HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi hos Knoppen !!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/12/15 :  01:26:14  Show Profile Send ulf a Private Message
tack knoppen för en trevlig kväll. Du är en hejare på att laga mat!!

Det lät som vanligt mycket bra hos Knoppen, varmt och gosigt ljud, även om vi har lite olika ljudideal.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/15 :  09:42:44  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by MacDaxy

Det hade varit otroligt intressant att få vara med!
Det verkar som att Knoppen går in för det här med Hifi.
Tycker för övrigt att Knoppens inlägg här på forumet är mycket intressanta att läsa.



Knoppen, Öhman, Morello och johan Stahlberg (som var med förra gången) tillhör nog dom som kan absolut mest här på hififorum.nu faktiskt. Morello och Öhman träffade jag för första gången och dom var otroligt trevliga faktiskt. Jag som trott att dom skulle vara lite överspännda efter allt man hört och sett på hififorum, men inte fan var dom det.

Nästa gång är det jag som kör och då tänkte jag att jag skulle bräcka knoppen i både matlagning ljud och vin (så det skall ni inte missa!!!!) =)))

Och jag måste säga att det var försvårt att hänga med när Öhman och Morello diskuterade ibland och försökte dom ändå snacka så jag förstog =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/15 :  09:46:53  Show Profile Send n00b a Private Message
Jesper !!!!


Nu får du slänga upp lite bilder du med !!

Och kan inte någon skicka mig Öhmans Mailadress så jag kan slänga upp lite bilder som han tog !!

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/15 :  11:32:52  Show Profile Send n00b a Private Message
Tack för mailadressen fick 3pm direkt typ =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/15 :  11:39:00  Show Profile Send n00b a Private Message
kom på en rolig sak =)))

3st av dom på tillställningen är bannade från detta forum =))

2 av dom på livstid =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2002/12/15 :  12:41:10  Show Profile Send jesper a Private Message
Hej!

Nu har jag äntligen lyckats fixa bilderna!

Välkomna! Alla med, utom Morello som tog kortet.


Öhman, N000b och Robban


Pse300b, Öhman och Knoppen


Morello med Fjodor i knät. Katten verkade gilla hifi.


Högtalare från Ino-audio (Öhmans företag), absorbent och lite av en bashögtalare.


Bild på andra högtalaren och absorbenten i bakgrunden.


Morellos slutsteg. Funkade bra . Krellinspirerad konstruktion?


Öhman, Knoppen, Morello och Tjejen (vad hette hon?) tittar på en planritning för en lägenhet som Morello funderade på. Naturligtvis ska man välja lägenhet efter de akustiska förutsättningarna för maximalt väljud


Ulf, Yps, N00b


Lyssning. Vet inte vad som spelas just nu men vi lyssnade på ganska varierad musik. Exempel: Tori Amos, Coldplay, Jazz (Morellomusik ), Air, Shpongle mm mm.


Close-up på Sentec DiAna samt dämpdamm . Man ser även N00bs kompis DIY-signalkablar i bakgrunden till vänster.


Niclas testar hörlurar. Vi jämförde Beyer Dynamics DT990 mot Sennheiser HD600. HD600 var ordentligt fetare i basen och hade lite mer diskant. Tror det fanns ett par HD590(?) där också, men de lyssnade jag inte på.


Seriös diskussion mellan N00b och Knoppen.


Hifikatten Fjodor!


Morello, Öhman och jag (Jesper).

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/15 :  13:28:54  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Mkt trevligt med dessa Hifi träffar. Jag får se till att jag kan komma nästa gång.

Finns det någon om kan beskriva alla apparaterna som står mot väggen. Sentec DiAna och SC1 (?) står där men vad mer? Används DBX dekodern?

T


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2002/12/15 :  13:36:36  Show Profile Send jesper a Private Message
Just det! Stort tack till Knoppen för det mycket trevliga arrangemanget! God mat också! Kul också att så många trevliga människor dök upp! Tack till er med!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/12/15 :  17:44:50  Show Profile Send markih a Private Message
Ser ut som ni hade kul, det hade varit trevligt att vara med! Jag skulle vilja höra anläggningen också.

Fast knoppen borde städa upp bland alla kablar som verkar ligga och drälla:-)

markih
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/15 :  18:08:18  Show Profile Send ekman a Private Message
Öhman = Kevin Spacey?
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:09:00  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Jag tycker att gardinerna var vackra!

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/16 :  00:10:01  Show Profile Send Saro a Private Message
någon skrev tidigare att några av dom var bannade. varför?

vad kostar dessa skapelser som öhman konstruerat?

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/16 :  00:11:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag tror ingvar har inoaudio@hotmail.com miala honnom
för en aktuell prislista! så slipper någon "gissa" här!




Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/16 :  00:14:01  Show Profile Send Saro a Private Message
det var inte så att jag var intresserad av högtalarna.. bara nyfiken.
jag har ju just skaffat nya :)
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/16 :  00:23:32  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Samuel,

du får nog fråga någon av moderatorerna på mail varför de är avstängda.

Högtalarna är, tror jag, Ino i56s sidosystem som kostar runt 70000:- paret, om inte priset har justerats idag. Känslighet 94 dB, 49-25,000 Hz ± 1 dB. De är alltså sidosystem, och subwoofers ska alltså till.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/16 :  00:35:12  Show Profile Send Saro a Private Message
Tack tomas.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2002/12/16 :  01:41:51  Show Profile Send Lovan a Private Message
Efter att ha gjort den otroliga upptäckten att sthlm har den mest korkade skyltning av vägar jag nånsin sett, så kan man alltid titta tillbaka och inse att nya upplevelser är det man lever för. Ett vänligt bemötande av knoppen gjorde resan väl värd mödan. Trots att man inte är bekant med någon av personerna som var närvarande så kom man lätt in i gruppen. Mycket trevlig tillställning, fler sånna här hoppas jag kommer. Tack för det vänliga bemötandet knoppen!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/16 :  08:46:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Terminator

Jag måste säga att mängden apparater är imponerande! Har Knoppen ett särskilt apparat/stereorum eller tjänstgör det även som vardagsrum?



Hej Terminatorn!

Ljudrummet är vardagsrummet. Det är väl helt naturligt? I ett vardagsrum har man TV:n och stereon, vad ska man annars ha där?

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/16 :  08:52:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Japp där var en katt =))

Om jag inte har helt fel så delas högtalarna vid 70hz (49hz standard) Sen så körde han 4st basmoduler.

Tror att han kan förklara själv bättre. Och ja ! högtalarna lät väldigt bra och dom var mycket snygga !!

//jonas



Delningsfrekvensen är 80 Hz. Grannen började bulta i golvet redan klockan halv nio på kvällen. Han tyckte att det bultade i hans huvud + att han satt koncentrerad och jobbade??? Haallåå, det var fredagskväll, fest och luciaafton!! Sedan fick vi köra tystare och utan basmodulerna, fast fortfarande högpassfiltrerade toppsystem. Fast sedan ändrade vi till ofiltrerade toppsystem ändå. Men högt kunde vi aldrig spela, det var synd. F-n jag måste flytta, det här går ju inte längre!

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/16 :  13:18:59  Show Profile Send mag a Private Message
Verkar som det var trevligt värre hade varit kul att va där

Hmm vad dyrt det blev med hifi nu måste du flytta till hus också


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/16 :  13:46:56  Show Profile Send dole a Private Message
Kompromislöst vardagsrum
Är Nad 208:or alla 4 eller 2st 208:or och 2st 218?

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/16 :  14:12:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Kompromislöst vardagsrum
Är Nad 208:or alla 4 eller 2st 208:or och 2st 218?


Tjena Dole!
Det är 4 st 208:or. Förr fanns det i två versioner; vanlig bredd utan rackhandtag eller 19-tum med rackhandtag. Det är samma innehåll. Ca 1 kW per kanal bryggkopplat och ca 2 kW under 0,5 s. I praktiken är det alltså 2 kW max uteffekt när man spelar musiksignaler.

Vardagsrummet ska bli ännu bättre. Burspråket ska täckas för med absorbenter. Dessa kommer dock vara skjutbara om man av händelse skulle vilja kunna titta ut. Det är det som jag har symaskinen till. Den är alltså inte flickvännens. En tjock matta på golvet kommer också tillkomma, liksom basabsorbenter och kanske några diffusorer. Tänk om allt vore klart, då skulle det nästan vara lite tråkigt!

Johan.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/16 :  14:16:53  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Tjena Dole!
Det är 4 st 208:or. Förr fanns det i två versioner; vanlig bredd utan rackhandtag eller 19-tum med rackhandtag. Det är samma innehåll. Ca 1 kW per kanal bryggkopplat och ca 2 kW under 0,5 s. I praktiken är det alltså 2 kW max uteffekt när man spelar musiksignaler.

Vardagsrummet ska bli ännu bättre. Burspråket ska täckas för med absorbenter. Dessa kommer dock vara skjutbara om man av händelse skulle vilja kunna titta ut. Det är det som jag har symaskinen till. Den är alltså inte flickvännens. En tjock matta på golvet kommer också tillkomma, liksom basabsorbenter och kanske några diffusorer. Tänk om allt vore klart, då skulle det nästan vara lite tråkigt!

Johan.


Inte helt hög WAF factor
Hur många ohm är högtalarna på???
Mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2002/12/16 14:18:18
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/16 :  14:29:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Inte helt hög WAF factor
Hur många ohm är högtalarna på???
Mvh dole



WAF-faktorn är HELT förbisedd! Min flickvän Veronica tycker faktiskt om den höga absorptionskoefficienten. Hon tycker i alla fall inte illa om nuvarande utseednde. Hon ska flytta snart och kommer själv att sätta upp absorbenter. Hon tycker att det ekar och låter ihopgrötat i hennes nuvarande lägenhet.

Högtalarna är högimpediva, jag tror att de inte är under ens 8 ohm i någon frekvens. En 208:a per fronthögtalare. Basmodulerna är dock lågimpediva, så de är kopplade två i serie på varje kanal på ett slutsteg. En 208:a står och vilar sig, den kommer senare att hamna i bakkanalerna eller i ett bättre basmodulsystem.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:14:49  Show Profile Send dole a Private Message
För när man bryggar blir det ju inte så kul last för förstärkaren om högtalaren börjar vid 4 ohm
Man får väll ta och komma förbi någongång nästa år.
Och höra hur det låter. Om det går försig.
mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000