HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alla förstärkare låter likadant!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas L
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/12 :  10:41:54  Show Profile Send Tomas L a Private Message


Edited by - Tomas L on 2002/07/31 23:27:3

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/12 :  11:04:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nu har jag läst beskrivningen av testförfarandet. Tyvärr står det ingenting om hur man skall gå tillväga vid själva jämförelsen, dvs om man fritt får byta fram och tillbaka mellan förstärkarna tills man har bestämt sig. Det KAN alltså betyda att tiden är begränsad, att man kanske bara har en kort(?) lyssning på varje tills man skall bestämma sig. Sedan innebar det andra begränsningar, det var nödvändigt att använda bilstereoförstärkare. Samt så kostade det 100 dollar att vara med på tävlingen och man var tvungen att arbeta i bilstereobranschen eller prenumerera på "Car Audio". Men det är en kul grej, man kanske skulle göra ett eget test och skicka in, utom tävlan. Tävlingsreglerna var också sådana att man måste ha 12 rätt i rad.

Egen erfarenhet säger mig att om skillanderna inte är helt uppenbara, kan man råka gissa fel någon gång. Ljudskillnader på förstärkare brukar vara ganska små, i storleksordningen av ljudskillnader mellan CD-spelare, är min egen erfarenhet. Jag talar då om hyfsat "bra" förstärkare. Om förstärkarna är mycket lika i ljudet, är det väldans svårt att gissa rätt.

Kul grej ändå.

/Johan Lindroos
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/07/12 :  11:11:22  Show Profile Send B Peter a Private Message
Om jag förstår det hela rätt så borde han som utlyst tävlingen skriva att "Alla förstärkare låter lika efter att ha passerat min equalizer". Han gör en nivåjustering av frekvenserna så att alla frekvenser har samma utnivå från båda förstärkarna. Så frågan är ju då, som någon skrev på länken, om equalizern är av hög kvalité eller inte.

Det är i alla fall intressant. En bra förstärkare med riktigt bra tonkontroller kanske skulle vara idealet för att snickra till det ljud man gillar bäst hemma Det är väl något sådant som Tacts rumskorrigering gör, en av anledningarna till att Tact kan kräva riktigt effektstarka förstärkare för att ge ett rakt frekvensspektrum i rummet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000