HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bygga ny kåk... Vad ska man tänka på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/18 :  21:53:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Efter att ha sonderat terrängen i området så har vi kommit fram till att de hus som finns inte passar oss. Slutsats, bygga ett som passar våra behov och smak. Få det "rätt från början" så att säga...

Finns en hel horder husföretag och lösningar att välja på och det är lätt att bli villrådig...

Ingen av oss är direkt ohändiga, vi har inget emot att göra lite jobb själva med kök, ytskikt osv...

Tomt har vi ett par alternativ som funkar för oss.

Finns ju mycket kunskap här om inte bara hifi, utan även hem och härd!

Vad är det viktigaste att tänka på när man ska ta steget och börja bygga och planera?

Läser man husföretagens marknadsföring så är ju alla bäst, vilket säkert inte stämmer...

Har hittat ett företag, Finndomo, som har en hus-serie som kallas start smart där själva huset byggs av firman och sedan sköter man det där med att lägga golv, tapetsera, bygga ihop köket osv själv. När man räknar på det så skulle det bli ohyggligt mycket billigare än att köpa ett hus nyckelfördigt av samma typ från annan firma. Vi pratar en merkostnad på 1 mille ca för att det ska vara helt klart att flytta in i. Så mycket kostar inte färg, tapeter, kök och vitvaror.

Val av tomt är ju också viktigt. Minimalt med markarbete är en fördel, men iom att jag arbetar på ett företag som pysslar med just de prylarna så kan det finnas rabattläge där...

Uppvärmning är också viktigt. Bergvärme med radiatorer brukar normalt ingå, alternativt värmeväxlare och golvvärme i kombination med radiatorer på övervåning. Läste med intresse tråden om uppvärmning förut.

Så, dela med er av erfarenheterna!

Fördel att bygga nytt är ju att allt är garanterat och försäkrat, man slipper fastighetsskatten i fem år. Man kan anta att underhållet på huset är minimalt första tio åren, samt att lånevillkoren brukar vara mer förmånliga när man smäller upp nytt.

Vad tycker ni? För och nackdelar osv osv. En klar fördel är att ljudrummet kan skräddarsys redan på ritningsstadium! Det gillar jag!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2008/01/18 :  23:12:16  Show Profile Send jari a Private Message
Ack ja,bygga nytt.
Ett råd är att ni noga går igenom allt,konsultera alla som har erfarenheter av detta i eran bekantskapskrets.
Tag inte på er för mkt arbete själv,lej hellre ut det till ett fast
pris till yrkesfolk,det är väldigt lätt att ta på sig för mkt och
"bränna ut sig" för att "det klarar vi att göra själv".

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/01/18 :  23:22:17  Show Profile Send JonasY a Private Message
Jag tror inte nya hus är befriade från fastighe... den kommunala avgiften som det heter numera, längre.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2008/01/19 :  10:03:12  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Fundera på passivhus, dvs extremt välisolerat.
Underhållsfri ytbeklädnad.
Se till så konstruktionerna verkligen är fuktsäkra. Dvs sten regerar! Stenhus är dessutom värmetröga vilket är skönt när sommaren blir för varm.
Inte torpargrund.
Inglasat uterum.
Välja tomt som ligger i rätt väderstreck och som gärna är vindskyddad men ändå släpper in sol.
Intressanta fönsterplaceringar, gärna 2 i samma hörn mot varandra, det ger fint ljus in i rummet.
Stora eller små burspråk gör rummen mer spännande.
Planera hifi-rummet tillsammans med en aukustiker så du får bra mått på det.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2008/01/23 :  22:51:34  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Jag tror inte nya hus är befriade från fastighe... den kommunala avgiften som det heter numera, längre."

Jo..

// Jonas

.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2008/01/24 :  08:16:06  Show Profile Send alpinist a Private Message
Småhusskadenämnden har en del tips angående fuktproblem
för olika grundtyper: http://www.smahusskadenamnden.se/svagapunkter.html

Kan vara intressant att läsa.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/24 :  10:12:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
Fördel att bygga nytt är ju att allt är garanterat och försäkrat, man slipper fastighetsskatten i fem år. Man kan anta att underhållet på huset är minimalt första tio åren, samt att lånevillkoren brukar vara mer förmånliga när man smäller upp nytt


Det där har fått från husleverantöreena va?

Att bygga nytt är inte så problemfritt som det verkar vid första anblicken!
- Öppna ytor är najs och ser trevligt ut, men är det så ni lever och tänker leva framöver.
- Hurpass avskild är sovavdelning från kök och andra sällskapsutrymmen.
- Grov ingång
- Hur ligger gåstråken i huset. Många lägger gärna en trappa precis vid ingången, så får man klafsa i smutsen när man bara skall upp eller ner.
- Dra in Cat6-nät + centraldammsugare.
- Satsa på förvaringsutrymmen, något hustillverkare gärna bortser ifrån för att maximera boytan, kan inte underskattas....
- Allt extra kostar och det är ändå dumt att snåla.
- Ytskikt etc. är ett j-la jobb och dessutom det du får leva med att se det varje dag, dvs.
- Ljudrummet ???? Mörklägning!

Vårt "nya" hus för 10 år sedan, blev en tegelkåk från 1970 i slutändan... ( 25% billigare än att bygga nytt, med allt som vi fick med )

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/24 :  10:30:25  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

OcA:

Trevliga planer! Men jag är böjd att hålla med magils. I processen med ett nytt hus händer det lätt att man kompromissar bort pryl efter pryl bara för att "komma i mål".

Viktigast: De 3 gamla grundreglerna: Läget, läget och slutligen läget. Det är vad som verkligen avgör både trivsamhet under den tid ni bor där och säljbarhet den dag ni kanske säljer. Man hamnar lätt i enbart ett hus-perspektiv som om kåken i sig skulle kunna leverera allt man vill uppnå. Bygg hellre en minde kåk på den bästa tomten.

Själv skulle jag aldrig bygga en normal ny kåk, möjligtvis en ny superisolerad med ekofiber och linoljad träinredning. Fast priset på en sådan i den storlek man vill ha....

Jag skulle söka efter en kåk som fanns på absolut rätt läge (personligt, kan ju vara dagis/skola eller nära jobbet och/eller med havsutsikt) där det bott någon som haft råd att renovera och underhålla. Man ser det som regel efter en rundtur i huset och sådana hus brukar också vara besiktigade.

Dyrare, jovisst men förmodligen inte mycket.

Personligen skulle jag inte klara att göra allt innanmätet själv och om det blir 90% bra så kommer det att dra ned värdet på din kåk för all framtid.

Så, ut och hitta en stor lösvirkesbyggd direktörskåk nära skola, dagis och arbete med egen strand Det lär inte finnas en massa ämrans eländigt enkelgips i väggarna i alla fall

Lycka till!

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/01/24 :  11:28:39  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag har nog svårt att ge tipps i att bygga nytt hus. Men lite av det jag saknar i vårat hus kanske kan ge någon tanke.

Utsikten och kunna sitta o titta upp i björkbacken hemma är viktigt för mig och avkoppling. Dvs Läget.. inget trafikbuller mm.

Kallras och kalla golv. Med golvvärme så sägs det att man behöver inte varmare än ca 21 grader utan man upplever det varmt och ombonat endå. Hemma så är det betydligt kallare på golvet så en 23-24 grader är inte ovanligt innan det känns som normalt.

Ett extrarum. Vi har ett stort vardagsrum men ytterligare ett rum med plats för några fotöljer, kanske en tv hade varit trevligt. Så när vuxna umgås så kan barnen ha ett utrymme. Kan t.ex.vara en större hall på övervåningen eller likannde. Idag har vi inget sådant utan "bara" 4 sovrum,stort kök och ett jättestor vardagsrum.
jäklar vad det kan gå åt förrådsutrymme. Men det är klart ju större du har desto mer prylar skaffar man sig.

Bergvärme/fjärrvärme och solpanel till varmvattenberedaren står såklart högt på listan. har direkt-el idag.´


Vi tittade o köpte ett begagnat hus. ca 1 miljon, ett nybyggt kanske 2-2,5 miljoner `? Men då har man isolerfönster, bästa uppvärmingskällan, nya badrum o nytt kök i rätt färger som man själv vill ha det. extraisolerat på vinden. Den fasad man vill ha, inga fuktproblem, inga problem med gamla gjutrör i grunden som måste bilas upp. Ingen ny insatts i skorstenen för 30 000kr osv.
Det känns betydligt tuffare att dra allt med tiden o byta o byta o reparera. Det drar en hel del från lönen. Det gör iofs ett nytt hus med stort lån oxå. Men då är allt klart och som man vill ha det.

Edited by - Stormen on 2008/01/24 11:34:16
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2008/01/24 :  14:16:51  Show Profile Send Nicks a Private Message
Bygga nytt ja...

Nummer ett: Välj en entreprenör som kommer att finnas om 10år. Garantierna vad gäller entreprenader till privatpersoner är 10år numera. Detta kommer att trissa upp priset initialt men det är ju en bedömning ni får göra.

Nummer två: räkna med 10-15% ökning av slutsumman när ni valt och beställt ert hus. varför det då? Det tillkommer ALLTID saker på resans gång. Tillägg är dyra.

Nummer tre: köp tomten direkt av kommunen. ( på det villaområdet jag bygger just nu, markentreprenad, så lägger husbyggaren på 300.000kr bara på tomtpriset!!!!)

Slutlig fördel med gammalt hus... de fel som finns är upptäckta inom 5år. Nytt hus är INGEN garanti för felfritt, tvärtom...

Mina 10 öre.

MVH

Nicks (jobbar som platschef i byggbranschen)

Hihi. :)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/01/24 :  16:01:54  Show Profile Send Stormen a Private Message
quote:
Slutlig fördel med gammalt hus... de fel som finns är upptäckta inom 5år. Nytt hus är INGEN garanti för felfritt, tvärtom...

Ja snart bott 2 år så min bitterhet släpper snart
Jag gillar äldre hus byggda av riktigt virke. Härlig känsla idom. lite snett o vint lite överallt. Vårat är ett -74 med raka linjer överallt och gipsväggar utan invändig isolering.
Som min kompis sa, Kul att du målar fönstren, du vet att allt du gör nu får du göra om om 10år igen.
Så det spelar nog ingen roll vilket man tar.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/25 :  13:02:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för alla tips!

Ja, bygga nytt för två mille eller köpa gammalt/renoverat för två mille? Inget av det är ju en garanti för felfritt boende... De flesta begagnade hus säljs ju med dolda fel försäkring idag, så det ska väl egentligen inte vara nåt problem!

Uppvärmning med direkt el är dock nåt som jag är allergisk emot.

Inget fel på begagnade hus om man hittar ett som passar, men jag tror det är större chans att hitta nåt som passar perfekt om man börjar bläddra i katalogerna och kan bestämma mycket efter eget huvud. Givetvis en kostnadsfråga. De billigaste husen att bygga är ju de som är "standard" rakt av där man inte kan ändra på så mycket. Sen står man där med motorsågen, spackel, färg och sågspån i rumpan iaf.

Sen får man ju räkna med att det är en stor osäkerhetsfaktor i att bygga nytt. Markarbetet kan ju kosta multum om man väljer "fel" tomt. Vatten och avlopp kan ju dra iväg det med. Telefon ska in (kan kosta hur mycket som helst) elen ska kopplas in... Ett huspris för 1 mille plus en tomt för 300k är nog egentligen bara hälften av kostnaden... Sen får man ju också tänka på att man ska ha råd att bo där! Vi tjänar inte några jättepengar varken jag eller tjejen...

Läget är det viktigaste. Bra skolor för kidsen plus solsken på altanen och skapligt nära till affären är ju stooora plus!

Att ha 5 meter högt i tak och enorma fönster har jag aldrig varit förtjust i varken estetiskt eller praktiskt. Kul att ha grananr och förbipasserande glo rakt in i vardagsrummet när man ligger med chipsskålen på magen och petar sig i näsan iförd förra århundradets träningsoverall...

Nej, det enda vettiga är att ge sig ut på så många villavisningar man kan för att bilda sig en egen uppfattning.

Nytt eller gammalt kanske är ovesäntligt, bara allt runtomkring "klickar"!

Dock har man ju hört skräckexempel från bekanta som köpt hus och efter ett år måste dränera hela grunden osv... Men det handlar ju om att besikta kåken ordentligt samt se till att försäkring finns för dolda fel. Inte köpa något med friskrivningsklausul kan kanske vara en bra början...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/25 :  15:18:29  Show Profile Send Mahler a Private Message
Har uppfattat denna "försäkring för dolda fel" samt "byggfelsförsäkringar" som låtsaskonstruktioner med lika många luckor och kryphål som en schweizerost!!

Vad man skall göra är helt enkelt att ha tur i bygget och inte stöta på problem och en jäkla massa reservresurser om en tvist uppstår och byggföretaget vägrar ersätta eller erkänna skuld. Då får man oftast driva det själv med egna medel tills tvisten är avgjord!

Finns rätt många skräckhistorier. Och sen är problemet med luckorna i byggfelsförsäkringen allmänt kända!

Nu var jag allt negativ!! Men vi funderade LÄÄÄNGE på att bygga själv och kom tom så långt att tomt var bokad och hustyp bestämd. Skrev tom kontrakt som vi senare annulerade. Så jag har läst mycket och skrämt upp mig rejält på såna här skräckscenarior som förvisso är ett undantag snarare än en regel. Men ändå! OM nått händer!!

På de positiva sidorna får man det PRECIS som man vill. Varenda skrymsle, vrå och vägg är placerad på sin plats för att du bestämt det och planerat det.

Men glöm för allt i världen inte att planera in ett rejält hifirum! Ja just ja, du har redan tänkt det

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/25 15:20:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000