HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bredband - hemnätverkskonfig
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/01/21 :  21:10:07  Show Profile Send johmi a Private Message
Efter att flyttat och fått en ny bredbandsleverantör så har jag lite problem med att sätta upp ett fungerande hemnätverk.

Det adsl-modem som används är ett Zyxel och till detta är digital-tvn kopplad (Telia). Detta modem har endst en port till LAN (inget WiFi) och jag har tre datorer. Två av dem har inbyggda trådlösa nätverkskort och det är främst dessa som ska fungera.

Sedan tidigare adsl abonemang har jag även ett Speedtouch ST780 WL modem med inbyggd router både för WLAN och LAN. Jag kan använda detta direkt men då fungerar inte digital-tv. Jag har en idé om att det borde fungera med att anväda Zyxel som modem och ST780 som router. Vad jag behöver är lite tips om vilka inställningar som behövs.

MVH
Mikael

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/01/22 :  07:36:36  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Om jag förstår saken rätt så är ditt nya modem ingen router utan bara ett modem. Om modemet ställs i "bryggat" läge och sedan kopplas in i din gamla routers WAN-port så borde det väl fungera. Tv:n får förstås kopplas in i din gamla router då. Då tar inte modemet hand om ip-adresser osv utan överlåter det på den gamla routern.

Edit: använder digitaltv vanligt nätverkskabel eller är det någon specialare?

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2008/01/22 07:38:10
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/01/22 :  09:02:05  Show Profile Send johmi a Private Message
digitaltv använder vanlig nätverkskabel. Jag har inte jobbat så mycket med nätverkförut så en "nybörjarfråga" är vad är det för skillnad mellan en WAN-port och en LAN-port.

Det nya modemet (triple play) har 4 LAN portar men bara den ena går att använda till dator, de andra är för digital-tv, telefon (används ej) samt andra tjänster. Det gamla modemet har 4 LAN portar, 2 telefon, 1 pstn samt en USB. (förutom DSL).

Om jag annvänder det nya modemet vid anslutning till telejacket och kopplar det gamla med LAN kabel direkt till det ny så kan jag ansluta en datar trådlöst. Försöker jag koppla in ytterligare datorer (LAN eller WLAN) så får jag inte några ip-nummer.

Jag har testat att använda det gamla modemet och då fungerar datoranslutningarn bra (både LAN och WLAN) men digitaltv fungerar inte. Efter lite surfande på telias hemsida hittade jag att, om man prenumererar på "smart"-tjänsten, så är det modem det samma som mitt gamla och man använder det då även för tv. Jag kontaktade telia och svaret vara att de modem de skickade ut hade en speciell och unik programvara som gjorde att det fungarade. Naturligtvis får man bara tillgång till denna om man blir smart-kund....


/Mikael
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/01/22 :  09:54:00  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
LAN -> Utgång (L = Local)= ditt hus
WAN -> Ingång (W = Wide)= Vida världen

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/01/22 :  11:41:55  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Så att om du använder det nya modemet mot telejacket och det gamla i lan-porten på den nya så fungerar tv och trådlös dator, men inte om du kopplar in ytterligare datorer med sladd till det gamla?

Det är märkligt för om den trådlösa fungerar så borde även datorer med sladd fungera om kopplar ihop sig med samma låda?

Edit: om du bara kopplar in en dator med sladd till det gamla modemet i LAN-porten i ovanstående konfiguration fungerar det då? Alltså utan den trådlösa datorn igång.

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2008/01/22 11:44:37
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/01/23 :  22:19:47  Show Profile Send johmi a Private Message
Eftersom jag har större behov av internet än tv så har jag nu bara det gamla modemet inkopplat så det är lite svårt att test. Men kommer jag ihåg rätt så fungerar det bara med en trådlös, vilket intuitivt känns lite konstigt men det datorer som jag ansluter efter den fungerande trådlösa verkar inte få en fungerande ip-adress (den vanliga windows frasen om "begrännsad eller ingen anslutning"). Jag antar att man måste förändra vissa inställningar på något av modemen, vad och hur.

Som det känns nu är vore det enklare att köpa en extra trådlös router för 3-4 hundralappar och förhoppningsvis slippa allt arbete med konfigureringsproblem.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/01/24 :  13:24:22  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Vad jag kan se från installationsguiden för ditt gamla Speedtouchmodem (här: http://www.thomsontelecompartner.com/getfile.php?id=3254) så verkar det inte ha någon utgång för WAN ethernet utan bara för ADSL och ethernet LAN. Det gör att du i så fall inte kan koppla det efter ditt nya modem utan det måste kopplas direkt till telenätet. Då kan du så klart inte använda det nya modemet och eftersom du säger att du behöver det nya för att se på digitaltv så måste du nog skaffa nytt.

Ett alternativ är som du skriver ovan att skaffa en enkel och vanlig trådlös router (utan ADSL modem) och koppla dess WAN port till ditt Zyxelmodems LAN port. Då borde de leka fint med varandra. Enkla trådlösa routers finns ju att köpa för en billig penning.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/01/24 :  17:07:51  Show Profile Send johmi a Private Message
Så får det nog bli. Tack för svaren!

/Mikael
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000