HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 förstärkarval
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trocadero85
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/02/02 :  23:37:45  Show Profile Send trocadero85 a Private Message
Jag står inför att köpa en ny stereoanläggning. Jag är väl inte den
mest kunniga direkt(ung och fattig också) men anser mig endå ställa
vissa krav på utrustningen. Jag provlyssnade lite grejer på HIFI-klubben för någon månad sen men blev besviken. De ställde upp billiga små bokhyllehögtalare och körde med. Hör man ingen bas förstörs nästan hela intrycket tycker jag. Jag hade en skiva med solopiano(flygel)-inspelning. Det måste vara bas för att återge pianoattacken och flygelbruset tror jag...

I allafall, nu tänkte jag skippa HIFI-klubben och beställa på postorder och då kan jag ju inte provlyssna och det är här ni HIFI-experter kommer in i bilden

Jag fastnade för NAD-förstärkare. Det står mellan C300(minstingen) eller C320BEE. Mina högtalare är fostexbredbandare inbyggda i ett
s.k. voighthorn(hoppas man inte blir utkastad från detta forumet nu). De har en känslighet på över 95 db/W/m. Jag lyssnar väl inte överdrivet högt men vill ändå ha tillräcklig kraft för att t.ex. spela en skiva med symfoniorkester med bra återgivning.
Räcker det med C300 eller ska jag satsa på större grejor? Och framför allt, låter dom bra?
Och förresten Yamaha CDX-596 passar den bra till... ?

Tacksam för svar!

Anders

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/02 :  23:52:53  Show Profile Send swoppe a Private Message
Hej Anders, heter oxå Anders ;)
Finns det inga andra hifi butiker där du bor? kolla gulasidorna!

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/02 :  23:55:22  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Måste du handla på hifi-klubben? Var bor du?

Jag tror inte Yamaha-spelaren är vidare bra, så att matcha den med hjälp av dålig förstärkare är nog inte rätt väg riktigt... Köp en bra förstärkare & byt upp CD-spelaren senare... Sådana där högtalare har jag aldrig hört talas om, men det låter inte som något som jag skulle vilja äga.

Om de har över 95dB/W/m i känslighet så borde alla förstärkare kunna driva dem, känns det som... (?)

Lycka till!

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/03 :  00:08:04  Show Profile Send marens a Private Message
Yamaha CD:n kan jag rekommendera. Den är bra på precis allt. Ljud, användning, funktioner mm. Ett bergsäkert köp.

När det gäller förstärkare så är det inte så stor skillnad så att det märks på 25 eller 55 watt, du får gå upp till 250watt innan du märkbart kan spela högre. C300 är väl en bra förstärkare, den har en aning mörkt ljud kanske och fjärren får man sikta med för att den ska funka kan inte styra ingångsväljaren heller. Annars har du säkert så mycket effekt du behöver. Ett alternativ kan ju vara denon. Yamaha har ju flera modeller också. Undvik sony,pioneer och JVC, de gör inte särskillt bra förstärkare tycker jag.

Jag förstod inte riktigt, ville du ha nya högtalare också? Dom du har verkar inget vidare rena eller neutrala. Kan ju kanske vara bra med bättre spridning i diskanten också så du slipper sitta i ett skruvstäd och lyssna, så man kan röra sig runt i rummet utan att ljudet ändrar sig så mycket. Små bokhyllehögtalare brukar antingen ha lite svullen bas och klen djupbas eller tunnt ljud. Kolla på lite större stativare eller golvare. De jag kan rekommendera så här på rak arm är ALR/Jordan Entry M. De har bra och rådjup bas som låter realistiskt på något sätt förutom att ljudet är väldigt rent och homogent i övrigt. Finns att köpa på apparat.se för 3000. Kanske lite svårt att provlyssna. Men personligen så tror jag inte att man inte hittar något bättre för under 10000.

Edited by - marens on 2003/02/03 00:14:49
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/03 :  00:11:43  Show Profile Send marens a Private Message
Jakob S har du hört Yamaha CD:n och jämfört med något? Jag sitter nämligen och lyssnar på den precis nu och den låter hur bra som helst, kan inte hitta det minsta fel på ljudet och jag har lyssnat på mångdubbelt dyrare spelare som folk säger ska vara bra.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/03 :  00:19:20  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by marens

Jakob S har du hört Yamaha CD:n och jämfört med något? Jag sitter nämligen och lyssnar på den precis nu och den låter hur bra som helst, kan inte hitta det minsta fel på ljudet och jag har lyssnat på mångdubbelt dyrare spelare som folk säger ska vara bra.



Nej, just den har jag inte hört, men av princip sågar jag allt som Erato Sound Side säljer. Har aldrig hört något bra från vare sig Yamaha, Mirage eller AAD. Men, det får ju stå för mig.

Håller dock med om att ALR/Jordan gör ganska OK högtalare... Även om JAG tycker att det finns bättre om man höjer budgeten till 10 000kr.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/03 :  00:23:28  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Yamaha, Mirage eller AAD. Men, det får ju stå för mig.


hehe, mirage håller jag med om helt och hållet men Yamahas CD-spelare har du fått om bakfoten helt enkelt.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/03 :  00:35:08  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by marens

quote:
Yamaha, Mirage eller AAD. Men, det får ju stå för mig.


hehe, mirage håller jag med om helt och hållet men Yamahas CD-spelare har du fått om bakfoten helt enkelt.



Möjligt... har inte hört någon Yamaha CD-spelare sedan slutet på 80/början på 90-talet... Innan min käre far bytte till Micromega.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/03 :  03:32:47  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skulle hlet klart även titta in Denons förstärkar serie, god kraft parat med en riktigt trevlig klang, men annars är NAD 320BEE ett riktigt bergsäkert köp. Men se det så här, måste allt vara sprillans nytt?Kan ju idag hitta ruggit bra begagnat-prylar för struntsummor!;)

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

trocadero85
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/02/03 :  08:15:13  Show Profile Send trocadero85 a Private Message
Tack för tipsen!

Ville bara säga:
Har ni hört ett par välbyggda voighthorn?

Det är ett bakladdat horn(kvartvågspipa).
Jag tycker de är bättre än de få jag hört i samma prisklass
ca 5000 kr.
De har snärtig bra bas, upplösning, ljudbild och punktformighet.
Om ni inte har gjort det, prova!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000