HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare under 20
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2008/01/17 :  07:53:12  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Nytt eller begagnat. Igår lyssnade jag på Dalis Ikon8 samt Mentor 2 och imorrn ska jag lyssna på Audiovectors Mi1 Avantgarde. Vad mer bör jag kolla upp? Gärna lite varmare. :) tack!

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/17 :  08:01:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Totem Hawk
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/01/17 :  08:38:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hawk är bra om du inte söker en "rockare", passar mkt bra till jazz/akustiskt/klassiskt.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/17 :  08:53:11  Show Profile Send Mahler a Private Message
Kanske skall radera dubbeltråden??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/01/17 :  08:56:19  Show Profile Send Smackman a Private Message
Canton ergo , Usher, Elac tex..

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/17 :  09:15:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Canton Ergo 609 DC, Monitor Audio GS20, Audiovector S3 är exempel på bra golvare, Monitor Audio GS10 och Dynaudio Contour S1.4 är bra stativare. Vad ska du driva högtalarna med? Vilken kringutrustning?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/17 :  09:22:25  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Intelligent sound IS6 Pro mkII.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/01/17 :  09:39:26  Show Profile Send Zombie a Private Message
Under 20 får du Quad ESL-63 med Gradientbasar, pissar på det mesta upp till 100'

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/01/17 09:40:07
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/17 :  10:15:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Vienna Acoustic lär passa synnerligen bra om man letar efter ett lite varmare ljud med bra tryck i botten.

Audio Physics ska också vara bra och bör finnas med på listan.

Monitor Audio är klockrent alternativ om man vill ha mycket "bang for the buck"!

Vurmar själv för PMC's burkar. Små och nätta, men med stort ljud och fin bas. Hifi Börsen har dem uppe för demo om du bor i Sthlm. Lilla GB1 ligger strax under 20 papp. De är dock extremt neutrala, så har du varmare elektronik blir ljudet därefter och vice versa. Transparenta så det sjunger om det, men ingen blodfattig och torr monitor, för svänger, det gör det!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/17 :  10:36:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Vurmar själv för PMC's burkar. Små och nätta, men med stort ljud och fin bas. Hifi Börsen har dem uppe för demo om du bor i Sthlm. Lilla GB1 ligger strax under 20 papp. De är dock extremt neutrala, så har du varmare elektronik blir ljudet därefter och vice versa. Transparenta så det sjunger om det, men ingen blodfattig och torr monitor, för svänger, det gör det!
Hifibörsen har även IS6 pro som du kan jämföra med!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/01/17 :  10:56:21  Show Profile Send Blue a Private Message
Något smarrigt som inte alla andra har: Neat Elite kanske. : )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/01/17 :  11:04:03  Show Profile Send Blue a Private Message
Eller klipper du till här och får pengar över till annat kul:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66027

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/17 :  12:33:16  Show Profile Send niklass a Private Message
Lokala handlarenhär i stan (kalmar) har audiovector m3 avantgarde för 17 hemma just nu. Begagnade då såklart.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Edited by - niklass on 2008/01/17 12:33:54
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/17 :  20:33:15  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Audiovector anser ju jag inte direkt varma, endast trista tämligen kassa högtlare som har mer hype än välljud (hukar mig för all stenkastning). Detta är dock min personliga åsikt.

Jag letade högtalare som inte bara var diskantorienterade utan spelade med tyngd och värme, själv hittade jag hem i ett par QRS. Hade PMC på vägen och de är trevliga med rätt prylar och rätt rum, i mitt stora lyssningsrum blev de lite tunna dock, de kan faktiskt inte trolla med sin transmissionline, även om dom kommer en bra bit.

---
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2008/01/17 :  20:38:59  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Tack för bra svar - och ursäkta för dubbeltråden, jag skrev från mobilen och det blev lite märkligt. :)

Jag har tyvärr inte pengar just precis nu, har en liten motorcykel som måste säljas först - ingen som är sugen på en KTM 625? ;)

Grejjen är att jag inte vet hur stort rummet jag kommer spela i är för jag har inte sett min nya lägenhet än så helst vill jag provlyssna i lite tuffare miljöer med blandad elektronik så jag får en uppfattning för högtalaren - inte hur högtalaren funkar i mitt rum och med min elektronik, det kan jag ta när jag har bestämt mig för en eller ett par.

Vad finns det för hifibutiker i Linköpingsområdet? Lefflers och Hifiklubben har jag gått igenom - mera? Norrköping och runt. Stockholm blir om ett par veckor när jag ändå ska dit.

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/01/17 :  20:51:12  Show Profile Send Smackman a Private Message
Hujj. ska du sälja hojjen... du kommer ångra dig i vår :)

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/01/17 :  20:52:36  Show Profile Send ninja a Private Message
Respons Artist 2!

http://www.responsloudspeakers.com/produkter/artist2.html

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/17 :  21:00:25  Show Profile Send Fluffy a Private Message
KTM, det är väl en sådan "däringa åffroådsak." Behåll stereon och byt upp dig till en Ducati... Våren är snart här...

Ledsen för OT.

Stockholm har ju ett avundsvärt stort utbud av HiFi, ta en heldag eller tre och botanisera i olika butiker när du är där.

---
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2008/01/17 :  22:01:47  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Jag har en till som jag kan åka på. ;)

Ducati har jag haft och det blir ev. en sån till i sommar - är fortfarande med i klubben.

Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/01/17 :  22:26:07  Show Profile Send llerk a Private Message
Ett inlägg till Fluffy. Verkar inte som du har lyssnat mycket på Audiovector. Hur kan du säga att dom är "kassa" när dom har fått ett antal Best Buy i många svenska och internationella tidsskrifter

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/01/17 :  22:42:05  Show Profile Send FBK a Private Message
Tyvärr så är inte Best Buy någon någon riktig bra värde mätare på hur bra en högtalare är, det har man märkt genom åren...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/17 :  23:02:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Mina GB1 har funkat bra i rum upp till 30 kvadrat iaf... Har absolut inte saknat botten i dem (förutom ett rum som var odugligt vad man än hade för högtalare), men kanske om man kommer upp på 30+ kvadrat kanske man ska snegla på storebröderna i familjen, men det är andra pengar vi pratar om då!

Mer än Lefflers och Hifi-Klubben tror jag inte det finns att bjuda på uppe hos oss... Även om Lefflers är ruskigt trevliga och kompetenta. Pratar gärna bort en halvtimma där om jag inte har nåt bättre för mig...

Sedan ska man ta butikslyssning med en rejäler skopa salt! Det som låter bra i butik kan vara katastrof hemma hos dig, tyvärr... Jag likställer att lyssna i butik som att lyssna på mässa. Det ger bara en fingervisning om ljudet är nåt att ha. Man ska inte dra för stora växlar av en sådan lyssning. Nej, för att få rätt resultat ska man låna hem grejerna, men det blir svårt om man har 40 mil till butiken... Annars är det öppet köp som gäller.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/01/17 :  23:02:37  Show Profile Send forken a Private Message
Tycker även jag att Audiovector inte är speciellt bra, detta gäller alla deras modeller. Och jag har lyssnat på dem flera gånger.

"Best Buy" säger inte ett skit om hur en högtalare låter.
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2008/01/17 :  23:17:31  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
quote:

Sedan ska man ta butikslyssning med en rejäler skopa salt! Det som låter bra i butik kan vara katastrof hemma hos dig, tyvärr... Jag likställer att lyssna i butik som att lyssna på mässa. Det ger bara en fingervisning om ljudet är nåt att ha. Man ska inte dra för stora växlar av en sådan lyssning. Nej, för att få rätt resultat ska man låna hem grejerna, men det blir svårt om man har 40 mil till butiken... Annars är det öppet köp som gäller.

Om man lyssnar på flera högtalare på samma butikslyssning så får man en känsla för vilka som passar en och vilka som går bort. Gärna en som man redan har provat hemma också. När man är i min prisklass finns det (som sett ovan ;)) en och annan högtalare att välja på så då blir det att jag gör en förstasortering. Andrasorteringen kommer sen när jag vet vilka jag inte vill ha och då är det hemlån som gäller. :)

EDIT: Klipsch RF63, nåt att ha?

Edited by - imaster on 2008/01/17 23:31:20
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/01/17 :  23:52:25  Show Profile Send FBK a Private Message
Lyssna, men av det man läst så är jag tveksam. Tror att många av förslagen som du har fått är mer intressanta som modeller ifrån Canton (ergo),Respons,Vienna Acoustic,Monitor Audio,Dynaudio,och även Dali som jag tror ingen har nämnt.
Audiovectors Mi1 Avantgarde är inget som jag tror att du gillar om du söker lite varmare återgivning,utan då bör du hellre lyssna på detta märkes modeller som inte har den där banddiskanten.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/18 :  00:48:12  Show Profile Send Fluffy a Private Message
llerk: Jag ´har hört 7 st (om jag räknat rätt) Audiovector i Ågrens lyssningsrum, samt 1 hemma hos en polare. Tyvärr har alla låtigt skit i mina öron. Det är ju givetvis min personliga åsikt. Personligen skulle jag aldrig välja en AV till mitt musiknjutande.
"Best Buy" och liknande tar jag lika allvarligt som alla andra tester, mao inte alls, utan enbart registrerar jag det som en åsikt från tidiningen i fråga. Min egna åsikt angav jag ovan. Dessa säger inte att andras är fel, bara annorlunda...

Edit; Stavfel Bonanza!

---

Edited by - Fluffy on 2008/01/18 00:50:36
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000