HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFLS-1 + basmoduler + aktiv delning = ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/24 :  23:37:18  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag går i lite DIY-funderingar och har tittat runt här på HifiForum, humblehomemadehifi.com, zaphaudio.com och andra liknande sajter.

Jag har förstått att aktiv delning av basen inte är kattskit. Jag har tittat runt efter basmoduler, baslådor eller vad det nu egentligen kallas.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40179

Dessa ser både jäkligt bra ut, OCH de verkar relativt lätta att bygga.

Om man bygger ett par sådana, delar dem aktivt och sen bygger ett par HFLS-1 som får spela från (låt säga) 80hz och uppåt, kan det vara ett "vinnande koncept", eller är jag helt ute och cyklar?

Sen det här med antal slutsteg, det behövs ett till topparna (HFLS-1) och ett till basarna, right?

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/24 :  23:51:18  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag är rätt säker på att jag såg en tråd om hfls-1 och baslådor rätt nyligen. Det gick igenom en del varför dom inte var lämpliga för basmoduler.
Med aktivt filter så behöver du en förstärkare till basmodulerna.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/24 :  23:58:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
I Januari 2005 gjorde vi ett försök med basstöd till HFLS1. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=28427&whichpage=15
Det är förresten det försöket som vidareutvecklades till den byggtråden du länkat till.

Ett av grundkriterierna var att bygga ett billigt och bra basstöd. Elementet som valdes var Tangbands 8"(samma som i den tråden du länkat till...) och enbart en "påfyllning" underifrån. Det vill säga vi delade inte av HFLS1 nedåt. Vi fick det aldrig att integrera och hade diverse ideér, bland annat att även dela HFLS1 aktivt men det hade kraschat ordentligt med grundförutsättningarna.

Det gick helt enkelt inte att få det att integrera med det elementet. Det hade behövts grövre/dyrare doningar både element- samt elektronik-mässigt. Det hade det blivit för mycket pengar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/25 :  21:53:55  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Tack för dina klargöranden Pac! Jag förstår att det är svårt att få ihop allt rent klangmässigt, delningsmässigt och samtidigt under budget. Jag ska leta vidare efter modulsystem där topp och botten är uträknade efter varandra.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2008/01/26 :  00:00:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Som en gammal kompis till mig,han hadde sido högtalare med dubbla 12:or JBL horn diskanter och jbl mellan.Han lånade en 12" sub av mig som han var intresserad av.Kom sedan och var lätt småförbannad,den där subben hänger ju inte med mina "sido högtalare"när jag drar på fullt,han gjorde ofta det..Nej sa jag då hadde du nog behövt 10st 15tummare och några kilowatts slusteg.Jaha sa han lätt förvånad..
Men 1-2 10-12" kanske matchar HFLS-1,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/01/26 :  11:43:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det gick helt enkelt inte att få det att integrera med det elementet. Det hade behövts grövre/dyrare doningar både element- samt elektronik-mässigt. Det hade det blivit för mycket pengar.

Hur resonerar du kring "grövre/dyrare doningar"?

Enligt min erfarenhet handlar det om att också skära av topparna, i detta fallet HFLS-1.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2008/01/26 :  16:50:39  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Tillverkas 740C fortfarande?

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2008/01/27 :  22:31:16  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag håller precis på med två slutna baslådor till mina HFLS-1 i form av rör med var sin 10" bas som blir nedåtriktad. De kommer inte att spela så väldigt mycket djupare "rätt upp och ner", men har förhoppningar om att detta passar mitt rum utmärkt. Det aktiva filter jag byggt har justering av 4 olika frekvenser i basområdet för att korrigera lite i frekvenskurvan. Även HFLS-1 kommer att delas av så de inte återger den djupaste basen och det kommer nog högre register att tjäna en hel del på. Allt detta kommer att drivas av ett 4-kanals Hypex, baserat på UcD-180. Bygget av basrör och slutsteg har legat vilande länge, men nu äntligen kommit igång. Sen om detta blir bra, det visar sig Basrören blir ett experiment i hur jag kan få till bra finish utan att lägga ner tokmycket tid eller pengar. Mina HFLS-1 blev lite väl avancerade byggmässigt och orkar inte gå den vägen igen, även om resultatet blev helt ok. Bilder kommer tids nog...

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2008/01/27 22:36:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000