HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gainclone + rör ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/02/04 :  15:47:56  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag har en gainclone (audiosector LM3875) och är lite sugen att prova att sätta dit ett rör eller två. Problemet är att jag inte har en susning om hur man gör. Någon som har sett någon guide, eller tom har provat detta?

Det enda jag hittat är denna sidan http://www.customanalogue.com/diytubegainclone/index.htm
som skulle passa fint då det är det skulle passa min trafo perfekt (35V). Men att kombinera det med mina pcb?? puh...

Några erfarenheter eller tips på enklast möjliga förfarande?

"Learning by doing"

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2008/02/04 :  17:15:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kopiera den då?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/02/04 :  19:59:21  Show Profile Send Bardis a Private Message
Ett rör som är gjort för låga spänningar är ECC86. Kommer från den tiden allt gick på batterier. Tex i bilar.
Max anodspänning är 30V.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/02/04 :  20:03:54  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
javisst kan jag kopiera den och göra en ny. Men jag tänkte om någon hade sett om någon satt rör på audiosector kit. Eller hört någon gc med rör?


"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2008/02/04 20:14:13
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/02/04 :  23:04:45  Show Profile Send time a Private Message
Du har ju 60V att leka med, en ECC88 funkar också bra ! borde låta bra och det är lättare med en volympot på ingången

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/05 :  10:23:56  Show Profile Send reVintage a Private Message
Pga av nyvaknat intresse för Gainclone skulle det vara intressant att veta:

Audiosector är noninverting, den variant som beskrivs i customanalogue är inverting. Vilken variant har du?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/02/05 :  10:34:26  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag har non-inverting, eller icke-inverterad kanske det heter. Jag har hittat lite olika lösningar på rör-buffers men jag har bara gjort en liten hörlursförstärkare med rör innan så jag vet inte riktigt var jag skall börja.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/05 :  12:05:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Om man nu av någon anledning vill ha en buffer så är det väl bara att göra det enklast möjliga:

http://www.eflatjump.se/3875buffer.pdf

Ett fördröjningsrelä behövs som är öppet till dess att röret har nått sin arbetspunkt.

6H30 har mkt bra lågvoltsegenskaper, tom lite bättre än E88CC. Men det kvittar nog vilket av rören du använder.

Då ingången är en CF blir det inga Miller-problem. Mao kan man om så önskas ha en 100k pot.

Motkopplingen minskad.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/02/05 :  14:00:29  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Ursäkta, jag är ganska grön på elektronik. Vad snackar vi för typ av relä?

I övrigt ser det ju fullt genomförbart ut!

"Learning by doing"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/05 :  14:37:36  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ett relä styrt av ex.vis en 555-timerkrets. http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/gainclone2.html#delay

Fick lite "second thoughts". Är det inte bättre att bygga ett separat försteg med rör-buffern istället? Då kan den användas till andra slutsteg också. Med en egen nätdel på +/-100V så kommer den att låta bättre också. Fördelen med buffern är ju bl.a. att den inte blir så kabelkänslig. Man kan då ex.vis ställa slutsteget nära högtalarna och använda längre linekablar.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/05 14:51:29
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/02/05 :  20:27:49  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag har under dagen gått i samma tankar faktiskt. En separat rörbuffer kanske är "the way to go". Jag skall surfa runt och se vad som finns. Om ni har förslag så får ni gärna hojta.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/02/05 :  21:13:02  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Den här tänkte jag testa ... Vet inte hur den låter men hoppas på att den låter som min förstärkare: öppet, lätt och rent (utan att vara tunn), bra driv och fullt utmejslad bild ...

Bild och recension
http://www.positive-feedback.com/Issue9/decwarezsla.htm

Länk till schema finns i den här tråden (lyckades inte få upp den just nu men har fått det tidigare ...)
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=110153&highlight=

Johan




Edited by - Jolojl on 2008/02/05 21:14:24
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/05 :  22:16:17  Show Profile Send reVintage a Private Message
EDIT: Flyttar detta till en separat tråd!

Fick en idé om en katodföljare utan kondensatorer i signalvägen:

http://www.eflatjump.se/CFservo.pdf

Den kräver dock en trafo eller TVC på ingången. L1, L2 och L3 symboliserar TVCn.

Nu är jag ute på riktigt hal is: Då detta med servo är utanför mitt kunskapsområde kanske exempelvis "peranders" kan komma till undsättning. Går det öht att lösa detta? Tanken är att servot ska hålla DC-nivån på utgången i schack utan att modulera insignalen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/05 22:37:17
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000