HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fostex bakladdat...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/06 :  23:33:20  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Är det någon som har provat det här från Hifikit?

http://www.hifikit.se/index.php?id=1693

Jag har obegränsad tillgång till en riktig väggkap och en fräs kan jag låna. Det behövs inga vinklar eller något annat krångligt. Om nu detta låter som ett helt galet projekt som första-projekt så kanske ni har några andra tips?

Edited by - MullBenkt on 2008/01/07 00:36:21

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/01/07 :  07:31:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
En kompis till mig haller pa och bygger deta horn just nu. Ar
forhoppningsvis klart om nagon / ett par manader beroende pa hur seg
han ar...

Kan meddela dig sen hur det later.

Elementet ar det nog inge fel pa, jag har sjalv FP203, tre
generationer tidigare modell och det later underbart

Ladan gar ner till ca 50 Hz, men eftersom det ar ett sa pass litet
horn tappar du flertalet db i djupbasen.

Provat hornresp och lekt fram ett horn sjalv?
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/01/07 :  09:32:26  Show Profile Send Sundström a Private Message
Hej MullBenkt!

Jag har använt fe206e i drygt två år nu. Fin bas blir det. Men inte så stark och djup så jag har fyllt upp med subbar.

Jag har just byggt klart nya subbar som går lite djupare. När jag skär av subbarna vi 45hz isttället för 70hz så mister jag lite "spelglädje" men då kommer den vackra hornbasen fram och förgyller musiken. Så nu har jag bestämt mej för att förlänga hornen till 3,5 meter under våren.

Jag körde ett tag subbas med platt baffel med mina tolvor. Då fick jag använda mitt Behringer delningsfilter till att dela bort fostexhornen vid 110 hz. Det blev väldigt ren och medryckande musik (ren bas men inte lika vacker dock). Delningsfiltret försämrade diskanten så att jag blev tvungen att göra ett val, ett bättre högpassfilter för dyra pengar eller ofiltrad fostex och längre horn. Jag valde alltså det senare.

Fostex-elementet tycker jag ger väldigt bra musik i förhållande till priset (Har inte hört Lowther). Jag funderade ett tag på att använda fostex i öppen baffel med trasmattor och annat som dämpning bakom för att minska bakåtgående ljud och ge lite luftmotstånd (de kan ju gå sönder om de används i öppen baffel). Den öppna baffeln skulle kanske ha gett en naturlig delning runt 100hz, tänkte jag. Jag har inte testat så jag vet inte, men jag kommer att testa om ett par veckor när bygget av längre horn börjar.


Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/07 :  12:43:49  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Intressanta kommentarer! Till saken hör, att jag har aldrig byggt något tidigare och tänkte att något med ett element (inget delningsfilter?) och inga konstiga vinklar vore enkelt att börja med. Jag kanske har börjat i fel ände?
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/01/07 :  16:11:31  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag var nybörjare för två år sedan :-) Fel blir det då och då, men det är ju lärorikt! Och snyggt behöver det inte bli för min del.
Redan med 1,3 meters hornlängd lät det otroligt bra, tyckte jag. Det gick för första gången höra rumsinformation och vilka personer som körade. Det hade jag inte gjort med mina köpeshögtalare för 18 000:-

Det var inte lätt att såga 100% vinkelrätt. Jag jämrade mej också över att de sågade ytorna inte var helt plana. Jag jämnade till allt med bandslip och tjockade till korta sidor med lim. Skulle ha varit skönt att ha lämnat bort sågbiten till de som har riktiga maskiner.
Men jag kommer att såga själv igen nu till våren :-)

Sen är det lätt att uppgradera ljudet. Fostex FE2006E mår bra av en diskant. Delningsfilteret är enkelt att fixa (en kondensator och en vridbar potentiometer från hifikit). Och två subbasar ger ännumer öppenhet och liv.

Kanske kan man få bra ljud genom att stoppa in elementet som mellanregister i en befintlig trevägshötalare. Har man tur kan det bli otroligt bra högtalare för en mycket billig penning. men jag misstänker att en sån lösning kräver att bas- och diskantelementen har hög känslghet för allra bästa resultat.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/01/08 :  03:48:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du borjar i helt ratt ande! Mindre jox i signalvagen gor det lattare
att skapa valljud! Dessutom ar upplosningen i mellanregistret
valdigt svarslaget. Med en korrekt designad baslada kommer aven
basen bli det...Diskanten ar enligt mig fullt tillracklig, men
skulle inte skada av att anvanda en superdiskant...

En enklare variant av detta kanske skulle passa som handsken?!


For man blir sa har glad nar man lyssnar pa dem:


taget fran
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63085&whichpage=2

Da behover du ingen sub iallafall...40 Hz med -0 dB racker ott och val


Det skulle ga att bygga betydligt enklare, kan kika pa det om
intrese finns. Dessutom slipper du bygga nya pa flera ar,
dessa "vaxer man inte ur" lika latt som ett par mindre burkar...

Go to Top of Page

Saddler
Starting Member

12 Posts

Posted - 2008/01/09 :  11:08:35  Show Profile Send Saddler a Private Message
Hejsan på er.
Jag har ett par FE204 som sitter i ett par TQWT, men jag är inte nöjd med det ljudet & jag undrar om dessa kan tänkas passa i ovan nämnda bakladdade horn (ev med ändring av throat-arean)? Låter det som en vettig idé? (Ursäkta trådkapet )
/Kenneth
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/01/09 :  19:49:49  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Saddler/
Du har PM

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/09 :  20:44:52  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Saddler, ingen fara!
Go to Top of Page

Crille_f
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/01/21 :  13:14:08  Show Profile Send Crille_f a Private Message
Halloj,
Jag håller på med dessa horn som Mullbenkt frågar om... Petter: Jag är snart klar :). Jag har ca 3 timmars jobb kvar, sen är de ihopsatta. Sedan tillkommer slipning + ev lackning. Köpte Finfin plyfa med ambitionen att endast olja in träet. Men det visar sig hur det blir på yt-fronten. Återkommer med några bilder senare.

Mvh Christopher
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/21 :  15:37:28  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Kul Crille! Ska bli roligt att se!
Go to Top of Page

Crille_f
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/01/24 :  21:24:35  Show Profile Send Crille_f a Private Message
Jag tänkte fixa dem i helgen, så efter det kommer bilder från hela bygget. Jag har oxå bestämt mig för att lacka dem... Men det får bli en annan helg.
Ska du bygga sådana högtalare, eller har du inte bestämt dig ännu?


Mvh Christopher
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/24 :  21:32:58  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag har ännu inte bestämt mig. Toppar med basmoduler, aktivt delade och drivna är också ett alternativ.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/01/27 :  22:49:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Kan vara värt att satsa på ett "riktigt horn" ner till 80 Hz med
full fräs kanske...och komplettera med ett tappat horn?! mellan 20 och 80... (kan ge designförslag om så önskas...)

På så sätt slipper du kompromisser med ett 50-Hzhorn som du länkar
till i början av tråden...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000