HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Time Out ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/18 :  09:38:47  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag kommer alltid att komma ihåg en artikelserie i en finsk
hifitidning om entusiaster med mer eller mindre high-end
anläggningar. I en av artiklarna presenterades en entusiast
som efter en lång tid av uppgradering och upphostande av
tusenlappar blev tillsagd av en hifi-handlare : Nu är
det dags att ta Time-out, slut med spelet för en tid
och istället bör skivorna snurra i spelarna.

Detta tycker jag att verkligen var schysst av en handlare,
att komma med en hjälpsam kommentar när något håller på
att gå för långt. Jag anser att detta är en viktig
tanke som man alltid bör minnas när man i sin entusiasm
riskerar att bli über-entusiastisk och verklighets-
frånvarande.

Martin

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2008/01/18 :  09:59:09  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Kanske dags för motbok? En bok med häfte med plats för stämplar där inköp av skrivs upp för att kunna bevaka den köpta hifi-ransonen.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:08:41  Show Profile Send MartinN a Private Message
Yes Sir, jag vet med mig själv att det har gått
för långt för länge sedan. Min bok skulle vara
en 'skräckhistoria'.

Martin
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:11:51  Show Profile Send niklass a Private Message
Det är ingen dum idé. Jag har hävdat att jag under de senaste 2-3 åren lyckats hålla mig till att lyssna på musiken och inte anläggningen. Men den sista månaden har prylsnurret satt igång i mitt huvud igen. Jag känner verkligen hur hifipsykosen håller på att grabba tag i mig :)

Känns halvbra, men samtidigt är det en rolig del av att vara hifientusiast ju :)

Jag vet ju att min fru aldrig skulle få läsa i min hifimotbok iaf. Hennes reaktion när jag berättade vad jag betalt för PS Audios Noise Harvester var rätt så högklassig ur ett humorperspektiv :)

Jag berättade först efter jag bestämt mig för att lämna tillbaka den på öppet köp.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Edited by - niklass on 2008/01/18 10:12:40
Go to Top of Page

Its-a-Deal
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:16:48  Show Profile  Visit Its-a-Deal's Homepage Send Its-a-Deal a Private Message
Det är bra att vi någon gång blir påminda om att vi i det långa loppet inte blir lyckliga - eller mår bra för den delen - av prylarna. Det som gör att vi mår bra är vår inställning. Hur vi kan interagera med människor i vår omgivning. Och att vi också bestämmer oss för att vara nöjda och till freds med det vi har - även om det finns sååå mycket kul out there.

Intresset behöver inte kombineras med habegär - även om det är lätt hänt.

Min stora glädje av Hi-Fi är inte utrustningen i sig utan att jag i stort sett varje kväll tar mig tiden att sitta ner och bara lyssna till musik av något slag. Skum belysning, ibland något att tugga på (dock inte knäckebröd eftersom det bullrar så i huvudet) eller dricka till.

Eller också avstå från musiklyssning och bara sitta och prata med frugan. Det är inte ofta jag kombinerar samtal med musiklyssning. När jag resonerar med någon vill jag helst att uppmärksamheten är odelad. Jag har t.ex. stor respekt för de som - när man vill prata med dem om något betydelsefullt - tar fram sin mobiltelefon och stänger av den med kommentaren "jag vill inte att vi ska bli störda!".

Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!!
Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre!
Äger IT's-a-Deal AB
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:27:14  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag har kommit till det stadiet att jag inte har råd
att göra nya uppgraderingar och håller därför på att
lära mig att lyssna på musik, som det egentligen är meningen.
Vad skönt att det skulle vara att helt leva utan uppgraderings-
tankar. Tyvärr prenumererar jag på en hifi-blaska och då
blir man hjärntvättad så småningom att det nya är såå bra.

Martin
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:37:24  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Du får gå en avprogrammeringskurs på faktiskt.se, läs lite artiklar om EKK istället för alla dessa hifiblaskor!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:52:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är egentligen inte konstigt att prylbegäret tar över. Det kvittar nog vilken hobbie det gäller faktiskt.
Har man sen kanske gjort 2-3 st felköp så vill man ju komma rätt o då snurrar hjulen ännu snabbare än vad det var tänkt från början.

Men som Clintan sa, En man måste veta sina begränsningar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:53:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Bra!

Hifi kan ju lätt bli en sport. Snarare än prylar att lyssna på musik med.
En sport där nya rekord hela tiden skall uppnås.

En ganska komplex sport dock. Det handlar ju inte bara om att förbättra en varvtid, en hoppad längd eller precisionen i ett antal skjutna pistolskott.

En sport, där vi faktiskt inte vet vad vi egentligen uppnår...
Högre grad av tillfredställelse, eller?..

I varje fall går det inte enkelt att upprätta en tabell över framstegen.

Det blir väl lätt som ett knark. Alltså detta att köpa nya apparater.
Förvisso inte med så många andra biverkningar än de ekonomiska. Och kanske viss ångest och olust emellanåt.

Det blir kanske rent av så, att själva det ständiga jagandet blir i centrum för hela engagemanget. Snarare än det musikaliska.
Musiken blir snarare - det nödvändiga - mätverktyget, för att utvärdera vad man uppnått i apparatväg.

Jag har själv taggat ner ganska rejält när det gäller apparat-sport-delen av hobbyn. (Kanske inte enligt sambon, hon tror aldrig att jag kommer att bli nöjd. Vilket hon nog har rätt i.)

Dock har jag mer och mer börjat fokusera på förbättrigar med HÖG EKONOMISK VERKNINGSGRAD. Dvs ägna mej åt sånt som inte kostar något, eller i varje fall inte tusenlappar varje gång.

Flytta högtalare, ändra dess vinklar, flytta fåtöljen, mixtra med böckernas inverkan i bokhyllorna, experimentera med ambiofoni i olika varianter. (Har man ett par extra-högtalare redan, så går det ju in inder "HEV" enligt ovan.)

Så, fri från Hifi-nervosa är man ju kanske inte.
Men Jag ligger lite lågt med köpandet. Det blir ju makalöst mycket större förändringar (till det bättre eller sämre) med ovanstående mixtrande än med ett ständigt öppnade av plånboken!

"Jag saknar tryck i basen, måste nog ha nya signalkablar..."
Nä, lägg ner! (Tycker jag, alltså.)

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:57:06  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
En sport, där vi faktiskt inte vet vad vi egentligen uppnår...
Högre grad av tillfredställelse, eller?..

Jättebra sagt, tänkvärt för apparatsportare.

Martin
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/18 :  10:57:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du träffar miit i prick Strmbrg !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/18 :  11:16:42  Show Profile Send MartinN a Private Message
Sedan kan man fråga sig vad vi skulle göra om vi inte hade
hifin ? Antagligen något liknande tidsfördriv....

Martin
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/18 :  11:21:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Som sladd skrev; Fruarna får väl vara glada över att vår hobby utövas i hemmet.

Annars håller jag med om att det lätt blir en jakt av modellen "Den som har flest (värst?) prylar när han dör vinner".
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/01/18 :  11:49:41  Show Profile Send svejk a Private Message
Detta med väldjud per krona är kul. I höstas gjorde ett litet projekt. Hur mycket väldjud för 2000 spänn. Det vart en gainclone förstärkare Boston högtalare bärbar cd. Detta paket lirade riktigt kul. Det var en time out från den "riktiga" anläggningen, nyttigt.

Män stannar hemma med sin hobby Hmmmm Närvarande men frånvarande?!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/18 :  12:45:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Kvinnorna vill ha koll på oss
Ja välljud per krona är ju onekjligen en kul utmaning, det blir nästa steg när anläggningen är klar. Det är väl ändå 2-3 gånger som jag sålt allt och börjat om från början.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2008/01/18 :  16:24:21  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Sedan kan man fråga sig vad vi skulle göra om vi inte hade
hifin ? Antagligen något liknande tidsfördriv....

Tja, jag har legat och sträckläst några böcker om DDR de senaste kvällarna. Kanske finns det ytterligare alternativ till Hifin / musiken, jag vet inte... :-)

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2008/01/18 :  16:42:18  Show Profile Send -AG- a Private Message
Ibland tror jag att folk jagar nåt som inte finns. Den stora begränsningen i välljud som jag ser det är kvaliten på inspelningarna inte nödvändigtvis utrustningen. Med mitt senaste inköp, vinylspelare, har en del av glädjen i musiken kommit tillbaka. När man spelar 30 år gamla skivor, svarta skivor, med fantastisk inspelning undrar man ibland hur det igentligen är med "utvecklingen" på hififronten. Samma gäller hifi prylar, nytt betyder inte alltid bättre och det finns otroligt mycket bra begagnad hifi som säljs för struntsummor.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2008/01/18 :  17:16:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Med mitt senaste inköp, vinylspelare, har en del av glädjen i musiken kommit tillbaka. När man spelar 30 år gamla skivor, svarta skivor, med fantastisk inspelning undrar man ibland hur det igentligen är med "utvecklingen" på hififronten.

Ja, och hur kommer det att se ut om några år?
CD kommer inte att produceras, massorna laddar ner sin musik och de som efterfrågar välljud i nivå med CD är en alltför liten kundgrupp för att vara nåt att bry sej om.

Rimligtvis kommer väl vinylspelare fortsätta att tillverkas länge än. De kräver ju tex inga massproducerade drivverk för att kunna framställas.
"Vem som helst" kan ju faktiskt tillverka grammofoner i små kvantiteter, bara man har kunskaperna.

Värre blir det kanske med CD-spelare i framtiden.
Ett drivverk kan nog ingen framställa i liten skala...
Ej heller en D/A omvandlare, kanske...
Det fordras att dessa prylar tillverkas i stordrift någonstans.
När vi i framtiden inte längre använder drivverk och skivor på massmarknaden till vare sej datorer eller att visa film med, är det nog kört vad gäller nya CD-spelare till oss hifi-töntar.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/01/18 :  18:09:58  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Kul tråd. Viktiga synpunkter.
En fundering: Bidrar inte hififorandet till uppgraderingskarusellen? Det känns ju så härligt att få uppmuntrande tillrop varje gång man har skaffat sig en ny hifigrunka.

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/18 :  18:20:15  Show Profile Send iroise a Private Message
När jag var som mest nere i att sitta o lyssna på anläggningen blev det mycket audiofil-cd med det som jag kallar hifi-musik gjord av ganska okända musiker och de flesta av dem förblir okända Nej, det skall vara musik som jag gillar att lyssna på, är det sedan så att de också får fram det bästa ur anläggningen så är det bara ett plus. Däremot aktar jag mig också för motsatsen dvs platt-låtande vinyl-lp och stressiga cd.
Ett tips förutom timeout från diverse forum och audiofil-Cd/lp är att antingen låta stereon stå ett tag eller göra ett stort hål i plånkan dvs köpa en flock skivor, det hjälper mig. Sedan aktar jag mig noga för stereon de kvällar då jag har svårt att få ner stresshormonerna i kroppen. Det kan var när det är negativ stress på jobbet vilket tyvärr ibland händer.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/18 :  23:58:57  Show Profile Send lennartj a Private Message
Time Out? Ja, kanske för länge. Visst har min anläggning och rummet sina brister, men med tur och skicklighet har mina åldrande prylar växt ihop (med mig?) i sådan symbios att vad jag än lånar hem att jämföra med upp till fem gånger priset jag gett för mina komponenter så blir det ett nerköp. Tio gånger pengarna börjar det bli förbättringar utan att ta ett steg tillbaka på någon parameter, när det gäller elektroniken. Beträffande DAC är kanske faktorn mindre, men det råkar vara min absolut dyraste komponent.
Rocks på Fredsgatan i Göteborg ska stänga, 50% på allt, men i eftermiddags var det väldigt utplockat, blev bara 5 CD.
Annars köper jag rätt mycket vinyl och även stenkakor på loppis (är delägare i skivtvätt).
Jag är för snål för att köpa nya 180g återutgivningar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/18 :  23:59:27  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det känns ju så härligt att få uppmuntrande tillrop varje gång man har skaffat sig en ny hifigrunka.
För egen del tycker jag att just detta är det mest ointressanta på hela forumet, dräggelgubbarhit och dit och lovsång över allt som är dyrt och estetiskt snyggt, känns ibland lite som klubben för inbördes beundran och dessa trådar brukar oftast inte vara speciellt lärorika om man säger så. Därmed ser jag inte ned på folk som gillar sådant, det är bara det att det inte ger mig något. PS: Jag är ingen surkart utan en ganska rolig en, men säger alltid vad jag tycker.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/19 :  00:58:40  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det finns klubbar för inbördes beundran som är riktigt trevliga med en bra mix på medlemmar med mycket olika prioriteringar i livet och på hifi, som kan träffas, lyssna på musik och snacka skit om branschen, men det är slutna sällskap där man väljs in på rekommendation för att det hela inte ska bli ohanterligt eller kantra. Hanteras enklast med maillistor och inga hemsidor eller forum.
Det är inte så svårt att komma igång med en egen, enklast är ju att bjuda hem några man känner IRL på rimligt avstånd. Gör man inte det så får man väl börja med att skicka lite PM.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/01/19 :  03:03:08  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
För egen del tycker jag att just detta är det mest ointressanta på hela forumet, dräggelgubbarhit och dit och lovsång över allt som är dyrt och estetiskt snyggt, känns ibland lite som klubben för inbördes beundran och dessa trådar brukar oftast inte vara speciellt lärorika om man säger så. Därmed ser jag inte ned på folk som gillar sådant, det är bara det att det inte ger mig något. PS: Jag är ingen surkart utan en ganska rolig en, men säger alltid vad jag tycker.

Tycker och känner likadant även om jag brukar använda ibland för det finns grejer som man inte kan låta bli att bli lite över

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000