HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Drive och DAC, klockan i dacen används inte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/18 :  14:33:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har för mig att det är så. Alltså, det är klockan i driven som används för att generera den digitala signalen. I dacen tas "klockan" från signalen, alltså inte dess interna klocka så att säga.

Ska man då "uppgradera" sin digitala kedja och minska jitter med en lcaudio xo3 klocka, då ska den bara sitta i driven? Att upggradera Dacen ger inget?

Hmm, om det var så så borde ju inte ens dacen ha en klocka i sig, eftersom den bara kan ta emot digitala signaler, och då får den ju alltid klockan därifrån?

Min dac uppsamplar till 192/24, kommer någon internklocka med då?

Någon som vet?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/18 :  15:58:30  Show Profile Send Lovan a Private Message
Uppsamplar den har den en egen klocka.
De flesta dacar har en egen klocka för att omklocka även om den inte har up/oversampling.
I bättre lösningar så kan du slava transporten från dacens klocka.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/18 :  16:53:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Precis, den där "slavlösningen" har jag sett. Det är lite därför jag var tveksam om klockans betydelse.
Så, jag får kasta in tre klockor i min digitala kedja då, den består av 3 enheter. Suck.
Men mittenenheten den tar klockan från ingången har jag förstått så den kanske inte behöver en ny klocka.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/18 :  17:01:39  Show Profile Send MartinN a Private Message
Visst, vill man vara säker på att undvika jitter
så kan man inte vara för noggrann. Däremot kör
jag själv med jittermumsare UPCI på 44.1kHz (VCXO)
www.jitter.de och bryr mig mindre om
transport och DAC.

Martin
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/01/19 :  10:41:22  Show Profile Send JMlab a Private Message
Har en DCS-rigg bestående av Verdi(transport)Purcell(uppsampler)Delius(dac) samt Verona(masterclock).
Allting klockas över Masterclocken. Ett effektivt sätt att få många separata enheter att ge det där sista.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000