HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 kan jag använda den här trafon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/01/27 :  11:59:33  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Har nyss flyttat och har hittat en trafo i mina gömmor, något som jag antagligen köpt hos Elektroniksurplus/överskott, salig i åminnelse, fantastisk liten affär som låg på Majorsgatan i linnéstan i Göteborg fram till nån gång på 90-talet.
Trafon är gjord av Transformator-Teknik, typ EIC, nr 2646 tror jag att det var.
På primären har den uttagen 0-220-380-400-420-440
På sekundären ligger 220-110-0-24-0-24

Det är en ganska rejäl best, väger säkert 5 kilo och lamineringen är nog cirkus 7 cm tjock. Jag har inget VA-värde på den.
Vad kan den ha använts till?

Skulle jag kunna vända på sekundär/primär och ha den som B+ trafo för rörsteg? Handen säger att den är tung och nog borde kunna tåla en hel del strömuttag, men hur räknar man ut hur mycket primären tål när man använder den som sekundär?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/27 :  13:52:57  Show Profile Send Kmj a Private Message
Du skulle ju kunna ha den som isolationstransformator till signalkällorna om inte annat.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/01/27 :  23:12:40  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tja... i och för sig. Kanske bra just för signalkällorna?

Hur blir det med tänket runt säkerhetsjord om man har isolationstransformator? Isolationstrafon lär ju ha säkerhetsjord, men sen blir det väl galvanisk isolering mellan primär och sekundär?
Linjeförstärkare kommer att bli DIY, RIAA-steg är det redan, och jag funderar på hur jag isåfall ska koppla säkerhetsjorden mellan respektive förstärkarchassi och jordreferensen. Eller ska man bara göra som vanligt? Eller ska man ingen säkerhetsjord ha efter isolationstrafon?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000