HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Copland cda-288 problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pella
Starting Member

37 Posts

Posted - 2008/01/21 :  18:58:35  Show Profile Send pella a Private Message
hallo
jag har problem med min cda-288 ,den hoppar väldigt lätt i låtarna.
när jag spelar med normal volym så finns inga som helst problem,
men vid gaspådrag så hoppar det väldigt mycket.har pratat med hasse på audioactive och han förstår inte vad det kan vara.skulle det vara lasern ( bytt för 4 år sedan)skulle det vara lika även vid låg volym.han har aldrig hört att copland cd skulle vara känslig för acoustik återkoppling. har testat med olika underlag men det hjälper inte .någon som vet något om skruven jag ringat in ? eller något annat tips om vad det kan bero på.
http://web.telia.com/~u85567240/copland.jpg

Min stereo : Marantz Sa11-S1, Marantz SA15-S1 , MusicalFidelity M1Dac Dynaudio Audience 72 , AudioPro MONDIAL Sub S.3 Brun .Clou Cable 812 Egi, oehlbach twin mix two. Supra 3.4 .

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/21 :  20:34:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det där låter som ett riktigt konstigt problem...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2008/01/21 :  21:23:49  Show Profile Send Daniel a Private Message
Hmm. Jag har en likadan, och jag kan spela hypnotiskt högt utan hopp. Min står på pulsar point, och ett finite elemente rack. Jag hade lite trubbel med lasern för ett tag sedan, men det var bara att tvätta av linsen så blev det bra.

Om du vill kan jag kolla in den där skruven. Men då får jag fixa det imorgon kväll.

mvh

Daniel
Go to Top of Page

pella
Starting Member

37 Posts

Posted - 2008/01/22 :  10:02:21  Show Profile Send pella a Private Message
ja, vill du göra det.om du kan se om det ska sitta någon gummipackning mellan skruven och plåten.jag har testat att skruva den i olika lägen men utan resultat. det räcker med att jag knackar lätt på cd spelaren så hoppar det, och ibland så tappar lasern bort sig totalt . då stannar spelaren och jag får knacka igen + att jag måste starta om den. kan det vara något i spelaren som låst sig ? något som ska vara följsamt när vibrationer uppstår ?

Min stereo : Marantz Sa11-S1, Marantz SA15-S1 , MusicalFidelity M1Dac Dynaudio Audience 72 , AudioPro MONDIAL Sub S.3 Brun .Clou Cable 812 Egi, oehlbach twin mix two. Supra 3.4 .
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/01/22 :  11:14:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hur verkar det med strömförsörjningen till transporten då? Kan det vara ett glapp som gör att den tappar försörjning vi vibrationer? En sladd eller koppling? En lös sladd låter som mest mottaglig för yttre vibbar.
Go to Top of Page

pella
Starting Member

37 Posts

Posted - 2008/01/22 :  11:20:06  Show Profile Send pella a Private Message
hej
jag har hittat felet ,det var som rannagarden trodde.
sladden som går till lasern satt ej i riktigt.då kan man börja poppa
igen . så daniel du behöver ej öppna och kolla skruven, men tack så mycket ändå.
mvh pelle

Min stereo : Marantz Sa11-S1, Marantz SA15-S1 , MusicalFidelity M1Dac Dynaudio Audience 72 , AudioPro MONDIAL Sub S.3 Brun .Clou Cable 812 Egi, oehlbach twin mix two. Supra 3.4 .
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/01/22 :  11:34:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag är bara för bra. Kul att det löste sig.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2008/01/22 :  23:29:28  Show Profile Send Daniel a Private Message
Fint! Bra att det löste sig.
Go to Top of Page

pella
Starting Member

37 Posts

Posted - 2008/02/24 :  15:04:21  Show Profile Send pella a Private Message
hej igen
det var inte sladden till lasern :-( ,problemet kvarstår.
så fort jag satt på locket på spelaren så vart det lika.när jag
spelar utan lock så fungerar det hur bra som helst,så fort locket kommer på så hoppar det igen (vibrationerna i locket gör så att det hoppar). det räcker med att jag knackar lite försiktigt på locket vid normalt lyssnande så hoppar det i låten.
det jag funderar över är om ni tror att det kan vara lasern som är dålig ? kan lasern påverkas av vibrationer när den är dålig ? eller finns det något vibrationsdämpande i själva vrds mekaniken som blivit slitet ? har haft spelaren i ett annat rum med locket på och då fungerar den hur bra som helst, så det är vibrationerna som stör spelaren. vill inte gärna köpa ny laser förens man är riktigt säker.
mvh pelle

Min stereo : Marantz Sa11-S1, Marantz SA15-S1 , MusicalFidelity M1Dac Dynaudio Audience 72 , AudioPro MONDIAL Sub S.3 Brun .Clou Cable 812 Egi, oehlbach twin mix two. Supra 3.4 .
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2008/02/24 :  15:28:28  Show Profile Send jari a Private Message
Har du testat med att lägga ngn tyngd på locket?

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2008/02/24 15:28:58
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/02/24 :  16:02:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det är ett TEAC/Esoteric VRDS-drivverk i den. Jag har för mig att det är samma som VRDS-7 eller VRDS-8. Det är inte säkert att det är locket i sig som skakar så att drivverket inte kan tracka längre. Om fjädringen i VRDS-verket har gått sönder så kan det vara att locket sätter chassiet i spänn så att drivverket börjar vicka när det snurrar. Kolla upp drivverket ordentligt. Ta ut det ur spelaren och kolla alla fästpunkter och gummiupphängningar. Jag håller tummarna att du hittar felet där.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/02/24 :  17:21:11  Show Profile Send Twilighter a Private Message
VRDS mekaniken behöver trimmas in lite då och då för att fungera och har inte med lasern i sig att göra,




Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

pella
Starting Member

37 Posts

Posted - 2008/02/24 :  20:11:51  Show Profile Send pella a Private Message
hej
tack för alla svar , jag tror felet ligger i driverket som ni säger. den ena sidan trycker liksom uppåt hela tiden och när man trycker så fjädrar den tillbaka. men den andra (högra) faller ner direkt så det finns ingen fjädring där.men jag hittar
inga fel ,men det bör väl vara gummi packningarna som är dåliga.ska prova att skifta sida imorgon med packningar och fjädrar.
någon som vet vart man kan beställa nya grejor ? är det audioactive som gäler?
mvh pelle

Min stereo : Marantz Sa11-S1, Marantz SA15-S1 , MusicalFidelity M1Dac Dynaudio Audience 72 , AudioPro MONDIAL Sub S.3 Brun .Clou Cable 812 Egi, oehlbach twin mix two. Supra 3.4 .

Edited by - pella on 2008/02/25 00:00:39
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/02/25 :  10:44:44  Show Profile Send Manga X a Private Message
- Vad jag älskar detta forum!
Det är så underbart att se alla hjälpsamma och kunniga personer!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

pella
Starting Member

37 Posts

Posted - 2008/02/25 :  17:54:17  Show Profile Send pella a Private Message
det är gummipackningarna som är slut. dom som sitter i hörnen på
driverket .har skrivit till hasse för att se om det går att få tag på
fyra packningar och även fyra nya fjädrar.vet ej om det är copland eller teac man ska beställa ifrån,får väl se om det kommer något svar.
tack för alla tips.
mvh pelle

Min stereo : Marantz Sa11-S1, Marantz SA15-S1 , MusicalFidelity M1Dac Dynaudio Audience 72 , AudioPro MONDIAL Sub S.3 Brun .Clou Cable 812 Egi, oehlbach twin mix two. Supra 3.4 .
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000