HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om man tröttnat på anorektiska högtalare....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/15 :  19:22:48  Show Profile Send rolnor a Private Message
Både tung bas och bra mellan/diskant har jag i mina Beolab5. Mitt tidigare ARC/Alòn-system var nog den kategori du inte gillar, för ljust, nästan skrikigt ljud ibland och för tunn bas, skönt att inte sitta med dom grejjerna längre...

rolnor
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/15 :  19:45:49  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Finns en äldre tråd som avhandlar detta mera ingående. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63475&whichpage=1&SearchTerms=Ljuddesign+i+moderna+h%F6gtalare

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/01/15 :  19:46:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller med dig Pewe.
Jag har ofta slagits av att det låter fylligare och mjukare än man är van vid när man går på konserter med akustiska instrument.
Har det utvecklats ett ljudideal inom hifi som inte helt överenstämmer med verkligheten?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/01/15 :  19:51:25  Show Profile Send pewe a Private Message
Bra tråd du länkade till där Goldfinger.
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2008/01/15 :  20:05:25  Show Profile Send Shullman a Private Message
Ljudet MÅSTE väl ändå ngnstans vara mjukt och fylligt för att det skall kunna bli njutbart att lyssna på.
Mitt bästa "hifi/stereominne" är fortfarande när jag som 15 åring fick min farsas Infinity från sent 70 tal med en 10a i varge som jag kopplade till min dåvarande kompaktstereo, ett jävla tryck! tyckte jag då i alla fall..

Edited by - Shullman on 2008/01/15 20:06:51
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/15 :  20:30:12  Show Profile Send hman a Private Message
Hifiparametrar ger lyssningströtthet och irritation över att ljudet inte är fulländat. Det blir en hetsjakt om att hitta det ultimata ljudet ur de finaste burkarna. En rolig BBC artikel som belyste att folk tyckte bättre om ett vin om de fick först veta att det var dyrt, belyser till en viss del att vi borde även gilla ljudet bättre om någon säger att anläggningen är dyr. Emedan fick artikeln rungande kritik av vinexperter som definitivt inte skulle låta sig luras. Kanske det även här finns likheter med en del hifi intreserade.

Lösningen till det hela är att söka produkter med riktiga musikparametrar, som man står och diggar till. Om detta sker med ett par ESI nEar05 eller med ett par Sonus Faber Cremona låter jag vara osagt, det viktigaste är att man är njuter av musiken.

BBC artikeln:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7187577.stm

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2008/01/15 20:40:21
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:33:48  Show Profile Send Smackman a Private Message
quote:
Om det är bas, tyngd och värme du vill ha i kombination med upplösning och hifi, utan att högtalarna blir stora som ett medelstort kylskåp - ta en kik på Canton RC-L. Bespottade på detta fora men jag sitter väldigt nöjd

Rc-l hade jag i 5år och dom har fyllighet och bas i mängder...mkt bra allätare .

Annars finns det en lösning

5 Bands Eq. den vid 30hz är mkt bra för "fylligare" sound
Mvh

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:53:59  Show Profile Send tian a Private Message
Håller helt och hållet med dig Pewe, sitter iaf nöjd nu med mitt system.

Varm fyllig tung och djup bas........... mellan och diskan "sticker" inte iväg, och det är inte ett "tunt" ljud.

Edited by - tian on 2008/01/15 21:55:19
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/01/15 :  22:13:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag håller med dig Pewe.
Jag har ofta slagits av att det låter fylligare och mjukare än man är van vid när man går på konserter med akustiska instrument.
Har det utvecklats ett ljudideal inom hifi som inte helt överenstämmer med verkligheten?

Björn-Ola är nog inne på rätt spår. Tex. så upplever jag flickvännens kör som fylligare,mjukare och mer naturlig än ljudet ur en hel del högtalare som jag lyssnat på de senaste åren.
Högtalare som har mer sådant som du efterfrågar är tex beg Canton RC-L, Nya Canton Ergo-serien efter vad jag läst, Vienna Acoustics skulle jag tro, och framför allt Dali Euphonia MS5 som har allt annat än tunnt ljud.
Har lyssnat en snabbis på en av Spendors bästa(S8 e tror jag det var) och vad jag minns så uppfyller den också det du söker.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2008/01/15 :  22:29:49  Show Profile Send Bardis a Private Message
Ett spykoakustiskt-fenomen i sammanhanget är att en bättre högtalare med lägre distortion i basen kan låta basfattigare. Då inte tex lådan spelar med och fyller på basljud.
Har man dessutom ett rum som är akustiskt dämpat ökar det fenomenet.
Man får ett system som spelar närmare vad som är inspelat på skivan. Men inte lika mycket bas. Då menar jag upplevd bas. Då båda systemen spelar lika djupt i Hz räknat. Men den bättre anläggningen (rum/högtalare) inte smetar ut basen lika mycket i tidsdomänen.

Om man jämför högtalare av modernt snitt med vad man fick för samma pengar för 10 till 20 år sedan får man mer för pengarna i dag. Bättre element material o produktionsteknik.

Kollar man i gamla tidskrifter har designen på högtalare ändrats fån breda/låga till smala höga. Ett klart estetiskt framsteg. Men det går inte klämma in lika stora baselement i en modern smal baffel.

Allt detta samverkar till en "slankare" klang i moderna högtalare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/15 :  22:32:30  Show Profile Send hman a Private Message
Jag tror mest att en del av dagens högtalare saknar trycket och efterklangen man upplever när man lyssnar på live musik. De aktiva monitorerna jag har låter inte perfekt men är bra på att förmedla olika typer av musik. Spendor har jag inte lyssnat på men de säger själva att nästan alla som lyssnar på deras S8:or tycker att de låter bra.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2008/01/15 22:35:40
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/01/15 :  23:14:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Sen är det naturligtvis också så att man måste spela med "live volym" om man ska få lika mycket upplevd bas som om man faktiskt hör musiken live. I alla fall om musiken är inspelad "rakt av".
"Problemet" är ju som bekant vår hörsel som ju inte uppfattar bastoner lika bra vid lägre volymer (det är i princip bara "mellanregistret" som är någonsånärt linjärt i volym, både bas och diskant är extremt volymberoende).

Det enda sättet att få "realiskt" bas vid låg volym är att endera mixa musiken så att den låter "rätt" vid mer normala volymer (fast då blir det naturligtvis fel om man höjer volymen), alternativt att använda en eq eller "loudness" funktion på förstärkaren; fast det senare är ju inte så vanligt på "riktig" hifi.

Filmer som följer THX standarden ska väl om jag inte minns fel ha mixats vid 80 dB medelvolym; det är alltså vid denna volym man ska lyssna om filljudet ska låta "rätt" hemma. Dock finns det ju ingen liknande standard för musik, så vad som är "rätt" volym varierar rätt kraftigt.

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/01/15 :  23:37:18  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Ah, tack f95toli. Det kan va en anledning till att jag gillar musik i filmer mer i hemmabiosystemet (än musik cd då).

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/15 :  23:47:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Om man jämför högtalare av modernt snitt med vad man fick för samma pengar för 10 till 20 år sedan får man mer för pengarna i dag. Bättre element material o produktionsteknik.

Det är både och, det finns trots allt många exempel på äldre konstruktioner som spelar mindre färgat än de av nyare snitt.
quote:
Det enda sättet att få "realiskt" bas vid låg volym är att endera mixa musiken så att den låter "rätt" vid mer normala volymer (fast då blir det naturligtvis fel om man höjer volymen),
Om systemet är rätt balanserat skall det inte behövas någon kompensation.
quote:
Kollar man i gamla tidskrifter har designen på högtalare ändrats fån breda/låga till smala höga. Ett klart estetiskt framsteg. Men det går inte klämma in lika stora baselement i en modern smal baffel.

Allt detta samverkar till en "slankare" klang i moderna högtalare.
Nu måste vi sära på begreppen här, menar du slankare i basen eller mera generellt slankare? Klangbalansen i en högtalare avgörs inte av storlek på element eller låda, jag vet flera exempel på slanka högtalare med relativt små element som ändå spelar med mera kropp både i bas och mellanregister än många större lådor med större element, det här avgörs ju till stor del i hur delningsfiltret är konstruerat. Däremot går ju de större elementen ofta lite djupare men det är en helt annan femma...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/01/15 :  23:54:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Om systemet är rätt balanserat skall det inte behövas någon kompensation.

Nej, det kan tyckas. Men problemet i det här fallet sitter i våra öron och de är ju ganska svåra att uppgradera
"Kompensationen" i mixningen/förstärkaren är helt enkelt till för att rätta till "felet"* i våra öron som uppstår vid låga volymer.

*som naturligtvis egentligen inte är något "fel", det är bara det att våra öron främst utveckalts för att förstå tal och upptäcka faror, och dessa ljud finns främst runt 1kHz vilket är anledningen till att våra öron är som känsligast där och "filterar bort" låga och höga frekvenser vid låga volymer.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/16 :  00:47:19  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Tyvärr är enligt mig de flesta moderna högtalare en "diskantorgie" enligt mig. Sedan är vår kala inredningstrend en stor bov och våra inspelningar är nog den största. Tycker de flesta skivor idag låter skikigt och ljust.

Jag satt själv och svor över att varenda j***a högtalare jag provade lät glasiglo. Löste det med dämpning i mitt rum. Sedan skaffade jag mig ett par QRS också, som jag tycker faller utanför benämningen anorektiska.

---
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/01/16 :  03:50:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Citat fran f95toli:

"Det enda sättet att få "realiskt" bas vid låg volym är att endera
mixa musiken så att den låter "rätt" vid mer normala volymer (fast
då blir det naturligtvis fel om man höjer volymen), alternativt att
använda en eq eller "loudness" funktion på förstärkaren; fast det
senare är ju inte så vanligt på "riktig" hifi."

-Jag haller helt klart med dig, men allt ar inte svart och vitt.
Vilken ladtyp som anvands spelar mycket stor roll for
basatergivningen vid laga volymer. An sa lange har jag inte traffat
pa en hogtalartyp som ar battre pa att spela lagt an horn! Jag
byggde dessa i somras, linjara ner till 40 Hz, darefter faller de
kraftigt. Tro mig, 40 riktiga Hz ar helt annorlunda (ursakta
bitterheten...) an angivna 25 eller 30 for en stativare (med -xx dB)

Dessa har inget tungt ljud, det ar fjaderlatt med oerhord precision.
Datemot slar ljudet riktigt hart och kraftfullt! Tungt ljud for mig
innebar slutet/basreflex eller framforallt bandpasslada. I regel
tunga element och ineffektiv konstruktion stryper dynamiken (ex
beolab 5 med 2.5 kw...). Jag kanner igen ljudet du
beskriver rolnor fran dina Beolab 5, det skulle jag anse
vara "tungt" men tyvarr ar det inte mitt ljudideal. Jag vill ha
nagot med sinnesjukt mycket dynamik, ljudet ska fullkomligt spruta
ut hogtalaren med en kraft som far en att tappa hakan i soffan
samtidigt som det ska presenteras med hogsta precision.

Men som sagt, da blir det stort. Dessa ar pa 600 liter netto, 240 cm
hoga, 55 cm djupa och 132 cm breda. Ska fa finish i sommar...

Kanske du soker pa fel stalle for en riktigt hogtalare som passar
dig? Finns flera pa forumet som anvander horn och ror i olika
kombinationer. Varfor anvanda en mainstreamhogtalare?

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/01/16 :  08:33:26  Show Profile Send Zombie a Private Message
köp en subb och lägg på en skiva och njut av musiken istället

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/16 :  08:35:41  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Varfor anvanda en mainstreamhogtalare?

Ja du PetterPersson, jag tvivlar inte på att ditt bygge, otroligt imponerande för övrigt, spelar hur bra som helst. Men de flesta vill nog ha ett par högtalare som går att ha tillsammans med åtminstone en soffa i ett normalstort vardagsrum och samtidigt faktiskt kunna sitta och umgås där

OBS ironi, jag förstår vad du menar, att tänka lite utanför lådan.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/16 :  08:39:09  Show Profile Send MartinN a Private Message
Precis min åsikt, Zombie.

Dagens tonkontroller heter Subwoofer och helst
bör den delas lågt och prestera låg distorsion
och inget blåsljud.

Med en sub kan man titrera fram ett njutbart
ljud ur de flesta högtalarna. Dessutom så
tycker jag att ljud utan sub-frekvenser
låter mindre naturligt, dvs. de låga frekvenserna
påverkar även mellanregistret.

Martin

Edited by - MartinN on 2008/01/16 08:40:34
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/16 :  08:54:48  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Dessutom så
tycker jag att ljud utan sub-frekvenser
låter mindre naturligt, dvs. de låga frekvenserna
påverkar även mellanregistret.

Håller helt med. Bästa lösningen torde väl vara en riktigt bra golvare? För mig är Canton RC-L den enda högtalare i rimlig storlek som kan återge riktiga subfrekvenser (som jag hört).

För att citera Olle Mårtensson, legendarisk konstruktör hos QRS:
quote:

Bas är fundamentet för all musikåtergivning. Vi har i världen idag ganska många skapelser som låter fantastiskt i mellanregistret och i diskanten, har öppen ljudbild, flott 3-D och allt man kan önska sig. Fast basområdet är helt enkelt inte på plats. Antingen saknas det och man får en återgivning som är en smula tunn och jobbig, eller så blir kompromisserna stora i försöken att skapa bas med små koner i stora kabeinett, dvs att få det att låta som om konstruktionen kan återge bas när det i själva verket handlar om ett resonansbummel-ljud. Dessa konstruktioner låter inte lika jobbiga och pipiga i kraft av en trevligare tonal karaktär. Men avslöjas ganska snabbt då kontrabasar, elbasar eller syntbasar låter likadant och dessutom ganska visset.

Från QRS hemsida.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/01/16 :  10:23:17  Show Profile Send FBK a Private Message
diskantorgie,glasiglo,Kul utryck Fluffy Men jag kan förstå om du upplever det så, för egen del är det kanske inte så illa. För egen del så har jag mest problem med märken/konstruktioner där basen är tunnare än tunn och sedan så blir det ju inte bättre av att det har gått mode i att göra usla inspelningar...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/16 :  10:29:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har man ett akustiskt hyfsat rum och bra kringutrustning ska det inte låta dåligt, och en hyfsat djup bas bör finnas om man spelar med golvare. Jag är nöjd med basen ur mina Canton Ergo, skulle basen bli ännu tyngre/djupare kanske det blivit problem med bumlig bas istället. Jag spelar i ett "normalt vardagsrum" med helt ok akustik. Visst kan det bli bättre men man ska kunna umgås i rummet också och det estetiska spelar också en viss roll. Men som sagt, basen är djup och fin så det räcker för mig.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/01/16 :  10:52:42  Show Profile Send pewe a Private Message
Verkligen kul med en tråd som engagerar så många och det verkar som en hel del känner igen sig i vad jag menar. Jag tror - utan att ha gjort en undersökning - att högtalartillverkare har ett intimt samarbete med designavdelningen, på gott och ont. Själv anser jag att designen är oerhört viktig men frågan är om inte kabinett och element krympt på ljudets bekostnad. För vad finns det egentligen för nackdelar med en större högtalare, förutsatt att den passar in i rummet?

"Förr i tiden", vilket egentligen inte är speciellt länge sedan, så innebar en "riktig anläggning" att 1: att man kunde spela högt 2: att man fysiskt kunde känna bastryck 3: att symfoniorkesterns/livekonsertens stora ljudrum kunde återges 4: "Stampa-taktenförmågan" var påtaglig, samt några fler parametrar.

Lite intressant är att Audiovectors nya S3-serie har ett 40% mindre kabinett än Mi3-serien men AV verkar ha tunat in basåtergivningen till förmån för ett tyngre sound. Efter att ha lyssnat ett par timmar på de olika modellerna i serien är det bara att konstatera att S3-orna har en absolut BLYTUNG basåtergivning, har egentligen aldrig hört något liknande. Det är fortfarande dock en högtalare som i jämförelse med ex.vis Vienna Acoustics framstår med ett helt annat sound.

Återigen skall ni ha tack för alla roliga förslag som jag under våren skall försöka lyssna igenom!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/16 :  11:01:14  Show Profile Send MartinN a Private Message
Design av högtalare är vetenskap men samtidigt
är vetenskapen ganska ny, så design blandas
med tycke och smak samt konstnärliga idéer.

En vetenskaplig teori är att mindre element
ger snabbare bas. En mindre baffel ger mindre
diffraktion. Och mindre mellanregister(bas+m)
ger mindre skarp strålningsvinkel. Ett mindre
element kan göras styvare och med mindre
egenresonanser. Ett mindre element är
billigare i materialkostnad än ett större.

Så visst tror jag att designen har gått framåt
i sina vetenskapliga mål. Ljudidealet kan däremot
vara felaktigt.

Martin
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000