HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Laga cd, skivavläsningsbekymmer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/03/08 :  10:56:45  Show Profile Send Sundström a Private Message
Går det fixa till min Advantage 1S som har tappat orken?
För ett par månader sedan tappade den spåret någon gång då och då. Sedan blev det mer konstant att den började hoppa vid mitten av skivorna. Nu vet jag att det är tidsrelaterat. Om jag låter den återhämta sig en minut så går det att spela en stund igen.

Men hur fixar jag till det?

Eller är det enkelt att bygga till en digitalingång så att jag kan använda den som dac?

Edited by - Sundström on 2008/03/08 10:58:21

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/03/08 :  11:15:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
En rengörning och ev. omsmörjning av driv-/slädmekanismen kan fixa liknande problem. Kan gott vara värt att prova.

/M
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/03/08 :  11:22:51  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag provar... nej! Nu har jag smörjt och kollat allt jag kan. Det ser väldigt rent ut här inne. Är det drivmotorn som tröttnar så att skivan börjar snurra för sakta tro? Eller blir den varm och börjar snurra snabbare? Börjar tappa modet. Och inte ser det lätt ut att bygga till en digital ingång.


Edited by - Sundström on 2008/03/08 22:37:08
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/03/09 :  10:20:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Skulle tro att lasern börjar tappa i ljusstyrka. Hur gammal är apparaten? Min Denon beter sig likadant men den är av årsmodell 1989!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/03/09 :  10:43:36  Show Profile Send Sundström a Private Message
1998 står det på copyright-texten. Går det byta ut lasern?

....Nu har jag läst om byte
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59755&SearchTerms=laser

Kan det vara en sådan här jag söker? http://www.dalbani.co.uk/catalogue/product_details.php?id=12312


Edited by - Sundström on 2008/03/09 11:46:52
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/03/11 :  07:23:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hör efter med återförsäljare vilken laser det är som gäller. Men det är noga med att ha koll på läget om du skall till att byta laserpaketet själv. Det är känsliga grejor och lätt att fippla sönder nåt.

Jag tyckte det lät som ett mekaniskt fel eftersom det händer ungefär vis samma tidpunkt på skivorna(om jag tolkade ditt inlägg rätt). Hur noga rengjorde du mekaniken? Kan vara smuts i nåt lager tex.

/M
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/03/11 :  08:59:16  Show Profile Send Sundström a Private Message
jag trodde att det var motorn. Men när peranders nämnde lasern så låter det mest troligt. Den hackar nu efter ca 90 sekunder vart jag än befinner mej på skivan. Och fortsätter hacka tills den fått vila en minut.

Edited by - Sundström on 2008/03/11 09:00:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000