HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om man tröttnat på anorektiska högtalare....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:13:37  Show Profile Send pewe a Private Message
Rätta mig gärna om jag har fel men jag tycker allt fler högtalartillverkare går på diet - ljudmässigt då. Tunn bas, spretig diskant och rent allmänt sett verkar de ha ganska svårt att få till ett "fetare" ljud. Ja, det är ju klart att Cervin Vega alltid finns att tillgå men jag känner att jag vill ha riktiga hifiparametrar också.

Håller ni med mig? Jag läste en annons för brittiska Spendor som adresserade just detta problemet. "Äntligen en högtalare för dig som trodde att detta soundet var bort för alltid!! utropade de glatt. Någon som lyssnat på detta märke?

För visst är det något som inte stämmer om vi sitter på kostsamma anläggningar men inte är nöjda - ett fenomen som jag upptäckt går igen i vissa forumtrådar. Är anorektiska högtalare en trend eller är detta något som jag inbillat mig? Kul att höra era synpunkter.

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:23:07  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag hade tidig 90-tals high-end utrustning á la Mark
Levinson och Electrocompaniet. Trevligt ljud, men
murrigt och baskraftigt. Var fasen är diskanten
frågade jag mig och åkte på en uppgraderingsrunda.
Visst saknar jag ljudet men jag vill ÄVEN ha
diskant.

Martin
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:30:41  Show Profile Send pewe a Private Message
Självklart skall man ha en bra diskant också, men det jag konstaterat efter lyssningsrundor är att många högtalare är så TUNNA i ljudet. Och det även långt upp i prisklasserna. Vill inte gärna nämna några märken så att det blir en diskussion om just det. Tror faktiskt att det här ljudidealet bidragit till att en hel del musikälskare tröttnat och börjat med knyppling istället. Undrar varför det är så här?
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:30:55  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Rätta mig gärna om jag har fel men jag tycker allt fler högtalartillverkare går på diet - ljudmässigt då. Tunn bas, spretig diskant och rent allmänt sett verkar de ha ganska svårt att få till ett "fetare" ljud. Ja, det är ju klart att Cervin Vega alltid finns att tillgå men jag känner att jag vill ha riktiga hifiparametrar också.

Du behöver nog lyssna runt lite mer tror jag! B&W är exempel på fina högtalare med de parametrarna du söker och definitivt även Vienna Acoustics. Skulle även slå ett slag för QRS fina burkar. Så jag har svårt att förlika mig med tanken att det skulle vara en allmän tillverkartrend att sätta sina högtalare på "diet".

Men återigen, som amen i kyrkan, är det inte bara högtalaren som styr ett fetare och mer dynamiskt ljud. Tänk även förstärkeri och cd-spelare!

Tunt ljud, blodfattigt, spretig diskant beror på såååå många faktorer förutom högtalarna. Men hursomhelst är det knappast en trend bland högtalaretillverkare att spotta ut dylika ljudkulisser!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:31:29  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Har inte hört Spendor, men brittljud borde passa dig. Kolla även tex Monitor Audio! Inga anorektiker där inte, gäller iaf gamla silver och gold-serien som jag själv har haft...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:41:15  Show Profile Send om.s a Private Message
Nå vet jeg ikke hva du har for elektronikk koblet opp mot slike høyttalere, men en erfaring jeg gjorde meg selv for en tid siden var at man la skulden på høyttaleren, mens det viste seg at elektronikken ikke trivdes med de høyttalerene, bare en liten tanke....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:43:48  Show Profile Send pewe a Private Message
Självklart skall elektronik, källa, kablar fungera som en helhet, det tror jag vi är överens om. Tycker nog ändå att det finns visst fog för att moderna högtalare är slankare i ljudet än tidigare, eller?
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:48:33  Show Profile Send Figge a Private Message
Neat Momentum.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:51:01  Show Profile Send Mahler a Private Message
Knappast!

Besynnerlig tes

Det finns mängder av tillverkare som stämmer in på dina ideal! Engelska högtalare är kända för att vara lite varmare och rundare och gosigare eftersom det ljudidealet är vanligt i England. Amerikanarna vill ha dynamiskt och basrikt ljud och tyskarna är som vanligt för finlir och precision men för den delen inte anorektiska!!

Visst finns det högtalare som spelar ljust och så men det är ju knappast en regel bara för det.

Dali, B&W, Monitor Audio, Spendor, Vienna Acoustics, Sonus Faber etc etc. Axplock av högtalare som med rätt förutsättningar gör dig nöjd.

Men OK!!! Är det CERWIN WEGA muskedunderbas a la subwoofer du vill ha kanske det inte är hifi egentligen du söker. Man kan ju även komplettera sina högtalare med en bra subwoofer isåfall för att förstärka upp botten!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:52:44  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
XL Fidelity?
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/01/15 :  15:06:02  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Använder mig av McIntosh och Usher och har aldrig upplevt detta fenomen...
- riktigt smör - annars kan det va

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/15 :  15:10:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Du har kanske lyssnat för mycket på Audiovector och Focal pewe. Testa Vienna, Monitor Audio, Dali tex. Canton-modellen som jag har ger också en bra bas, medan andra hifi-parametrar också finns där.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/01/15 :  15:24:10  Show Profile Send pewe a Private Message
Tjena Matte, nej det är inte de märkena jag avser....
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/15 :  15:27:37  Show Profile Send Mahler a Private Message
Vilka menar du då?? Klart nyfiken!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/01/15 :  15:49:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag kan tipsa om att det finns artiklar på det här forumet om icke anorektiska = mer korrekta högtalare

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/01/15 :  16:16:38  Show Profile Send pewe a Private Message
Mahler; jag har varit runt på lite olika butiker och, på ett helt oseriöst sätt, lyssnat runt på olika märken. Dali (runt 12-15 tusen) lät ljusa och skrikiga likaså B&W i ung. samma prisklass. Rent förskräckliga rent av. Sen har jag varit runt på lite mässor och samma sak där: generellt sett tycker jag nog att högtalarna är slankare i ljudet numera...Sen skall man ju ta mässljud för vad det är. Men KEF Reference och Cantonrummet ex.vis på Malmömässan lät inte bra.

Har själv Audiovector och den allmänna uppfattningen om dessa högtalare är nog att de drar åt det ljusa hållet. Som tur är har jag inte den problematiken hos mig, kör de med Nuforce Ref. 9V2 monoblock, P8 försteg samt Cambridge 840C cd-spelare.

Jag vill dock inte hänga ut någon tillverkare och klaga på deras produkter, vet hur viktigt det är med matchning o akustik mm. Tycker dock att det har hos en hel del tillverkare skett en förskjutning i ljudidealet.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/15 :  16:37:42  Show Profile Send svanbo a Private Message
Om jag förstår frågeställningen korrekt så tror jag mycket av det du beskriver beror på en väldigt enkel sak: DESIGN. Big is no longer beautiful helt enkelt - det ska vara smala saker. Då blir ljudet lätt lidande. Det är min tes iaf.

När jag är runt och lyssnar saknar jag nästan alltid lite bas och tyngd, förutom när man lyssnar på de allra största skapelserna.

Vidare tror jag det där med uppgradering beror på andra saker än att vi de facto är missnöjda med ljudet. T.ex. det ständiga begäret efter nytt och att gräset alltid är grönare.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/01/15 :  16:40:57  Show Profile Send pewe a Private Message
svanbo: tack för din förståelse! Big är nog inte så beautiful längre....Tror du är inne på rätt spår ang. designen. Just det: var är basen och TYNGDEN?
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/01/15 :  16:45:50  Show Profile Send Smackman a Private Message
Japp storleken har en viss betydelse för fylligheten och pondusen, men även rummet såklart.
I butik tex hifibutiken låter det tyvär oftast inte kul... finns undantag dock..

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/15 :  16:46:56  Show Profile Send svanbo a Private Message
Om det är bas, tyngd och värme du vill ha i kombination med upplösning och hifi, utan att högtalarna blir stora som ett medelstort kylskåp - ta en kik på Canton RC-L. Bespottade på detta fora men jag sitter väldigt nöjd
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/01/15 :  17:30:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Basnivån ur en högtalare är det som känns absolut svårast vid konstruktion. Olikar um skiljer sig vädligt mycket samtidigt som smaken hos användarna skiljer sig kanske rent av ännu mer.

Lägg sedan till att bas är det som kräver störst påverkan på rummet för att hantera, medan mellanregister/diskant kan hanteras med betydligt mindre ingrepp.

Med det sagt så förstår jag nog ändå vad du menar, pewe.

Borde inte lösningen vara justerbar basnivå?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/01/15 :  17:32:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag tycker lösningen med ett aktivt delat system är suverän. Stativare placerade optimalt, basmoduler i hörn blir kanon. Man väljer slutsteg som är bäst på det de skall uträtta.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/15 :  17:42:54  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Dessa då? Åt minståne Big, beautiful ligger som bekant in the eyes of the beholder.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12855

Eller kanske något amerikanskt?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=71410

....

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=21419

eller

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16997
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2008/01/15 :  17:59:10  Show Profile Send Klingan a Private Message

Handlar inte tråden om högtalare och dess ljudliga trend under senare år?

Själv känner jag igen mig i ditt resonemang pewe. Var är musiken bland all hifi? Förhoppningsvis hos samma högtalare.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/15 :  18:47:19  Show Profile Send CC a Private Message
Respons...
http://www.responsloudspeakers.com/index2.html

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/01/15 :  18:47:57  Show Profile Send pewe a Private Message
Det verkar som en hel del av er förstår vad jag menar, det känns bra. Personligen tycker jag det definitivt är FEL om en anläggning inte låter bra - ÄVEN för en lekman som inte kan ett smack om ljudåtergivning. Det här kan man ibland se på ex.vis mässor och butiker med gemensam lyssning framför olika högtalare. Hur ofta sitter inte oftast mannen och nickar förnöjt och mumlar något om "fin holografi" medans partnern sitter som ett levande frågetecken? Då tycker jag man missat poängen med hifi....

För inte efterlyser amatören en tunn återgivning?

Sen har jag fått flera fina tips här på högtalare som jag ser framemot att lyssna på, det skall bli spännande!

Edited by - pewe on 2008/01/15 18:58:58
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000