HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningsintryck efter inköp av nya JungSon serien
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2008/01/16 :  15:36:26  Show Profile Send prko a Private Message
Hej!
Är inne i tankarna på en ny uppsättning av CD och förstärkare. Skall ha kvar mina Piega TP3 då de spelar ngt utsökt. Strävar mest efter easy listening men lite pondus önskas också.(har ett litet rum på c.a 12m2) Några förslag?
Den tänkta budgeten för dessa tillsammans är 20'(MEN AV ERFARENHET SÅ BRUKAR DET SÄLLAN STANNA DÄR)

Har kikat lite på förstärkeriet,
Hegel H200 (beg/demo)
Cayin 153B, 252B
Unison research unicon/SE (beg/demo)
Lavardin IS (beg/demo)
m.m

Är lite osäker på vilka spelare passar bra ihop med förstärkarna.

Fler förslag på förstärkare och CD spelare önskas samt annonser om dessa finnes :)

Mvh
/Prko

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3

Edited by - prko on 2008/03/04 15:21:13

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/01/16 :  16:56:01  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad 99CDP-2/Quad 909 politiskt korrekt men prisvärt

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/16 :  17:11:08  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag hade ett tag en Lavardin IS + Advantage S1 + Revel F30. Lät mycket bra och Lavardinen blev en favorit En av endast två uppsättningar jag haft som gett pondus/dynamik på låg volym.

Artphotography
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/01/17 :  00:21:25  Show Profile Send FBK a Private Message
Hegel H200 och Unison research unicon secondo testades emot varandra i senaste Hifi&Musik, kan vara läsvärt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/17 :  07:29:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Lavardin är grymt bra, om man klarar sig utan fjärrkontroll (vilket jag inte gör).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2008/01/17 :  10:19:58  Show Profile Send prko a Private Message
@Dan->hmm, den komb låter inte helt fel men det skulle överstiga min budget en bra bit... bara S1:an kostar väl runt 20' :(

@FBK-> jasså... då får man se till o läsa den battle'n. Hegel är ju erkänd och vara bra, ska vara roligt och se hur Unicon står sig mot den :)

@matte76-> haha, jo en fjärrkontroll hade varit bra att ha fast i ett sådant litet rum som jag har så blir det inte några långa språng till och från soffan... Ljudet för min del överväger i jämförelsen med användning :)

Mvh/Prko

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/01/17 :  10:57:47  Show Profile Send Blue a Private Message
Ingen fjärr är respekt ju. : )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/01/17 :  11:02:31  Show Profile Send wallraff a Private Message
Prko, var bor du?

Jag kör på en Cayin 252 /252B kombo.
Detta efter att ha kört Audio Analogue (försteg+monoblock) och Amplifix och velat ha någonting däremellan.

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/17 :  13:30:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
haha, jo en fjärrkontroll hade varit bra att ha fast i ett sådant litet rum som jag har så blir det inte några långa språng till och från soffan... Ljudet för min del överväger i jämförelsen med användning :)


Det finns många möjligheter att kombinera de bägge...Primare som jag har tex, mkt bra ljud, fin design och bra fjärr... men visst, struntar man i fjärr eller ej så är Lavardin ett bra val det också.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2008/01/17 :  19:04:40  Show Profile Send prko a Private Message
@wallraff-> bor numera i trollhättan hos morsan och farsan medans jag pluggar... Är du i närheten?

@matte76-> Jo, fjärr tycker jag man ska ha... lite tråkigt att en sådan bra förstärkare faller lite i och med detta...

FLER förslag!, FLER förslag! :)))

Kanske någon oväntad komb av CD o försätrk som jag inte tänkt på :D

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/17 :  19:23:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Marantz Pm 15s1 samt Sa 15s1 borde hamna runt 15-16000kr beg.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2008/01/17 :  19:36:02  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
prko: gamla Stereo i Karlstad, numera Pause Ljud och Bild, säljer ut en PM15 S1 + SA15 S1, demoex, säkert till ett bra pris.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2008/01/18 :  09:56:47  Show Profile Send prko a Private Message
@Goldfinger & Andreas63-> Okej, det var ngt nytt för mig. Ska kika på det. Bor hyffsat nära Kstad så man skulle kunna åka upp en dag. Har de ngt tel.nr lr en hemsida där man kan kika vad det är för pris?


JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2008/01/18 :  13:04:46  Show Profile Send prko a Private Message
Har börjat kolla lite på CD spelare nu också.
Bl.a Hegel CD2P Mk4
EC prelude PC-1

några mer förslag?

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/18 :  13:22:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Som info kan jag berätta att jag jämfört Hegel CDP2 (osäker på vilken modell) och EC PC-1. Enligt mig är EC PC-1 en klart bättre spelare, bättre tonal balans samt mera högupplöst är en del av vad jag upplevde.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/18 :  13:22:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ojj!

I en sån här tråd kommer du få tusen tips och tusen gånger mindre humm om vad du egentligen borde köpa. Jag tror linte att du får ut så mycket mer insikt i vad som är rätt väg. Lite vanskligt det här med att rekomendera elektronik när man inte vet vad du söker exakt. Och man blir ju omedelbart frestad att slänga ut allsköns rekomendationer.

Efter ett rätt stort antal turer med olika uppsättningar har iallafall jag lärt mig att man nog bör försöka köra en enhetlig kedja rakt igenom. Samma tillverkare iallafall på elektroniken.(Cd-förstärkari) och samma tillverkare på kablar ochså rakt igenom. Iiiinte blanda och gissa vilken tillverkare som passar med vilken annan tillverkare. Nää, bäst ljud får man i min mening när man har en korrekt kedja rakt igenom där man ochså vet att samma princip och konstruktionstankar ligger bakom konstruktionen i förstärkare och cd-spelare etc. Synnergieffekter killen!

Så jag låter bli att rekomendera specifika tillverkare även om jag skulle kunna slänga in ett gäng rekomendationer och ger istället rådet att låna hem om du kan. Lyssna ensam i lugn och ro och TÄNK efter på vad du söker.

Vill du ha ett analytiskt, urdetaljerat precisionsljud eller vill du ha lite gos och värme. Vill du ha discodunk eller rockenrolldriv eller finlir.

Du kommer liksom ingenstans i den här resan om du inte har dessa frågor klara för dig. Det styr liksom utgångspunkten för din resa!

Good luck

Mvh

Dennis

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/18 13:23:20
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2008/01/18 :  15:01:42  Show Profile Send prko a Private Message
@Mahler-> Jag förstår vad du menar, You have a point ;) Jag har som mål att försöka hålla mig till ett märke. BÅde för att det är lättare men även ur design perspektivet. Hade med den här tråden tänkt att få lite tips på elektronik som kan vara värt att ta en extra titt på. Därefter börjar proceduren med att provlyssna och bestämma sig. Hade inte tänkt och slänga ut massa pengar i blindo, köpa grisen i säcken. Jag har i och med mina högtalare begränsat vilket ljud jag strävar efter.(Piega TP3, små stativare) Kan kanske förtydliga att det jag strävar efter är gos och värme och samtidigt en nypa finlir om det nu går och formulera på det sättet. Alltså tips önskas och därefter får vi se vad det blir tillslut.

@goldfinger-> okej, bra och veta... Vill ta och kolla på EC's "budget" serie min hittar ingen återförsäljare i närheten :(

Mvh /Alem

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/18 :  16:00:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
prko: Vilken budget har du? Nytt, begagnat eller det kvittar?

quote:
jag strävar efter är gos och värme och samtidigt en nypa finlir


Då passar Primare CD31 och I30 perfekt! Om du har råd alltså, dock finns de ibland begagnade på Hifimagasinet.com.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2008/01/18 :  18:41:09  Show Profile Send prko a Private Message
@matte76-> som student så får jag begränsa min budget till 20'. Var faktiskt idag och bokade CD21 och I21 för provlyssning... Får hem dom nästa vecka...
:)

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2008/01/18 :  18:51:56  Show Profile Send prko a Private Message
kan tillägga att det kvittar om det är nytt lr begagnat(bara det är i bra skick)

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/01/19 :  14:30:10  Show Profile Send llerk a Private Message
Jag går på matte76 linje. Jag har själv ägt Primare och dom är mycket bra för pengarna. Om det rymms i din budjet hade jag valt Primare I30/Primare cd31. Denna tråden är svår att ta del i

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/19 :  14:31:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Var faktiskt idag och bokade CD21 och I21 för provlyssning...


Ok, de är givetvis sämre än CD31 och I30 men ändå bra för pengarna...hoppas du gillar dem!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/01/19 14:32:09
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/19 :  15:35:47  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Ingen har nämnt Primare A30.1 samt D30.2, föregångarna till I30 och CD31, de är klart billigare begagnat och nästan samma grejor.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2008/01/19 :  15:55:54  Show Profile Send Figge a Private Message
Roksan Caspian bör du kunna få för under 20'.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/21 :  09:31:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ett superhett tips: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3613

Bara att köpa, superljud till superpris!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/01/21 :  10:42:24  Show Profile Send wallraff a Private Message
I blekinge, så det är ju en bit. Annars kunde du fått testa kombon.

Men lycka till i jakten!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000