Author |
Topic |
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 11:28:48
|
quote:
Bas är fundamentet för all musikåtergivning. Vi har i världen idag ganska många skapelser som låter fantastiskt i mellanregistret och i diskanten, har öppen ljudbild, flott 3-D och allt man kan önska sig. Fast basområdet är helt enkelt inte på plats. Antingen saknas det och man får en återgivning som är en smula tunn och jobbig, eller så blir kompromisserna stora i försöken att skapa bas med små koner i stora kabeinett, dvs att få det att låta som om konstruktionen kan återge bas när det i själva verket handlar om ett resonansbummel-ljud. Dessa konstruktioner låter inte lika jobbiga och pipiga i kraft av en trevligare tonal karaktär. Men avslöjas ganska snabbt då kontrabasar, elbasar eller syntbasar låter likadant och dessutom ganska visset.
Det Olle mårtensson beskriver här är ju ett vanligt fel hos många högtalare, konstruktören har helt enkelt lagt en höjning någonstans i basregistret för att få högtalaren att spela mera fysiskt, det som händer då är att andra frekvenser i basen blir maskerade, ofta påverkar det också mellanregistret, alla maskeringar leder till försämringar i upplösningen och är ofta orsaken till att många konstruktioner har bedrövlig upplösning i basen, allting låter likadant som Olle M säger här. Att komplettera med sub brukar ofta innebära kompromisser, du får ett system som går djupare men får istället problem i övergången mellan sub och fronthögtalare i form av dipp eller höjning pga att filtren med största sannolikhet rullar av i olika branthet. Jag skulle utan tvekan lägga subpengarna på en linjär fullregisterhögtalare i stället då jag är mera intresserad av att höra informationen i basen snarare än att bara uppleva att det pumpar mängder av luft. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 11:32:11
|
quote: En vetenskaplig teori är att mindre element ger snabbare bas. En mindre baffel ger mindre diffraktion.
Det där är långt från vetenskapligt!
Hursomhelst om man ska dra tekniska paralleller mellan modet med smala bafflar och tunnt ljud så går det bra. En smalare baffel får ett skarpare baffelsteg med högre frekvens som typiskt är svårt att kompensera för så att det möter bashöjningen från rummet vid placering en bit ut från väggen. Resultatet blir typiskt för lite energi i nedre mellanregistret/övre basen. Det i kombination med att man ofta inte anpassar basavrullningen till rummets bashöjning gör att man får en bashöjning mot den tyngre basen neråt 50Hz och lägre.
Spektrala balansen blir alltså ofta inte komplett utan det fattas i en viktig region som ska ge kropp åt intstrument och röster vilket ger det tunna anorektiska ljudet men ändå med upplevd djup och tung bas. Mera åt det baktunga hållet. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 12:07:43
|
Precis
Tillsammans med att små bas/mellanelement som används i t. ex. stativare ofta tydliga begränsningar för hur högt de kan spela dvs när du höjer volymen så höjs bara mellan/diskanten. Basen bottnar och kan inte leverera de begärda ljudtrycket, det bli ljust ljud.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/18 : 00:14:25
|
Ang. basåtergivning och hur man åstadkommer sånt, så en variant som vi faktiskt har varit framgångsrika med är att använda ett passande bil-element och sätta i en basreflexlåda.
Många skrattar lite åt bil-element, men det man skall veta är att bil-elementen (vad gäller basar främst) är före i utveckligen kontra hemma-elementen, det är för bil som man kommer fram med de nya teknologierna.
Den enda nackdelen är att de ofta är väldigt trögdrivna, så det krävs en del effekt för att "få ihop det" rent ljudnivå mässigt med ett par stativare t.ex.
Å andra sidan så är slaglängden ofta rejält mycket mer, liksom effekttåligheten överlag. Så har man bara förstärkare så är det absolut nåt att ha som alternativ.
(som anekdot kan jag väl säga att min kompanjon använder 2st 12tums subbasar av en modell vi sålde förut i sin hemma-anläggning, i basreflexlåda på 100 liter styck, och återgivningen är linjär ned till 20Hz i hans rum som är cirka 25m2. Han driver dem med IcePower ASP-moduler. Och jag kan lova att det saknas inte nånting spektralt, och impulssvaret matchar väl hans mellanregister som är custombygda Peerless element)
/Jonas |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/19 : 15:43:40
|
tycker att du skall skall lyssna på kef referens ihop med pathos !!
ej vassa .. men med krell blir dem jobbiga..
hade ett par 201 kef i vassa .. fast kanske inte så alround .. därför är dem sålda .. |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/19 : 15:47:27
|
i=ej |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/01/19 : 16:00:52
|
quote: Många skrattar lite åt bil-element, men det man skall veta är att bil-elementen (vad gäller basar främst) är före i utveckligen kontra hemma-elementen, det är för bil som man kommer fram med de nya teknologierna.
I vilket avseende ligger dom före? Dist? Storlek på magnet? Storlek på upphängning? Magnituden av IM dist? "Krav" på lådvolym? Stor rörlig massa?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/19 : 16:24:48
|
Läste en artikel, kommer nu inte ihåg var, att en tillverkare börjat omdesigna sina basreflex portar, som de flesta portar idag är designade blir det stopp i dem vid effekter runt 5 watt in i dem bara. Tror det var så att en magisk siffra var 19 m/s, över den hastigheten beter sig basreflexröret som ett stopp, med andra ord försvinner "djupbasen" i en sån högtalare. Den tillverkaren hade börjat stoppa in rejält grova basreflexrör och nu begränsade den inte förrens typ 10 watt eller så.
Så, är basreflexrören en STOR orsak till att basen komprimerar vid högre nivåer?
Vad säger ni som är lärda högtalarebyggare? Jag är totalt novis. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 17:09:10
|
Jag tycker mina lite äldre KEF Reference-Two inte är anorektiska, de har två motkopplade 6,5"-basar internt med ett jättehål ut. Har väldigt bra bas tycker jag (och de flesta som varit på besök).
|
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 17:14:05
|
Bilstereobranschen är den industri som "framtvingat" element med extrem slaglängd, samt både mekanisk och termisk effekttålighet.
Det i sin tur ställer högre krav på tillverkningen. Att de oftast sen är 4ohm gör ju inte direkt någon ledsen, eftersom dagens förstärkare med få undantag med fördel kan lastas ned lite.
Distorsionen (map en bättre BL-kurva) är oftast väldigt låg.
Engelholm: för att förtydliga lite så har man lite effekt att tillgå (säg under 100W) så är det inte lönt att kika på såna element som jag talar om, men det jag menade var att i en hel del fall kan det absolut vara värt att kika närmare på dem. Men grundkravet är att man har effekt att tillgå.
Spektralt kan man få sig en ganska trevlig överaskning om man kikar på dem.
/jonas |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 17:38:45
|
quote: Bilstereobranschen är den industri som "framtvingat" element med extrem slaglängd, samt både mekanisk och termisk effekttålighet.
Sådana element distar ju extremt mycket. Väldigt lång slaglängd (som tex är på modet hos bilelement) är inte bra. Det blir väldigt olinjärt både i motorn och i den mekaniska biten. Sådana breda upphängningar tex gör ju i sig att du får en väldigt olinjär membranyta. Dessutom blir luftfjädern inuti de små lådor som elementen passar till väldigt olinjär pga de stora tryckskillnader som skapas i lådan.
Nej, ett bra hemelement är oftast mycket bättre än de distgeneratorer till bilelement som är populärt (även de dyra alltså). |
|
|
LJN
Member
296 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 19:04:30
|
-Men visst finns det väl bra "hifi" baselement med "lång" slaglängd? |
/Lennart |
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 21:31:20
|
PetterPersson: Är personen på bilden 235 cm eller ska man räkna med orginalstativet under den högra högtalaren för att komma upp i 240 cm höjd? |
--- |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 11:50:57
|
Marens,
din uppfattning är tyvärr den som ofta förekommer bland dem som inte har sån bra koll på dagens tillverkning.
Kika lite på JL Audio's Fathom sub. Baserad på bilelement. Slår det mesta i sub-väg. Notera att jag pratade SUB här, inte bas.
Några andra element som är populära för hemma SUB är t.ex Tymphany/Peerless XLS och XXLS. Baserade på utvecklingen inom bilelement.
Under 80Hz eller så finns det god anledning att kika på andra saker än tunna 8tummare med slaglängd på 4mm...
mvh Jonas |
Edited by - jonash on 2008/01/22 12:00:20 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 19:55:16
|
he he...de ska stå 50 cm ovan jord...då når de sin fulla höjd på 240 cm. Själv är jag bara 182 cm |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 23:42:10
|
Ikea har billiga pallar...
mvh Jonas |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/23 : 19:46:14
|
Det är en utav deras ja.
mvh Jonas |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/01/23 : 19:50:52
|
Okej - jag hittar inte specar som kan bekräfta eller dementera t.ex. marens frågetecken. Kan du få fram en länk? |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
jonash
Member
299 Posts |
|
Topic |
|