Author |
Topic |
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2008/01/18 : 07:10:06
|
Då måste jag och ställa mig i Audiovector skaran inte heller direkt imponerad. Jämför du emot Dali Mentor 8 så är Dali som smör i öronen. Har en kompis som varit runt i samma prisklass, så jag har varit med och lyssnat. |
|
|
imaster
Member
152 Posts |
Posted - 2008/01/18 : 23:23:04
|
Ok, dagens inspektion av Mi1 Avantgard slutade med en inspektion av nya S3 också samt Monitor Audio GS60.
Jag förstår alla som inte gillar Audiovector - det var inte riktigt min stil heller - MEN de är otroligt bra. Verkligen. Diskanten i Mi1:orna tyckte jag var för rättfram, för påtaglig och obalanserad men sicken makalös detaljrikedom. Om man bara ska lyssna rent tekniskt. Till hårdrocken passade den inte bra alls, verkligen inte bra, den saknade botten och hade ett grötigt mellanregister där gitarrerna låg men till akustisk musik, helt otroligt. Som sagt, inte det ljudet jag är ute efter men jag satt och bara fascinerades av att man kan få nåt att låta så otroligt naturtroget. Lyssnade på Sofia Karlssons 'Visor från Vinden' och man kunde verkligen höra på vilket avstånd hon satt från inspelningsmicken, om hon råkade flytta sig nån centimeter eller så, otroligt fascinerande.
Audiovector S3 är en riktigt bra högtalare - till annan musik än min... ;) Diskanten är lugnare och högtalaren är mer balanserad än Mi1 Avantgarde men det är fortfarande mer volym i diskanten än längre ner, tyvärr. Lyssnar på man på t.ex. jazz, akustiskt, acapella eller latino så är den definitivt en tävlande i prisklassen, helt klart!
Men Monitor Audio fångade mig. Den lät perfekt - i mina öron. Den har gått vidare till omgång 'hemlån' med buller och bång, perfekt balanserad och med bra botten utan att bli fladdrig. Lugn och trevlig diskant och ett mycket välbalanserat mellanregister. Det enda jag kan klaga på är väl att pianolacken (givetvis) lär bli jobbig att putsa på om jag nu skulle köpa ett par såna... ;)
Snart bär det av till Skåne, då ska jag titta runt lite där och om ett par veckor ska jag till Stockköping, då ska jag provlyssna resten av högtalarna tipsade om i tråden. Finns det nån som är bättre än Monitor Audio så lär det vara det bästa jag kan få för pengarna..!
EDIT: Monitor Audio GS20 var det givetvis och inget annat. |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
Edited by - imaster on 2008/01/19 00:14:11 |
|
|
Topic |
|
|
|