HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på uppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2002/12/31 :  15:26:18  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Skulle vara intressant med lite åsikter på tänkbara uppgraderingar (främst högtalare och CD) och gärna vad man först bör satsa på.

Systemet är som följer:

Thiel CS2.3
Advantage s-250
Advantage S2
S.A.T. CD fix

Allt ihopkopplat med balanserade Harmonic Tech kablar (Magic) och Pro-9 högtalarkablar. Strömkablar en blandning av Clou, Harmonic och Transparent.

Tänkbar prisklass på CD: upp till ca 30 000:-
Tänkbar prisklass på högtalare: upp till ca 100 000:-

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/12/31 :  16:28:14  Show Profile Send JMlab a Private Message
Ett förslag som jag själv har erfarenhet av är JMlabs Mezzo Utopia
som du med lite flax kan hitta beg. i nyskick då klarar du dig med ca 70k nypris är drygt 100 k men det kommer en ny Mezzo som nog landar i 150-180 k klassen och då är en beggad Mezzo ett klipp,
den hålls ju som referens av många av de riktiga high end tidningarna.På cd sidan hade jag försökt jaga fatt på en Wadia 830
som du nog kan hitta för runt 40 papp.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2002/12/31 :  16:57:33  Show Profile Send pesa a Private Message
Pa hogtalarsidan kan Du testa Thiel's dyrare modeller eftersom Du har erfarenhet av CS2.3 och jag forutsatter att Du ar nojd med dessa. CS7.2 ar listad for $13500 har i USA och har fatt enormt goda recensioner. Om den faller Dig i smaken sa satsa pa dem och vanta med att uppgradera CD'n... sa lange...

Peter

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2002/12/31 16:58:12
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/12/31 :  17:07:38  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Inte för att verka allt för "sladdig".

Men som dina nuvarande prylar ser ut så kanske det vore på sin plats att låna hem en Advantage S1 cd och ett par QRS Neptunus, som tillsammans kostar strax under 130kkr.

Say's who!?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/31 :  17:20:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hali:

""Inte för att verka allt för "sladdig".""



Gå iväg och köp ett par QRS Neptunus Gustaf, passar detta upplägg som handske. Resten av pengarna skulle jag lägga på att byta Harmonicen....

I CD-väg så sitter du ju säkert. En Shanling för 25 spelade ju inte av Fixen en tråd ens enligt säkra Brickmankällor här på Forumet. Fast det visste ju vi redan

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/31 :  17:26:18  Show Profile Send brumel a Private Message
Tja cd för 30. Hmm. Linn Ikemi skulle inte sitta fel.
Högtalare i den högre prisklassen. Där behöver man inte vräka på så förfärligt. Skulle nöja mig med Linn Espek för 35. Då börjar det se ut som nåt o ch vi kan tala om uppgradering. Snyggt blir det också.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/12/31 :  17:35:57  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Sonus Faber Cremona golvhögtalare och CD-spelare varför inte tex.en beg.Mark Levinson el.Proceed el.rent av en modell fr.Accuphase
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/31 :  18:59:17  Show Profile Send ekman a Private Message
men sladd då nu blir jag besviken =) du ska ju rekommendera avanti eller virgo =) dom spelar skjortan av neptunus 14dar i veckan =)
Go to Top of Page

Davidlyd
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/12/31 :  19:10:29  Show Profile Send Davidlyd a Private Message
Cd-spiller til 30k - Electrocompaniet EMC1mk2, helt klart.

Ec aw120dmb, EC-3, Cayin A8, Dynaudio Audience 82, Denon dvd-1000, Denon tu1500rd, Kimber 4TC, Isoda electric og Infinite Resolution.Vibrapod under HT, Tema Isolator under elektronikk. - Lyd er livet!

Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/01/01 :  01:52:16  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hej, har du testat att köra obalanserat?
Kan vara en fördel ibland.
Annars så skulle jag klart satsa på en Naim CDX
Lycka till / John
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/01 :  15:04:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Sudden

Hej, har du testat att köra obalanserat?
Kan vara en fördel ibland.
Annars så skulle jag klart satsa på en Naim CDX
Lycka till / John




På vilket sätt menar du att obalanserat är en fördel? MvhKristofer
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2003/01/01 :  15:39:16  Show Profile Send Gustaf a Private Message

Sladd: Vad rekommenderar du för kablar som ersättning för Harmonic Tech?
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/01 :  16:16:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag tycker att du ska testa Cairn FOG II med uppsampling. Spelar definitift häcken av fixen.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/01/01 :  16:55:04  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

varför denna oandliga och bottenlösa fascination över Advantage och QRS produkterna?

Gustaf, - ge dig ut i Hifi marknaden med ett öppet sinne. Det finns mängder av andra fantastiskt fina produkter att tillgå, där konstruktörer har ägnad massor av år att finslipa tekniken. Många av dessa finns att få tag på i Sverige till vettiga priser.

/robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/01/01 :  18:16:53  Show Profile Send KennethS a Private Message
Den högtalare som jag vurmar mest för är helt klart B&W Nautilus 802 för 84.000:- Min farbror och jag gick och provlyssnade allt från revel och mer samt han gick och jämnförde med JM-labs mezzo-högtalare, han tyckte inte det fanns en skuggan av chans för Mezzo-utopia och sitter idag som en lycklig ägare till ett par kopplade till en Marklevinson No.383 (integrerad först.)samt Harmoniv Tech kablage..gå och lyssna på dom kan garantera dej välljud, även Meridians cd-modeller ska tydligen vara riktigt trevliga..

Hoppas ni haft ett trevligt nyår!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/01 :  18:27:24  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Standardbytet från Harmonic går ofta över just Transparent men det är ju ingen regel på något sätt. Audioquest har flera trevliga, Kimber, Nordost.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/01/01 :  20:41:29  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

Så har tex. Supra, Silk, Siltech, Eichman, Analysis Plus, Clou, Audience, Van den Hul, QED, Wireworld, HMS, Shunyata etc.......

Det finns massor att välja mellan......

/robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/01 :  21:32:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det är en djungel därute

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/28 :  17:56:36  Show Profile Send Brosk a Private Message
Gustaf. Har du möjlighet så låna hem en Terminator T0,3 och koppla upp cd och försteg till den så att de får ren ström att arbeta med. Resultatet varierar men i min anläggning behöver jag inte göra ngt annat på länge (men det tänker jag göra i alla fall ). Missa inte detta. Jag har hört ett par fina anläggningar där skillnaden är "jawdropping".
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/28 :  18:54:10  Show Profile Send jatttelite a Private Message
quote:
Originally posted by KennethS

Den högtalare som jag vurmar mest för är helt klart B&W Nautilus 802 för 84.000:- Min farbror och jag gick och provlyssnade allt från revel och mer samt han gick och jämnförde med JM-labs mezzo-högtalare, han tyckte inte det fanns en skuggan av chans för Mezzo-utopia


Tycker nog att Revel Ultra Gem låter "ganska" asbra. Om någon vill ge mig dessa otroligt "jättelite" kanonhögtalare så skulle jag.....
Nautilus är fula och...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/01/28 :  18:57:10  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
JAG vet ju inte hurdant ljud du är ute efter Gustaf. Ska det vara torrt & själlöst? Eller musikaliskt & engagerande..? JAG tycker väl inte att CD-fix är så jättekul... Då skulle jag nog hellre gå på något brittiskt. Naim, Linn, Meridian t ex. Högtalare för 100k... Vänta på finska Amphions kommande flaggskepp kanske? Kolla in Dynaudios Confidence-serie kanske? QRS Neptunus är ju också ett helt OK val! Martin Logan elektrostater finns ju... Likaså Quad. Jag har faktiskt ingen aning om vilka högtalare du ska skaffa, det finns ju mängder med häftiga grejer upp till 100 000kr. Men med en brittisk CD-spelare kan du nog få lite mer 'bett' i återgivningen, utan att för den sakens skull ta bort något av det fina. Meridian har ju en spelare för omkring 36 000kr, den kan du även köra balanserat. Om du gillar sådant.

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/03 :  04:07:20  Show Profile Send KennethS a Private Message
Fula?Nautilus?*Skrattar*..Jo, alla har ju sitt tycke och smak. tro mej, byggkvalite´n är slående och högtalaren är en extremt ren och välbalanserad högtalare som spelar bra med det mesta och inte kvräver mammutstora slutteg och dyl..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/03 :  04:10:16  Show Profile Send KennethS a Private Message
Visade sej sen att farbrorn giock och köpte ett par nautilus 802 som han idag driver med en Mark Levinson No.383...Förresten!Är det nån av er killar och tjejer som har ett förslag på en bra uppgradering av cd.spelare (Max 40.000-50.000kr) till min släkting? Idag sitter han och trycker på en Copland 289.Han kör med en Harmonic Tech truthlink som signalkabel.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2003/02/03 :  08:34:15  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
quote:
Originally posted by Davidlyd

Cd-spiller til 30k - Electrocompaniet EMC1mk2, helt klart.



Han skulle oppgradere, ikke nedgradere.
cdfix`en er en bedre spiller enn EC sin.

Oppgrader til Advantage S1. Base Tech. plattformer

Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/03 :  11:53:59  Show Profile Send Per2 a Private Message
Jag får hålla med JMLAB där uppe. Du bör helt klart lyssna till Utopia.

Sen får du ett stort lyft med ett par nya högtalarkablar. Testa Transparent, Goertz, MIT.

Mvh
Per2

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000