HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förstärkar-tips för nybörjare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/02/01 :  19:12:59  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Hej!

Jag funderar på att ge mig i kast med ett förstärkarbygge. Har någon bra tips på, helst kit, som är bra? Kanske tom Klass A? Eller ska jag mjukstarta? Många Watt är inte nödvändigt, det viktigaste är att det är BRA LJUDKVALITET och en BRA BESKRIVNING/ bra byggtråd här eller någon annanstans.

Är fortfarande i planeringsfasen, så det är inte bråttom. Har tittat på Aleph 2, tex.

Ja, ja, vi får se vart det slutar
mvh
andy

Är stationerad i Uppsala.

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2008/02/01 :  20:12:52  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hej
Ska du bygga någon Aleph så kan jag rekommendera att du bygger en Aleph -j eller möjligtvis en Aleph 30, tror att dessa har det klart bästa ljudet av alla Aleph. Har själv byggt både mini och Aleph 3. Ljudet i min 3:a är klockrent ner till ca 100 Hz, sen upplever jag att den dippar lite väl mycket i basen. Efter att ha sökt runt lite på nätet så har jag märkt att det är fler än jag som upplever Aleph 3 som lite basfattig.

Har både kort och j-fetar till en Aleph-j så någon gång ska jag snickra ihop en.

Det är manligt med tunga varma stora klass a förstärkare med låg verkningsgrad och dito fjolligt med lätta högeffektiva digitalförstärkare som knappt avger någon värme alls

Annars har du ju ZEN V9 eller kanske SEWA.

Lycka till.

Mvh Tommy
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2008/02/01 :  20:37:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Annars har du ju ZEN V9 eller kanske SEWA.


Rekomenderar i så fall en V9(F3)för den avger mer värme än SEWA..
Har själv börjat samla delar till en F3,som ungefär det samma som ZEN V9.200w värme..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/01 20:37:37
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/02/01 :  20:47:22  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Vad bra, då sparar ju hyresvärden massor i uppvärmningskostnader av min lägenhet! Men på sommaren får den faktiskt vara på balkongen!

Vad jag har förstått finns det inte något kit med Aleph/ Zen att köpa, dvs inkl alla komponenter. Det skulle ju faktiskt vara kul, så man slipper hålla på i 3 år och leta... Jag läste oxå att drivning med batteri gör en STOR skillnad i ljudet. Förmodar att man inte kan använda det på klass A?!

Förresten, Ryssen, hade du inte ett gruppköp på DIYAudio med PCB:er? Kommer inte ihåg om det var försteg eller stärkare?!?

Som ni ser, jag har långt ifrån bestämt mig...

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2008/02/01 :  21:04:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jo det är en Klass AB slusteg på ca2x50w/8 ohm.AAK SymasymVi har redan gjort 2 gruppköp,så det går lite trögare med anmälningar nu,men det är 26 anmälda nu,vill hellst upp emot 70 innan priset blir lågt nog på varje kort.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2008/02/01 :  21:24:30  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ryssen -
Vad kostar det att peta ihop en symasym? Är det svårt?

Mvh Olog

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/02/01 :  22:25:39  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Om det absolut inte måste vara klass-A - börja med att bygga en Gain Clone !

Finns massor med info, tips & trix att hitta på nätet.

Levererar välljud för en liten slant!

Just my 2 cents!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2008/02/01 :  23:00:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vad kostar det att peta ihop en symasym? Är det svårt?


Vet inte riktigt vad summan blir,har inte fört bok,(det finns komponent lista på sidan,att räkan på,beror oxå på vilka komponenter man väljer.)Ioch med att jag inte brukar köpa alla delar vid samma tillfälle.Men den behöver inte så våldsamt stora kylflännsar,kör med 4 ohms talare och har väl kört nån timme på medelhög volym,blir bara ljumna.
Svårt kan jag inte påstå(okej,var lite orolig själv när jag började men fick den att funka direkt,utan större missöden.),allt är ju markerat på kortet och även nätdelen sitter på kortet.Det mest tidsödande är väl att få till lådan om man väljer att göra en själv,eller köpa en mer färdig variant.Men AAk skulle visst komma med en uppdaterad variant på korten nu,jag vet ej riktigt vad han ändrat.

quote:
börja med att bygga en Gain Clone !

Om man har locket på så.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/01 23:04:37
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/01 :  23:20:29  Show Profile Send jonasz a Private Message
Kolla in SKA Audio... http://www.ska-audio.com/diy/

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2008/02/01 :  23:53:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Glömde skriva,en fördel med att köpa nåt löst PCB man gillar i stället för en färdig sats,är att man kan välja komponenter med bra kvalitet,det kan göra en stor skillnad.Men det är bara min uppfatning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/02/02 :  00:03:14  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Ryssen: Just det, det var slutsteg... Tyvärr är det väl inte aktuellt än för mig. Vill se först vilket resultat förstärkaren levererar. Så du fick slut på alla extra-kort du beställde också? (Var det inte 22 st?!?) Wow, då gick det åt!
Tack också för tipset med lösa PCBer. Problemet jag har är att jag inte vet vilka komponenter som jag ska satsa på... Och om man bara köper dyra komponenter av allt, så kan ju summan sticka iväg lite.

McGyver: Jo, har funnits de tankarna också. Man vet bara inte vilka Gain Clones som är bra, eller som är i min smak... Men Gain Clones borde gå att köra med batterier?!

jonasz: Imponerande. Och inte dyrt heller! Det var ett väldigt intressant tips! Jag ska läsa lite mer om det.

Tack för alla era tips. Lite klokare nu, tror jag. Men om det är någon mer som vill ge en bortkommen själ en hjälpande hand är ni välkomna.

mvh andy

Är stationerad i Uppsala.

Edited by - Andy on 2008/02/02 00:14:09
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2008/02/02 :  03:22:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,22 extra kort var det,dom blev tingade innan jag fick hem dom.
Är en snubbe som totat ihop en variant med högre effekt nu oxå.
Nej,dom allra dyraste komponenterna kan man ju bara drömma om.
Jag vet ej om/hur mycket det allra extremaste ger heller.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2008/02/02 :  09:55:58  Show Profile Send kyan a Private Message
Jag måste slå ett slag för Klass T förstärkarna på 41hz.com . Jag knåpade ihop en amp 6 som låter trevligt som tusan. Mycket utförliga beskrivningar. De flesta komponenter är med, jag "tweakade" med att byta ingångskondensatorer (WIMA).
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/02/02 :  11:05:13  Show Profile Send ILLY a Private Message
Visst kan man köra gainclones på batterier, men jag skulle inte påstå att det är någon större mening med det. Chippen har så bra PSRR att det är enkelt att filtrera strömförsörjningen och få en tyst förstärkare.

Att få provlyssna en gainclone borde inte vara några problem, det har väl byggts i hundratal från norr till söder.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/02/02 :  13:09:24  Show Profile Send Kmj a Private Message
Andy, jag håller på att leta ett litet fel på ett par GB150 så väntar du nän vecka så ska det nog vara klart och då kan du få lite åsikter om den. Den är enkel att bygga, otroligt bra support från Greg (både via mail o forum) och instruktionerna är minst sagt omfattande. Jag brännde ett par trissor på ren oflyt (vilket jag oftast har faktiskt). Allt är byggt korrekt men efter att jag testat den en 10min lät jag den stå på och efter ett tag så ville inte de dioder som styr biasen vara med mer och kopplade på fullt. Onödigt att säga så ville då inte heller trissorna vara med heller....

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2008/02/02 :  14:43:06  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Bygger själv en Alpeh 30 för tillfället och det är väl svårt att säga att det är gratis att bygga klass A. Kylflänsar och traffo är väl det som drar mest pengar...

Här kan du köpa kort:

http://www.chipamp.com/

Här finns en del prisvärda komponenter att köpa:

http://www.reichelt.de/

lycka till

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/02/02 :  22:44:57  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
kyan: Kan du förklara varför Klass T är bättre än andra? Eller ska man kanske strunta i beteckningar och bara gå på ditt ord?

Kmj: Jag beklagar missödet verkligen. Du fick 10 minuters skön känsla "nu är det klart! Ahh!" och sen så tystnar det bara. Men det är ju kul att du börjar ro i land det. Jag väntar med spänd förväntan på dina åsikter.
Förresten, vart i vårt avlånga land befinner du dig, om man skulle vilja höra på mästerverket?
Något som slog mig när det gäller just GB150 är: Är det en nybörjar-amp? Jag har viss lödvana, och jag har också gjort ett par chip-amps tidigare för skojs skull, men vet inte om de blev klara eller vart de försvann...

loovet: Tack för länkarna! Ska kolla upp dem!

mvh
andy

Är stationerad i Uppsala.

Edited by - Andy on 2008/02/02 22:45:48
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/02/03 :  09:53:39  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag finns i skåne och felet, vad det nu är, kommer nog ta lite tid att hitta. Greg har inte en susning om vad det kan vara för fel så han erbjöd sig att ta en titt på dem.

Men det ska vara ett nybörjarbygge annars.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2008/02/03 :  11:05:49  Show Profile Send kyan a Private Message
Ja jag är nog inte rätt person att förklara varför det skulle vara bättre. Jag vet inte ens om det är bättre, antagligen är det sämre än en bra konstruerad klass A eller AB förstärkare. Det är en halvdigital klass (som klass D) i alla fall, vet inte vad som skiljer mot klass D. Det som är bra är verkningsgraden.

Jag tycker att min AMP-6 sopar mattan med min marantz förstärkare sju dagar i veckan. Framförallt är basen mycket bättre. Dock låter den inte alls så kul när den klipper, fast då är det å andra sidan redan så högt att det inte är behagligt att vara i rummet.

Du har nog goda chanser att få en välljudande förstärkare till ett humant pris. Det är lättbyggt.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/02/03 :  12:18:31  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Den största fördelen med klass-T i dessa tider måste väl vara att den är mer miljövänlig än klass-A

Jag vill gärna också slå ett slag för klass-T, ofantligt mycket välljud för pengarna, personligen anser jag dock att det bör kombineras med ett rörförsteg för maximal njutning

Köper du ett kit från tex. 41hz.com så får du ju med en byggbeskrivning så det är verkligen lättbyggt!


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

boa
Starting Member

7 Posts

Posted - 2008/02/05 :  17:13:37  Show Profile Send boa a Private Message


KMJ
byggde för några månader sedan en SKA300
vill minnas att jag förväxlade 2 transistorer
+ motstånden före bias potten men upptäckte detta
innan uppstart.Inga problem sedan busenkelt bygge.
Bosse

BOA
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000