Author |
Topic |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/18 : 14:33:04
|
Jag har för mig att det är så. Alltså, det är klockan i driven som används för att generera den digitala signalen. I dacen tas "klockan" från signalen, alltså inte dess interna klocka så att säga.
Ska man då "uppgradera" sin digitala kedja och minska jitter med en lcaudio xo3 klocka, då ska den bara sitta i driven? Att upggradera Dacen ger inget?
Hmm, om det var så så borde ju inte ens dacen ha en klocka i sig, eftersom den bara kan ta emot digitala signaler, och då får den ju alltid klockan därifrån?
Min dac uppsamplar till 192/24, kommer någon internklocka med då?
Någon som vet? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/01/18 : 15:58:30
|
Uppsamplar den har den en egen klocka. De flesta dacar har en egen klocka för att omklocka även om den inte har up/oversampling. I bättre lösningar så kan du slava transporten från dacens klocka. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/18 : 16:53:31
|
Precis, den där "slavlösningen" har jag sett. Det är lite därför jag var tveksam om klockans betydelse. Så, jag får kasta in tre klockor i min digitala kedja då, den består av 3 enheter. Suck. Men mittenenheten den tar klockan från ingången har jag förstått så den kanske inte behöver en ny klocka. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2008/01/18 : 17:01:39
|
Visst, vill man vara säker på att undvika jitter så kan man inte vara för noggrann. Däremot kör jag själv med jittermumsare UPCI på 44.1kHz (VCXO) www.jitter.de och bryr mig mindre om transport och DAC.
Martin |
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2008/01/19 : 10:41:22
|
Har en DCS-rigg bestående av Verdi(transport)Purcell(uppsampler)Delius(dac) samt Verona(masterclock). Allting klockas över Masterclocken. Ett effektivt sätt att få många separata enheter att ge det där sista. Mvh JMlab |
|
|
|
Topic |
|