HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub-kit från Ljudia?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/22 :  14:50:39  Show Profile Send OcA a Private Message
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930522 &cart_id=

Sladdade in på Ljudias hemsida igår kväll och hamnade på sub-avdelningen!

Tanken på en bra hemmabiosub har funnits ett tag och blir återigen aktuell nu när det planeras hus med ordentligt lyssningsrum.

Fråga:

Någon som har erfarenhet av de elementen som sitter i kittet och förstärkaren? Vad jag vet ska elementen i sig vara väldigt bra och förstärkaren anses väl mest som "ok"?

Slavbasavstämning? Fördelar, nackdelar? Kommer det bli en daller, bummel och brum sub, eller kommer den faktiskt kunna prestera några detaljer och något sånär rapp återgivning? Finns ingen tanke på att spela vanlig musik med denna. Den ska bara vara till 5.1 uppställningen, men man vill ju inte ha en blöt, fet och trött ljudmatta under 40hz bara för det...

Byggmässigt verkar det enkelt så det förslår. Bara be brädgården såga till enligt bifogad ritning och sedan skruva ihop. Enkelt.

Finns det andra högtalare som de där elementen sitter i och i så fall vilka?

Subben kommer kopplas från min Sony via sub-utgången och golvarna kommer skäras av från 40hz och neråt ungefär, vilket Sonyn sköter själv så jag slipper joxa med massa filter...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/01/23 :  15:19:59  Show Profile Send pak a Private Message
jag har en liknande sub-med 10" basen+slav.
nu har jag lite för klen förstärkare (rila nånting)till detta tror jag då den kan bottna ibland-behöver en hel del kontroll.
men det är en väldigt fin bas i alla fall-men det skadar nog inte att använda en bra eq om man ska ha den till musik-blir lite väl "fett" annars.
sen så såg jag att du kanske skulle använda limträ.-jag hade det först på fronten=snyggt!-ända tills jag testade med nån av de nya star wars filmerna.då sprack frontbaffeln på 4 ställen
sen fick det bli spån.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2008/01/23 15:22:14
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/23 :  15:40:09  Show Profile Send OcA a Private Message
pak -> Haha! Sprack den? Måste vara ett jäkla drag i den med andra ord...

Ja, en EQ kan nog gå åt för att finjustera ljudet. Bör väl finnas att tillgå tycker man.

Tack för inputen så länge!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/01/23 :  15:45:02  Show Profile Send jonasz a Private Message
Eltek har ett par fina subwoofers med XXLS-element och Hypexförstärkare. Skulle tro att de är ett litet snäpp bättre än Hifikits men samtidigt också dyrare. Jag har dock aldrig hört någon av dem, vare sig Hifikits eller Elteks.

http://www.mamut.net/dynabel/subdet89.htm

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/01/23 15:46:54
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/01/23 :  16:10:34  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Har du hört REL-subbar någon gång
Kan tipsa om att Quake är jäkligt bra. Om du hittar två begade så räcker det fullt ut. Då har du en snabbt och kraftfullt basljud som förutom att ge .1-ljudet liv också samtidigt understödjer dina fronthögtalare.
Annars finns denna kanske kvar: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=1886

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/23 :  19:34:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Har haft en REL Stampede innan... Den gjorde inte så stor nytta egentligen mer än att den stökade runt i basen i det rummet jag har nu. Tror att jag lider av rätt mycket oroligheter i basen under 50 hz i mitt rum, men när vi bygger nytt så ska det åtgädras innan jag börjar köpa grejer...

När jag bytte förstärkare blev REL'en helt överflödig och såldes.

Behöver något som går djupare än Stampeden, men samtidigt är klippfast i basen och inte svullen. Vet inte om Ljudia och Hifi-kits grejer är rätt väg att gå om man vill ha det ljudet, men å andra sidan har jag inte lust att lägga 25k på en sub... Bygger gärna själv, men det ska bli bra och framförallt låta bra.

Ska spana in Eltek, tack för tipset!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000