HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RIAA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/14 :  18:12:51  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Vad tycker ni om separata kontra inbyggda phonosteg?

Har ju tjatat ganska mycket den senaste tiden om mitt "vassa" ljud genom min/a (CD) högtalare. Men med skivspelaren blir det genast ett varmt nästan för varmt ljud, eller, det är nog lite fel att beskriva det så, "bommulsindränkt" är nog ett bättre uttryck.
Svammel Svammel
Vad jag undrar är för utom frågan om phonosteg, villken pickup man skall köpa till en TD318MKII (max 3000:-)

Edited by - jatttelite on 2002/12/14 18:14:53

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/14 :  18:49:33  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ortofon OM40 + anpassat RIAA steg (LTS?).

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/14 :  22:10:59  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
RIAA:n betyder mycket! Köp en bra pickup för runt 2000:- och lägg resten på ett bra riaa-steg.

Har själv en Clearaudio Aurum Alpha som jag gillar. Hade förut en Linn K9, finns säkert någon motsvarande efterföljare, den lät också bra.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/14 :  22:39:36  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Om goda inspelningar på CD låter vasst kan man utgå från att felet ligger någon annanstans i anläggningen eller i rummet. Om vinylljudet är avgjort mjukare beror det ofta på felaktig anpassning mellan pick-up och RIAA-steg med en frekvenskurva som dalar i de högre registren som följd. Det är väl just detta invanda diskantavrundade vinylljud som gjort att CD-systemet fått ett oförtjänt rykte som varande vasst (samt säkert en del mindre goda CD-utgivningar).
Ett separat phonosteg är ofta lättare att komma åt att modifiera. Kombinationen som Thomas föreslår är mycket bra. Jag kör själv med en liknande, och goda pressningar på vinyl låter klangmässigt väldigt likt goda CD-utgåvor.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2002/12/14 22:45:04
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/15 :  01:22:12  Show Profile Send HPW a Private Message
Det är inte bara phono steget som påverkar. Jag bytte precis från AudioTechnika AT-OC9 MC pickup till en Ortofon Kontrapunkt A då blev ljudet varmare mer korekt bas mer spelglädje. Jag använder musical Fidelity X-LPS separata RIAA steg och det låter bra. Den brusar inte och är neutral klarar både MC och MM och kostar inte en förmögenhet.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/15 :  02:21:38  Show Profile Send nin a Private Message
Jag vill inte börja en debatt om CD vs LP igen men jag tror inte så mycket på att LP'n har en sådan fallande frekvens kurva som vissa påstår. T ex Quad systemet på 70-talet använde väl bak kanalerna ur en "subcarrier" runt 30kHz. Så eftersom detta systemet verkar funkat så kan en pick-up återge frekvenser en bra bit över vanliga 20kHz området.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/15 :  10:23:57  Show Profile Send pekka.j a Private Message
nin, vi talar om olyckliga kombinationer av pick-up och RIAA-steg, inte om LP-skivan eller pick-upen i sig.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/15 :  10:25:42  Show Profile Send jatttelite a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Jag använder musical Fidelity X-LPS separata RIAA steg och det låter bra. Den brusar inte och är neutral klarar både MC och MM och kostar inte en förmögenhet.



Tack det var X-LPS jag hade tänkt mig, nu blir det en sådan

Finns det några alternativ till Ortofon?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/15 :  15:17:04  Show Profile Send nin a Private Message
Sorry Pekka

jatttelite, Har själv en X-LP (föregångaren) och den låter väl okej. Men min framtida RIAA kommer helt klart vara en som jag kan ställa in olika parametrar med.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/15 :  15:31:49  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nin,

quadraphone LP fanns ett tag. Informationen som låg för de andra kanalerna +25 kHz var graverade -25 dB i nivå. Det skulle aldrig gå att ha den i samma nivå som de vanliga för att ingen PU skulle kunna spåra detta.

Dessutom höll dessa spår endast 20-30 spelningar sen var informationen borta.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/12/15 :  18:09:03  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Phonofix riian låter bra jag kör den tillsammans med Clearaudio Sigma på em Simply Black 330 Tycker det låter kanon
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/15 :  18:14:21  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by jatttelite

Vad tycker ni om separata kontra inbyggda phonosteg?

Har ju tjatat ganska mycket den senaste tiden om mitt "vassa" ljud genom min/a (CD) högtalare. Men med skivspelaren blir det genast ett varmt nästan för varmt ljud, eller, det är nog lite fel att beskriva det så, "bommulsindränkt" är nog ett bättre uttryck.
Svammel Svammel
Vad jag undrar är för utom frågan om phonosteg, villken pickup man skall köpa till en TD318MKII (max 3000:-)



Hej Jatttelite!

Självklart skall du lyssna på en Musical Fidelity XLP-S innan du bestämmer dig, den är mycket bra och prisvärd. Undvik däremot den gammla XLP:n den är förvisso helt okey, med den nyare är än bättre.
Du bör dock kunna få en begagnad XLP för ca: 1000- 1300 kr, den nyare finnes dock inte så ofta till salu begagnad.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/15 :  18:46:32  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Någon som kör Denon 103? Tänker nästan köpa en och testa bara för att den är så billig. Har många lojala fans har jag läst.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:29:10  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Någon som kör Denon 103? Tänker nästan köpa en och testa bara för att den är så billig. Har många lojala fans har jag läst.



Hej Hatoil!

Jag har en Denon DL 130D, det är den bästa av alla modeller anser jag.
Den vanliga 103:an är sämre på alla punkter, skall du köpa en 103:a så köp en 103D eller någon senare modell.Denons 304 är också en mycket bra pickup som är värd att testas. Själv föredrar jag min Denon DL 305 samt DL 1000, tyvärr säljes de inte längre.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:36:21  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Vet inte om jag sett 103D till salu någonstans. 103R däremot, vet du något om den?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:43:22  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Vet inte om jag sett 103D till salu någonstans. 103R däremot, vet du något om den?



Hej igen!

103R är mycket bra dock lite dyrare än den vanligare 103:n.
R:n ligger mycket nära D i ljudbilden, dvs en fast tung bas, lite varmare mellanregister (rör känsla) dock med en klar separation av röster och musikinstrument, diskaten är kristalklar och väldetaljerad och neutral.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000