Author |
Topic |
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 19:31:14
|
Audiolense er et nytt program der kan benyttes til digital cross-over og romkorreksjon. Det kan kjöpes hos Juice Hifi, som er lokalisert i Stavanger i Norge. Forutsetningen for å benytte audiolense er at man kjörer lyden gjennom en PC inden den ankommer effekttrinn og høyttalere.
Audiolense kommer i tre versioner: 2.0 der støtter et vanlig stereo setup, Surround der støtter de ulike konfigurasjoner opp til 7.2 og XO. XO versionen har alt dette og i tillegg en rikholdig verktøykasse som støtter skredderesøm med digitale cross-overs, brukerdefinerte høyttalerkonfigurasjoner og finjustering av hvorledes korreksjonsfiltrene fremstilles.
Audiolense selges for tiden med 25% introduksjonsrabatt. Dette tilbudet hadde vi tenkt å ha ut året. Men siden Ting Tar Tid - og siden vi ønsker at hififorum.nu sine medlemmer skal få ta del i introduksjonsfasen, så står tilbudet nå til 3 februar. Til ære for våre brødre og søstre i Sveariket
Mer fölger...
|
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 19:36:44
|
PC-basert muskkavspilling og lydkorreksjon har fått ökt oppmerksomhet de senste årene. Romkorreksjonslösninger fra Tact, Lyngdorf, Copland og Audyssey blir stadig mer utbredt, ikke minst gjennom surroundrecievere fra de större hifi leverandörene. Men det er i dag en hard kjerne som sverger til PC-baserte lösninger.
Noen benytter PC fordi det er en billigere vei til lydkvalitet, mens andre har gått vekk fra kostbare,separate komponenter for å dra nytte av multikanals lydkort med profesjonell lydkvalitet som er gode nok til å gjöre opptak med den höyeste lydkvalitet og tilbys av selskaper som Lynx Studio, RME, Lavry, og Apogee.
Det er også mange som benytter Squeezebox og Transporter fra Slimdevices. De to siste er kanskje ikke helt i high end eliten, men de gir meget god lydkvalitet for skillingen og et særdeles praktisk brukergrensesnitt. Det er også mange #8221;cost no object#8221; entusiaster som har skiftet til PC-basert avspilling utelukkende for å få bedre lydkvalitet.
På hifisentralen.no har aktiv deling, pc-basert avspilling, digital XO, romkorreksjon og så videre hatt stor oppmerksomhet i ett års tid. Det begynner nå å bli riktig stuerent å vrake CD-spilleren og DVD-spilleren og forforsterkeren til fordel for en PC: Det har vært relativt stille på hififorum.nu rundt dette. Hvis dere ikke skal bli akterutseilt av oss nordbaggar så må dere få ut fingeren.
Det finnes en rikholdig flora av PC-baserte equalizere og plugins med cross-overs basert på IIR filtre. IIR betyr Inifnite Impulse Response. Kjenn på den. Infinite betyr uendelig. Dette er filtre med feedback. Man sender inn et signal, og det som kommer ut i den andre enden blir også brukt til å generere en fortsettelse på utsignalet. Det tar aldri slutt... I alle fall i teorien.
Men her skal vi ta for oss de teknologien som er av det beste slaget. Dette er knyttet til såkalte FIR filtre #8211; Finite Impulse Response filtre. Det er med FIR filtre man kan lage faselineære crossovers, og korrigere frekvens- og fasegang med en opplösning på under 1 Hz. Det er en solid overdrivelse å si at IIR filtre lager lyd til evig tid av det man putter inn, men det ingen overdrivelse å hevde at FIR filtre gir betydelig bedre kontroll med hva filtrene gjör i tidsdomenet. Og det er her det kan gå galt. De förste romkorreksjonslösningene lagde filtre som introduserte artifakter i lydbildet #8211; fordi de korrigerte for mye og for lenge på frekvenser med kort bölgelengde.
Det finnes i dag noen få lösninger for å lage PC-baserte FIR filtre. Mange av dem er basert på DRC, en open source lösning utviklet av Dennis Sbragion. De har alle en svært höy brukerterskel. Selv om mye av arbeidet innen PC-basert lydkorreksjon sålangt har båret preg av hobbyvirksomhet, så er det her man de beste målemetodene og de mest avanserte filtrene med lineær fase cross-overs og lydfiltre som både korrigerer fasegang og frekvensgang. Mye iherdighet, mye kompetanse og ofte mange ulike dataprogrammer har vært nödvendig for å få dette til å fungere tidligere.
Med Audolense så gjør vi (dvs Juice Hifi) et seriöst og langsiktig forsök på å gjöre denne fantastiske teknologien mer alment tilgjengelig. Audiolense har et grafisk og intuitivt brukergrensesnitt, og alt som vedrörer filtergenerering er samlet i ett grensesnitt.
Man trenger minst ett program i tillegg til Audiolense for å benytte filtrene, men totalt sett er dette nå omtrent like enkelt eller vanskelig som å få en ny printer til å fungere sammen med hjemme-PC#8217;en. Enkelte stöter på visse integrasjonsproblemer för alt fungerer som det skal, men for de fleste så går det relativt smertefritt. Og belönningen er i alle situasjoner jeg har vært borte i - betydelig bedre lydkvalitet.
|
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
Edited by - JuiceHiFi on 2008/01/20 19:41:09 |
|
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 19:44:35
|
Hva handler lydkorreksjon om? Rommets akustikk har stor innflytelse på den lydkvaliteten vi opplever, og konvensjonelle höittalere er heller ikke perfekte utgangspunktet. Ved hjelp av en computer og noen filtre man kan generere ved hjelp av Audiolense, så kan man oppnå en betydelig forbedring av lydkvaliteten.
Figuren nedenfor viser frekvensresponsen til en aktivt drevet to-veis höyttaler (röde kurver) og de filtrene som er lagd for å korrigere frekvensavvik og dele lyden (blå kurver). Disse filtrene inkluderer altså både romkorreksjon og crossovers.
Jeg kommer med mere senere.
Spørsmål og kommentarer er velkommen underveis.
|
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
|
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 00:02:33
|
Digitale delefiltre En stor fordel med digitale delefiltre er at man kan ha faselineære filtre. Filtrene summerer perfekt, og filteret er fritt for faseforskyvelser og frekvensavhengige tidsforsinkelser (group delay). En annen fordel er at man kan benytte filtergeometrier som det ikke er mulig at realisere med analoge komponenter, enten det skjer aktivt eller passivt. Man kan komme tettere på det perfekte delefilter. Her er et Audiolense sitt bud på et cross-over:
Spesielt for Audiolense er at filteret ikke defineres som et n-ordens filter. Man spesifiserer i stedet over hvor mange oktaver man skal ha overlapp. Delefilteret ovenfor er spesifisert til å ha en overlapp på to oktaver. Minste tillatte overlapp er 0,001 oktav - noe som i praksis er en loddrett strek.
Slik ser filteret ut i tidsdomenet:
Dette filteret starter og stopper nesten like kontant som et første ordens filter. Grunnen til dette er at filteret har en svært forsiktig og gradvis dreining på frekvensresponsen. Runde former er bra her og . Skarpe knekker på oversiden av krysset vil alltid ha negative konsekvenser i tidsdomenet.
Hvis man går til 0,001 oktavs filter så vil man se at filteret bruker en god del lengre tid på å starte og stoppe. Så selv med DSP så gjelder det å finne den gyldne middelvei.
|
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
Edited by - JuiceHiFi on 2008/01/21 00:08:19 |
|
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2008/01/23 : 00:33:40
|
Målemessig fungerer Audiolense helt etter planen.
Man får en mye jevnere frekvensrespons, og dette gir bedre lydkvalitet. Frekvensresponsen er en av de aller viktigste parametere for opplevd lydkvalitet.
Rödbrun: Måling av ukorrigert höyttaler. Rosa: Beregnet effekt av korreksjonsfilter Blå: Måling av korrigert höyttaler (nivået på den blå kurven kan ikke sammenlignes med de to andre. Korreksjon innebærer at signalet blir dempet - ofte 6-10 dB)
|
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
|
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2008/01/23 : 00:44:57
|
Man får den lyden man ber om. Audiolense leverer et filter som korrigerer lyden i henhold til en target. (den tynne streken i figuren over). Digital signalbehandling er et kraftig verktöy, og om man tegner en dårlig target så får man også dårlig lyd.
Det er viktig å finne fram til den target kurven som gir höyttaleren en naturlig klanbalanse. I Audiolense er det et eget vindu der man kan tegne target kurve mens man kikker på hvordan höyttaleren måler. Den best lydende kurven er som regel et sted mellom en rett target (som ovenfor) og en target som i noen grad fölger höyttalerens naturlige tilböyeligheter.
Belönningen når man finner den rette target kurven kan være stor. Forbedringene man oppnår avhenger naturligvis av hvor bra eller galt det er i utgangspunktet. I eksemplet ovenfor gir lydkorreksjonen en strammere og mer korrekt bass, mer åpenhet og dynamikk i mellomtonen og en glattere topp. I sum gir dette et mye mer homogent lydende oppsett. Merk også at dette ikke er et oppsett som er belemret med spesielt store akustiske problemer. Det spiller godt uten korreksjon også. Men med korreksjon så begynner det å ligne langt dyrere oppsett.
Audiolense korrigerer lyden uten at det introduseres artifakter #8211; vel og merke såfremt brukeren har klart å lage en target som passer höyttalere og rom.
I spesielle tilfeller vil en teoretisk perfekt korreksjon bruke lang tid på jobben - og man ender opp med et filter som synger sin egen melodi. Slike artifakter er eliminert i Audiolense gjennom å innföre en frekvensavhengig filtrering #8211; först av målingen för man lager korreksjonsfilteret #8211; og deretter av korreksjonsfilteret. Man gir filteret et frekvensavhengig og sterkt begrenset tidsrom for å gjøre jobben. Det som faller utenfor dette tidsvinduet tar man ikke hensyn til. Dermed får man et filter som starter og slutter så raskt at man ikke får hørbare artifakter.
I praksis er det mye romkorreksjon i bassen og stort sett bare direktelyd som blir korrigert fra ca 3 kHz og opp.
I Audiolense XO har brukeren full kontroll med hvor mye av romklangen det blir korrigert for. De kan spesifisere hvor mange millisekunder korreksjonsfilteret skal ta hensyn til i bassen, diskanten, og eventuelt ved en frekvens mellom ytterpunktene. I tillegg kan man kontrollere hvor mye tid korreksjonsfilteret får til å gjöre jobben #8211; på ulike frekvenser.
Jobben med å finne den targetkurven som gir drømmelyden kan være krevende. Det er ikke 100% samsvar mellom hvordan målingen ser ut og hvordan systemet lyder.
Derfor vil det ofte være behov eksperimentering. Et godt startsted er å eksperimentere med kurver som ligger mellom en snorrett - men ikke vannrett - target (som i eksempelet ovenfor) og en target som i stor grad følger høyttalerens naturlige tendenser.
Noe av ideen bak brukergrensesnittet i Audiolense er å legge forholdene godt til rette for slik eksperimentering. Det går fort å lage nye targets og nye korreksjoner, og grafikken synliggjør hva som foregår. |
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 12:19:24
|
Mycket intressant! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 14:16:20
|
Pris? Hemsida? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 14:18:18
|
www.juicehifi.com |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2008/09/23 : 23:03:25
|
Audiolense 3.0 er nå tilgjengelig for nedlasting på www.juicehifi.com.
Headlines: - Nye korreksjonsalgoritmer der filtrerte målinger samsvarer bedre med hva vi hører gjør det enklere å tune inn godlyden. Resultatet er i mange tilfeller bedre lydkvalitet.
- Enda mer flexibel cross-over løsning i Audiolense XO
- Demo-utgaven inkluderer måleeksempler slik at man kan prøve ut funksjonaliteten uten å måle egne høyttalere.
- Man kan nå eksportere høyttalermålingene for akustikk- og høyttaleranalyser i andre programmer. Dette gjelder også demo-utgaven.
- Og mer til som man kan lese om på www.juicehifi.com
PS: Det kommer en review av Audiolense i neste nr av Fidelity.
|
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
|
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2008/12/06 : 16:10:27
|
* Ny Audiolense release med diverse bugfixes * PDF-kopi av anmeldelsen til Petter Dale i Fidelity nr 35 * Link til test på Anandtech.
...på www.juicehifi.com. |
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
|
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2008/12/31 : 18:52:25
|
Godt nytt år til alle dere hifi-entusiaster i Sveariket! |
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/12/31 : 19:26:29
|
Det samma till dig Bernt! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 15:00:48
|
Audiolense 3.1 er kommet ut. Den inneholder RIAA korreksjonsfiltre for de som kjører Audiolense XO. Man kan velge mellom standard RIAA og enhanced RIAA.
Man kan enten inkludere de i de vanlige korreksjonsfiltrene, eller ta dem ut som separate filtre - om man eksempelvis skulle ønske å rippe vinylen til harddisk.
I tillegg til dette, en hel masse forbedringer: Små for de fleste og vesentlig i noen oppsett. Mer om releasen her: http://www.juicehifi.com/no/show.asp?page=goxpage00000037.html |
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
Edited by - JuiceHiFi on 2009/03/10 15:01:32 |
|
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 16:07:48
|
Da er Audiolense 3.2 publisert.
I tillegg til mange små og mellomstore forbedringer under overflaten er det særlig to ting som synes
1) Vesentlige forbedringer med kvalitetssikring under høyttalermålingen
2) En ny korreksjonsprosedyre basert på flere målinger (multi seat correction)
Målemodulen kommer nå med sann tids SPL monitorering og en slutrapport som forhåpentligvis avdekker eventuelle måleproblemer som kan ligge godt gjent i en impulsrespons:
Den største bøygen med å komme i gang med Audiolense er for mange å få produsert den første, gode målingen. Jeg har et godt håp om at dette blir vesentlig enklere med de forbedringer som nå har blitt tatt fram.
Så er det flerpunkts korreksjonen. Den finner man i Audiolense XO.
Her er det tatt fram en ny tab for parametersetting
Man kan her eksperimentere med "ignore worst case", "sweet spot preference" og med hvilke målinger man inkluderer i flerpunktskorreksjonen.
Når man så har laget en korreksjon så kan man se hvordan den kommer til å låte i de ulike målepunktene:
Demo med hjelpefil og mer informasjon om alt det nye finnes på www.juicehifi.com
Det ligger forøvrig en tråd på HFS i Norge der det er mye diskusjon rundt Audiolense - her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=15931.0
|
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
Edited by - JuiceHiFi on 2009/09/02 16:17:40 |
|
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/03/24 : 23:51:43
|
Hej. Jag har tagit hem 4.0 demo'n men får inte upp någon "xo-knapp". Känner programmet av att kontorsdatorn bara har två kanaler eller saknas xo-funktionen i demon? Jag har öppnat programmet i "xo". |
|
|
JuiceHiFi
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2011/03/31 : 06:10:09
|
Du måste gå inn i speaker setup. Der finner du en tab hvor du kan konfigurere XO. |
mvh, Bernt
www.juicehifi.com |
|
|
|
Topic |
|