HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Centum HB-60 mycket frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2008/01/28 :  22:51:01  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej, är i startblocken av en renovering på en gammal rör radio. Har sett att det finns några här på forumet som verkar ha koll på radio historia så innan jag börjar tänkte jag ställa några frågor som det kanske finns svar på.

1. Finns det någon som helst möjlighet att det kommer komma ljud ur radion för en summa pengar, säg 1000:-, 2000:- eller kanske ännu mer?

2. Har försökt hitta information såsom schema eller en grundlig step by step instruktion på hur en renovering skall gå till. Finns detta?

3. Var hittar man reservdelar om det nu skulle visa sig vara lönt?

Detta är vad jag har hittat änsålänge

http://hem.passagen.se/cfn/ klicka på centum hb-60

Tacksam för svar

/Andreas

Ingen signatur för tillfället

Edited by - ByggareAndy on 2008/03/10 23:09:35

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/01/28 :  23:30:26  Show Profile Send Lord a Private Message
Kul att det äe fler som gillar gamla radioapparater .
Klart det gå att få fart på den , hur mucket du behöver lägga ner beror på du långt du vill gå och i vilket skick den är i nu.
Schema äe inte ett måste, dessa apparater äe gansaka enkla. Jag har fixat en hel del den apparater utan schama.
Reservdelar... vad äe det som behöver bytas ? Oftast äe rör och kondensatorer så brukare det inte vara några problem att hitta moderna ersättare. Att hitta original är bara att glömma, man får alltid improvisera lite.

Jag brukar gå till väga ungefär så här.
-Damma ur apparaten och tilla efter synliga fel.
-Testa rören så att det inte är nå katastroffel, konitionen på rören skall man inte stirra sig blind på, vissa rör kan vara ganska svaga utan att den påverkar funktionen.
-Smyga igång med vridtrafo och hålla koll så inte det drar för mycket ström. Om apparaten har stått läng sakll man aldrig stoppa i kontakten ocg slå på , det slutar bara på ett sätt... ryk.
-felsöka och laga
-trimma
-puttsa upp lådan. ev lacka om.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2008/01/28 23:58:28
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/01/29 :  06:59:33  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är nog lite mer pyssel än så, om apparaten innheåller Remix kondensatorer, vilket den förmodligen gör, skall de ovillkorligen bytas. Förmodligen innehåller apparaten även Aerovox eletrolytblock, de brukar vara svåra att rädda, för att formera dessa krävs en extern nätdel. Sedan måste våglängdsomkopplaren rengöras detta gäller ofta även volympott. Men allt detta lönar sig, det är en härlig radio för utlandslyssning då den naturligtvis saknar UKV bandet.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/01/29 07:00:19
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/01/29 :  09:45:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Är det mer som man bör tänka på när det gäller gamla komponenter, en kompis har hittat ett mycket gammalt PA(?) system som han gärna vill ha liv i och har utsett mig till att se över den. Elyterna skall givetvis bytas men asfaltkondingarna hur gör man med dem är det bara till att byta dem också.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/01/29 :  09:59:04  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Philips hemska asfaltkondingar är inte mycket att spara på, detta gäller även övriga papperskondensatorer, de brukar läcka ganska skapligt efter så många år. Speciellt gäller det kondensatorer som ligger över nätspänningen. Även nitade glimmerkondensatorer är ett gissel, ofta har oxid trängt ner under niten och osakat dålig kontakt, den typen av kondensator kan man även hitta inuti mf.burkarna. Glöm då ej att trimma om spolarna efter kondensatorbyte.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/01/29 :  10:59:13  Show Profile Send Lord a Private Message
Jo läckande kondensatorer är ett känt vanligt problem på lite äldre apparater. Precis som Perka säger så är det nog best att yta rubbet.
Jag har hittat nätdelskondingar som varit märkta 500V men redan vid 90V så är dom att betrakta som kortslutningar...

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2008/01/29 :  21:06:41  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Ok, tack för informationen.

Det är väl bara till att köra igång sen kommer väl frågorna av sig själv.

/Andy


Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/01/31 :  16:24:32  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lycka till! Det är roligt att det finns andra entusiaster än jag!
Själv har jag ett hundratal gamla radios, problemet är att de måste köras igång med jämna mellanrum för att de inte skall oxidera till sig i omkopplare mm. För det ändamålet har jag en privat mellanvågssändare med mycket begränsad räckvidd.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/01/31 16:26:02
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2008/02/09 :  16:58:24  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Nu har jag öppnat upp den och tagit några bilder.

Först en bild på framsidan




Information om hur den bör spänningsmatas



Baksidan



Vad innehåller den här papplådan?



Till sist en bild på innanmätet



Förvirringen är total. Kan väl i princip urskilja vad som är resistanser och kondensatorer, ser även ut som att vissa av resistanserna är nya(de röda).

Lite frågor:
1. Om kondensatorerna är svarta i kanterna betyder det att de är kassa?
2. Är där något som bör bytas ut på den sista bilden i ren rutin åtgjärd?
3. Blir lite konfundera ab beskrivningen av inkopplingen
- Ackumulator 2 Volt
- Anodbatteri 120 Volt
Vad betyder detta, växel/lik- spänning?

Kommer säkert på mer frågor med tiden

/Andreas

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2008/02/09 :  18:03:58  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
akumulator= (laddningsbart)Batteri Dvs LIKspänning
Jag kan inte se om den ÄVEN är nätansluten. Men annars kan du enkelt bygga en fristående nätdel med 120V DC och 2V (som inte måste vara likspänning- men är nog enklast att ordna till)

Beroende på dina elektronikkunskaper och vad du har i gömmorna. Man kan lösa det på FLERA olika sätt.
Enklast om du har en nättrafo med ca 90-150V sek 10-50mA
OCH en 3-10V AC (6,3 är ju rätt vanlig) med en ström som klarar av rörens glödström ... och helst dubbla strömmen..

Alt två: Två olika trafos en på 3-10V och en på ca 100V sekundär

Alt 3 : Två 6v trafos där den ena kopplas "bakochfram"...

b


Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2008/02/10 :  22:18:45  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Ok,

jag har en transformator på 100VA, prim 230V, sek 115V. Borde ge 115*1.4=160V DC efter bryggan. Tänkte filtrera med 2 stycken 6800uF kondingar som jag har liggandes. Ökningen från 120V DC till 160V DC är den ok?

Transformatorn till 2 Volts matningen, hur många VA skall den vara på, behöver inget exakt värde men ett riktvärde hade varit bra att ha. Är det ok att köra på med 6.3V?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/11 :  07:43:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Man kan fråga sig varför tillverka en stor bordsradio enbart för batteridrift. Svaret på detta är enkelt, det var inte alla hem på den tiden som var utrustade med elektricitet, Vanligt var då att anodspänningskällan var ett 90-120 volts batteri, samt glödströmmen erhölls från en bly-cell (2 volt). På 30 talet och senare fanns laddningsmöjligheter hos sporthandlare, radioaffärer,bensinmackar. mm. Den här Centrum radion innehåller för detta ändamål amerikanska batterirör för 2 volts drift. (OBS! Likström!)

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/02/13 :  15:25:51  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag tycker nog det är synd att modda den radion!
Detta är ett stycke Svensk hemelektronikhistoria av stora mått.
Skänk den till ett museum.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8438 Posts

Posted - 2008/02/13 :  17:02:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag tycker nog det är synd att modda den radion!

Ja det är det,hadde en liknande i min barndom (10år)dock med nätdrift,den finns ej mer,tänker på den ibland..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/13 :  17:30:25  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nä modda ska man inte göra, däremot renovera till det skick den en gång i tiden hade. Det gör jag med alla mina gamla radios.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2008/02/13 :  22:39:28  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Här skall inte modifieras någonting, borde kanske lämna iväg den till någon som har koll på hur gamla radioapparater skall renoveras men vad skall jag då göra på kvällarna

Har ett förslag på hur jag tänkte få till 120V DC, tar gärna emot kritik ifall det skulle behövas, även förslag på alternativa lösningar.




Till 2V DC,n: Skulle det räcka med regulatorn LM350 med 3A som max utström?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2008/02/27 :  13:02:47  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Har lånat hem lite grejor nu och DC matningarna kommer byggas upp på följande sätt

120 V DC:
Vridtrafo -> transformator(230VAC prim - 115VAC sek) -> likriktarbrygga -> kondensator 6800uF.

2 V DC:
Powerbox med strömbegränsning.

Frågan är nu hur jag skall jag starta upp det hela för att vara så skonsam som möjligt mot radion.

Mitt förslag är följande,

1. Slå på 2V DC och sakta höja strömbegränsningen. Under tiden som jag höjer strömbegränsningen, vad skall jag kolla efter mer än rök?

Glödtråden i rören skall börja glöda, eller hur?

2. Om inget konstigt hände i (1.) så börja "vrida" upp spänningen med vridtrafon så att spänningen till 120 VDC matningen går från 0 VDC till 120 VDC samtidigt som jag gör detta så har jag koll på strömmar och eventuell rök.

Hur snabbt skall jag öka 120VDC spänningen 10V/min?

Tacksam för svar och info

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2008/02/28 :  09:14:41  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Gjorde som jag beskrev i inlägget ovan men ingenting händer. Ingen rök, glöd eller brus. Strömförbrukningen var mindre än 1A på 2V matningen och mindre än 100mA på 120V matningen.

Vad gör jag nu?

1. Går över alla kontaktytor ännu en gång med kontakt spray
2. Går över alla lödpunkter med lödkolv och lite tenn
3. Testar alla rören om de är hela
4. "Reverse engineering" (nu börjar det bli jobbigt)

Finns det någon i Skåne som har en rörprovare och vet hur man mäter upp gamla rör?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2008/03/10 :  23:03:59  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Jag har tagit ett steg tillbaka nu och börjat gå igenom radion mera grundligt, kollat runt lite på nätet efter information och läst igenom tråden igen.

Som nämndes ovan så borde radion innehålla remix kondensatorer och mycket riktigt så gör den det.

Tänker byta ut dem men efter att ha tittat på dem och läst texten så blir jag konfunderad:

1. På många av dem står det 1500V~, varför denna höga siffra?
2. cm, vad är det för en enhet(om man bortser från centimeter)?

Finns även andra komponenter, några med namnet Sator, finns både resistanser och kondensatorer. En kondensator är märkt:

Sator; 50cm; Tested 1500 V=; har även en svart ring på ena sidan.

Om man översätter detta till Svenska och försöker hitta en ersättningskomponent, var hamnar man då?

Elfa ha ju polypropylen kondensatorer med höga märkspänningar, duger de?

Någon som vet?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2008/03/10 :  23:13:28  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hittade ena svaret själv.

Följande samband gäller: 1 cm = 1,11 pF

Informationen hämtad från,

http://www.fura.se/index.php?option=com_content&task=view&id=645&Itemid=1

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/11 :  09:53:04  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Att kondensatorerna är märkta 1500 volt, beror på att det är provspänningen. I den aktuella apparaten överstiger inte anodspänningen 120 volt eller hur? Det räcker alltså utmärkt med kondensatorer märkta 250 eller 400 volt

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000