HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Lurendrejeri? - Banker
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/22 :  14:15:14  Show Profile Send Mahler a Private Message
En liten undring angående dagens ränterörelser på bolån.

Vi tecknade lån och förhandlade om ränta på våra bolån 22/11 2007. Vi band 1/3 på 2 år 1/3 på 5 år och resten rörligt.

Rörliga 1-månads räntan blev efter prut 5.02 % vilket kändes ganska hyfsat. Officiella räntan var 5,22% då. Sedan dess har räntorna hos Swedbank först höjts till 5.39. Sen har räntorna börjat falla. Först till 5.20 och nu senast till 4.98 enligt Swedbanks uppgifter.

Alltså! + 0,17 i första höjningen sedan -0,19 och -0,22

Hur kan det då komma sig att vi idag har 5.27 på den rörliga räntan enligt kontots uppgifter? En ränta som inte ens förekommer i historiken

Är det så att bankerna snabbt och slugt "utraderar" din prutmån som du förhandlade dig till.

Tänker jag helt pekka?? Vad är annars syftet med att pruta hos banken på sina räntor???? Att endast behålla sin ränta i ett par dagar innan banken "kompenserar" rabatten med ett extra påslag på den officiella räntehöjningen??

21 December höjdes den officiella räntan från 5.22 till 5.39. Dvs 0,17% Min ränta var bunden på 5.02 till den 22:a December.
23 December höjdes MIN rörliga ränta från 5,02 - 5,27 dvs + 0,25

Hur går detta ihop?? Den 23:e har det enligt historiken inte ens förekommit en ränteändring utan nästa ränteändring var den 9:e Januari (-0,19%) och så nu senast 22:a Januari -0,22%

Talade med banken precis som säger följande.

"Men vi följer reporäntan och den har ju inte ändrats" nää men Swedbank har ju ändå sänkt räntan 0,41% sedan den 9/1. Så varför skall min RÖRLIGA ränta stå stilla på 5,27

Min ränta skall alltså enligt banktjänstemannens logik följa riksbankens reporänta! Men Swedbanks rörliga räntor lever ett eget liv.

Suck!! Får inte ihop logiken!



-----------------------
Tabula Rasa!

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/01/22 :  14:32:26  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
I början så funderade jag också i banorna kring hur det egentligen förhåller sig med den ränta man prutat sig till, om man kan lita på att den ligger kvar eller om den försvunnit på vägen..

Jag har accepterat att jag inte kommer att förstå hur det hela hänger ihop och av två onda ting så väljer jag att vara ignorant över hur mycket jag (eventuellt) blir blåst av banken

Men visst är det tråkigt att man inte får den data som finns presenterad på ett bättre sätt, t.ex. där skillnaden mellan faktisk och officiell ränta finns tydligt dokumenterad.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/22 :  15:00:51  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jag tycker det är rent falskspeleri jag!!

Men nu har jag förklarat för banktjänstemannen hur räntorna förändrats.

Reporäntan har stått still på 4% sen i Oktober 2007 tror jag. Under den perioden har Swedbanks räntor (och alla andra bankers ochså för den delen) åkt berg och dalbana!! Men hursomhelst så MÅSTE jag ju få aktuell och officiell räntesänkning på min prutade ränta tycker man. Sänker swedbank den officiella rörliga räntan med 0,22% måste ju även JAG få en sänkning på MIN rörliga ränta på samma belopp!! Annars är ju all logik ur spel.

Men det kanske är meningen att man skall säga upp sina lån vid varje räntesänkning så att jag därmed får ta del av den officiella räntesänkningen???

Pekka är ordet!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/22 15:03:09
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/22 :  15:17:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Bankerna använder inte Reporäntan, det är struntprat. Det som styr är Stibor dvs. den ränta de använder sinsemellan. Repo är Riksbankens utlåningsränta som s.a.s. startar karusellen.

Om du förhandlade till en fast rabatt i % så luras de, annars så har du bara den lägre räntan fram till nästa ränteändringsdag. ( Gäller vare sig du har 1 månad eller 10 år) som sedan sätts efter den då gällande nivån. Den nya nivån torde sedan gälla 1 månad, utan hänsyn till rörelser under perioden.

Hur de fått fram 5,27 ingen aning såvida inte 1-månaders bindning ( hur rörligt är det?) ändras varje dag. Jag tror att du skulle kunna säga upp 1-månaders lånet på dagen utan avgifter så fundera på att byta ut banken på det lånet. Det finns många glada konkurrenter.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/22 :  15:28:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu blir det lite undervisning.
quote:
Reporäntan har stått still på 4%

Helt riktigt, räntan ligger på 4 procent.
quote:
Sänker swedbank den officiella rörliga räntan med 0,22%

Nej, Swedbank sänker den officiella rörliga räntan med 0,22 procentenheter!
Hur många procent det är beror på från vilken tidigare ränta de sänker.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/22 :  15:32:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hej Magils,

Kan lugnt säga att ja småkokar här faktiskt men jag skall avvakta och se nu när bryttdagen infaller! Dvs ca 23:e Januari. imorgon alltså!!

Om räntan DÅ är högre än 4.98 blir jag putt på riktigt! Då har min rabatt bevisligen varit en ren och uppenbar bluff från bankens sida!!

VEM (*svärord*)på denna planet ägnar en massa energi åt att pruta på en ränta som i slutändan ger dig endast 1 månads "rea" på räntan. Där räntan sen hoppar upp på en HÖGRE nivå än för en nytecknare av samma lån

Jag har alltså tjänat totalt 137 kr på den månad då räntan tecknades. Men sen dess inget alls!

Men imorgon får vi se!

Grrrrrrrrrrrrrr!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/22 :  15:36:08  Show Profile Send Mahler a Private Message
[quote]Nu blir det lite undervisning.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Reporäntan har stått still på 4%
--------------------------------------------------------------------------------


Helt riktigt, räntan ligger på 4 procent.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Sänker swedbank den officiella rörliga räntan med 0,22%
--------------------------------------------------------------------------------


Nej, Swedbank sänker den officiella rörliga räntan med 0,22 procentenheter!
Hur många procent det är beror på från vilken tidigare ränta de sänker.[/quote]

Hur är det med pedagogiken? Hajjar inte vad du menar! Kan du förklara lite mera uttömmande?

Dom sänkte från 5.20 som Swedbanks historik säger den 9 Januari i år till 4.98 den 17 Januari i år. Dvs - 0,22! Eller?

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/01/22 :  15:49:23  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Är det inte den effektiva ränten som är något högre än den avtalade? Alltså inräknat aviavgifter och annan dynga.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/22 :  15:53:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Hur är det med pedagogiken?

Inte så bra förmodligen.

Jag använde bara det du skrev som exempel, det enda som avses är att det är skillnad på procent och procentenheter. Det förklarar alltså inte varför din ränta rört sig som den gjort, men likväl är det viktigt att skilja på begreppen. Tyvärr verkar denna förvirring eller brist på förståelse av skillnaden på procent och procentenheter vara spridd.

En räntesänkning från 1 till 0,78 procent och från 100 till 99,78 procent är samma sak i procentenheter, dvs 0,22.
Däremot så är det inte alls samma sak i procent. I första fallet blir det 0,0022/0,01*100 dvs 22 procent och i andra fallet 0,0022/1*100 dvs 0,22 procent.

quote:
Dom sänkte från 5.20 som Swedbanks historik säger den 9 Januari i år till 4.98 den 17 Januari i år. Dvs - 0,22! Eller?

Sänkningen är 0,22 procentenheter medan den i procent är ungefär 4,23 procent (0,22/5,20*100).

Du kanske ser varför det inte är så lyckat att skriva att sänkningen är 0,22 procent, det betyder ju nämligen att räntan sänkts från 5,20 till cirka 5,19 procent ((5,20/100-0,22/100*5,20/100)*100)...

Edit: Tog bort onödig syftning på Mahler, det var ju ändå honom jag citerade.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/22 :  15:58:10  Show Profile Send Mahler a Private Message
Okay okay!! Då hajjar jag Ztenlund!

Du har ju förståss helt rätt. Procent är procent och inte procentenhet.

Men oavsett terminologi och språkförbistring kvarstår faktum.

Jag vill ha mina 4,23 PROCENT sänkning eller 0,22 procentenheter likväll!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/01/22 :  18:45:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmmm...

Det är tydligen skillnad på banker och banker. Vi har haft samma bolånebank - Handelsbanken/Stadshypotek - i snart tjugo år. När vi haft delar av bolånet med rörlig ränta har den alltid följt marknaden som man kunnat följa i massmedia.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/01/23 :  08:30:44  Show Profile Send U1 a Private Message
Jörgen_G: Räntan hos Swedbank följer också marknaden, därav namnet rörlig ränta.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/23 :  08:43:54  Show Profile Send Mahler a Private Message
Att banken följer "marknaden" är knappast förvånande. Det får dom naturligtvis göra.

Det som är ämnet för tråden är det spratt som banken har spelat oss. Vi prutade till oss 0,20 procentenheters rabatt på den rörliga räntan och ANTOG naturligtvis att den rabatten gäller tillsvidare ochså.

5,02 höjdes till 5,27 och nu idag sänkt till 5,11!

Fantastiskt va!! Skall bara tilläggas att om jag som ny kund kommer in till banken idag förvirrad och oförmögen att pruta får en ränta på 4,98 på det rörliga. Så nu skall vi betala 0,13 procentenheter högre ränta än en ny kund.... Två månader efter vi prutade ner 20 procentenheter!!

Kan någon förklara vad det är om inte en ren och skär bluff och lurendrejeri!! Svårt att inte bli förbannad liksom.

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/23 08:44:48
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/01/23 :  09:02:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Mahler och U1 - jag var lite otydlig. Den förhandlade rabatten har vi alltid fått behålla i förhållande till marknadens rörelser. Rabatten har aldrig smält bort med tiden.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2008/01/23 :  09:04:26  Show Profile Send HJ a Private Message
Nu är jag väl i sak inte sugen på att försvara banker men#8230;

Ju lägre ränta desto lägre marginal i procentenheter för banken.

Om jag som kund förhandlar mig till en #8221;rabatt#8221; om 0,3 procentenheter utifrån en standardränta på pappret på 5% så innebär det att jag har fått 6% rabatt. Det är rimligtvis denna rabatt jag som kund kan begära oavsett standardränta. Går den upp till 10% bör jag kunna förvänta mig 0,6 procentenheter i rabatt och motsvarande om räntan går ner till 3% bör jag förvänta mig 0,18 procentenheter i rabatt.

Sedan är det ju en annan sak att banker (enligt min personliga erfarenhet) är ganska dåliga på att kommunicera med sina kunder.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/23 :  09:19:10  Show Profile Send Mahler a Private Message
Precis men då är poängen klar hursomhelst!

Att banken skall följa marknaden/stibor är ju självklart men rabatten skall ju självklart ochså hänga med i svängarna.

Och det tycks inte som att den gör det när en ny kund får lägre ränta än oss. Och vi är helkunder så det skriker om det. Fondspar, pensionsspar, konsumtionslån/billån, huslån, lönekonto etc etc.

Skall skriva ett mail till min bankkontakt och klaga nu! Bäst att jag inte ringer Då är risken annars att en och annan tjock och arg groda slinker ut!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/23 :  09:28:00  Show Profile Send Mahler a Private Message
Var hittar jag förresten "marknadsräntan" som banken följer??? Och hur mycket brukar banken lägga på? Någon som vet?

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/23 :  10:17:10  Show Profile Send Marc a Private Message
Mahler, inte för att jag själv brukar använda den taktiken, men jag läste någonstans att de som ringer och klagar argsint och är jätteupprörda oftare får sin vilja igenom än de som är snälla och trevliga i samma situation. Så det kanske inte är helt fel att ringa ändå!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/23 :  10:27:42  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jo, det är möjligt!!

Nu har jag iallafall skrivit ett tydligt mail till banken och klagat. Får jag inget gehör där, risken är ju att banktjänstemannen tar det personligt att man känner sig "lurad" av banken.

Då ringer jag vidare och klagar/bråkar.


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/23 :  15:12:45  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja dessa banker dessa banker!!

"vi har en lite "hemmagjord" konstruktion på vårt rörliga lån som sätts i förhållande till andra banker. Inte spintab egentligen!" "dom har inte riktigt fått rutin på det där ännu så det kan bli en eftersläpning med sänkningar och höjningar i räntan ochså förståss".

"vi försöker alltid vara lägre än andra banker".

Ändå hade referensräntan igår varit 5,11 !! när min brytdag var. Idag är räntan 4,97?? Så jag missade alltså på en dag!! Hade min brytdag varit idag hade jag fått 4,97 enligt banken. Men då det var igår var det 5,11.

En slump säger banken!! hmmmm!!

Det tror jag lagom på.. Skall nog hålla koll på dom uslingarna även nästa brytdag!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/23 15:13:40
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2008/01/23 :  16:31:25  Show Profile Send Per100 a Private Message
Du kan även fråga din bank hur det kan komma sig att du inte kan få den enmånadersränta som SBAB erbjuder alla kunder. Idag 4.51%
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2008/01/23 :  21:11:43  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Jag har Nordea idag och har då där en rabatt sen nåt år tillbaka. Denna rabatt gäller i mitt fall på deras 3-måns rörliga ränta. Denna ränta räknas om var 3:e månad och min rabatt gäller vid varje tillfälle. När räntan har stigit som den gjort så är det en fördel att den bara sätts om var 3:e månad men sämre nu när det sjunker.

Det jag inte riktigt förstår i ditt fall är om du förhandlat till dig en viss ränta eller en rabatt på räntan. Är det en rabatt så borde det väl vara 0.2% på en 1-månads ränta som sätts om varje månad?

Ett tips för att enkelt jämnföra och kolla räntor är: http://lan.compricer.se/loan.php

Dock så kan man inte räkna in egna rabatter och olika banker har olika förutsättningar för att ge olika lånekontrakt. Ser man till SBAB som har 4.51 just nu som en 1-månads ränta och är ett erbjudande för nya kunder. Även en intressant aktör är nya dNb Nor som är det norska finansföretaget som köpt upp Svenska fastighetsförmedling och som nu även erbjuda bolån riktigt förmånligt. Dock gäller detta endast 85% av köpeskillingen vilket inte framgår så enkelt. Köper man bostad genom Svenska fastighetsförmedling gäller istället 90%.

Tycker att man relativt aktivt ska se över bolånen och även jämföra olika banker etc. Inte minst om man har stora lån så gör det snabbt väldigt mycket pengar.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/24 :  08:22:13  Show Profile Send Mahler a Private Message
Update!

Har precis bråkat med banken igen som nu förklarar att deras kreditavdelning (eller vad det nu heter) faktiskt har gjort ett fel när dom satte min ränta nu senast. Skulle fått 4,97 men blev 5.11.

Sen menar dom att vi inte haft ett rabattavtal vilket jag strängt hävdar att vi har haft då vi uppenbarligen fick 20 punkter rabatt när vi skrev lånet.

Hursomhelst får jag idag 25 punkters rabatt på topplånet istället som bara ändras när riksbanken gör en ändring. Alltså mkt lättare att följa. Så det var ju en ok lösning som kompensation. Särskilt med tanke på räntan på topplånet.

Som alternativ till Skaraborgslånet som följer marknadsräntorna kunde man teckna ett bottenlån villa som ochså är rörligt. (kul att man blev informerad om detta när man skrev lånen". Detta lån följer ochså riksbankens reporänta och ändras bara då den ändras. Nackdelen är alltså att en räntesänkning kommer senare för mig eftersom marknadsräntorna ändras snabbare.

Vad man lär sig alltså!!


Vad tror ni om "kompensationen" ???



Kan man flytta 1 bottenlån till en annan bank om man har bundna lån i en första bank??

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/24 15:21:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000