eventuella vibrationer.

I digitalutgången sitter en RCA plugg med ett 75 ohms motstånd. Detta eftersom inte digitalutgången går att stänga av och därmet kan skräpa ned ljudet. (sägs det)

Slutligen har jag bockat till en kopparplåt som jag monterat över drivverket.

Det bästa till sist. Spelaren fungerar fortfarande, både med fjärr och med knapparna Den låter dessutom bättre än tidigare. Den spelar med lite med pondus i basen men den stärsta skillnaden är nog det lugn som nu infunnit sig i avspelningen. Tidigare kunde jag tycka att den spelade bra, men att man efter en stund kunde känna en viss lyssningströtthet. Alla sådana tendenser är nu borta.

Vad kostar ett sådant här tweak kanske någon undrar ??? En snabb överslagsräkning säger att materialet kostar ca 450 kr. Rätt väl använda pengar tycker jag."

Lycka till med tweakandet.

Vänligen Stefan B

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/12 :  15:08:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Tackar så mycket!
Har du nåt tips på vart man kan få tag i billiga op ampar?

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/12 :  15:52:53  Show Profile Send celef a Private Message
Jag skulle också vilja lära mig att konstruera (enkla pylar) och tweaka med OP-ampar! Kan ni rekommendera någon lämplig website eller bok, med matnyttig information av typen "OP-amps for dummies"??
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/12 :  16:35:16  Show Profile Send Morello a Private Message
Celef:
Om man vill lära sig lite om elektronik utan att göra några teoretiska djupdykningar rekommenderar jag:
"The Art of Electronics". Horowitz, Hill

Cirka tusen lättlästa sidor. Boken är mycket tjusig med yygklädd pärm osv..

Stefan:
På vilka grunder valde du just B&b OPA 2604?

mvj

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/12 :  17:28:14  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har ju tweakat även min Denon DCD-1650AR och där testat både BB OPA 2134 och BB OPA 2604. Jag tycker att OPA 2134 låter lite tunnare, lite "spretigare" och lite jobbigare, om även kanske mer detaljerad. BB OPA 2604 har mer pondus, större lugn, mer "kropp" och djupare bas. Det är i alla fall min uppfattning i min cd spelare. Jag föredrog detta framför OPA 2134.

Några bättre AD har jag inte testad, bara OP 275 eller vad den heter. Jag håller mig till ELFAs sortiment.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/12 :  18:17:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Har öppnat NADen nu och jag fick en mindre chock! Cd spelaren är helt "ren" inuti. Knappt några komponeneter alls.
En besvikelse dock, enligt Hifiklubben ska NAD C521 ha dubbla nätdelar, en för analoga delen och en för digitala, hittar tyvärr bara en!
Nu kommer vi till problemet, vart sitter op amparna och hur ser dem ut? Ja, ja det är faktiskt första gången jag rotar i en cd-spelare...
Du stefan, vill du ha en bild på insidan av NADen så kan jag skicka en via mail. Går inte att lägga ut på forumet.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/12 :  22:50:39  Show Profile Send celef a Private Message
Ehh... 1000 sidor!?! Jag tackar för rekommendationen, men finns det ingen annan lättläst bok med lite färre sidor?? 1000 sidor grekiska blir nog lite för tungt för mig! En "så gör man" handbok skulle kanske passa bättre, tror jag.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/07/12 :  23:02:09  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:

Ehh... 1000 sidor!?! Jag tackar för rekommendationen, men finns det ingen annan lättläst bok med lite färre sidor??

Celef, ifall du missat "Zero Distortion" så är följande en bra början.
Tweakning av opampar och kanske power transistors.

Lycka till!

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/12 :  23:16:45  Show Profile Send celef a Private Message
Tack Patrik för länkarna, dem skall jag kolla upp!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/16 :  17:32:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Undrar om det är lönt att byta ut nätdelen i CDn till en liten ringkärna på 150-200VA?
Är det inte så att nätdelen är det som står för det mesta av allt "oljud" som en förstärkare el CD-spelare avger?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/16 :  18:13:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det mesta oljud en förstärkare avger är nog det som den åstadkommer själv. Detsamma gäller en CD-spelare.

The world is my oyster..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/16 :  19:53:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Öhhh, nej, tänkte mest på förvrängning och "nedskräpning" av signalen när jag menade "oljud". Bra nätdel=bra prestanda(någorlunda sant i varje fall).
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:23:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
När det gäller både förstärkare och definitivt cd-spelare så är den stora förvrängningen den som de elektriska kretsarna producerar. En taskig dac tillsaammans med ett dåligt digitalfilter kan ju åstadkomma mångt mycket grövra problem än vad en liten underdimensionerad nätdel kan klara.

De av er som läser HF kan ju kolla på testen i senaste numret i testen av Sugden Bijou CD-master....

The world is my oyster..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000