HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad gör ni rent högtalarkontakterna med?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/07/11 :  15:26:13  Show Profile Send B Peter a Private Message
Ja, vad gör ni rent era högtalarkontakter med när det kommit fett med mera på dem? Kemiskt ren bensin? Jag har haft olödda, lösa koppartrådar direkt skruvade i högtalarutgångarna, kan det finnas några otäcka "galvaniska produkter" i kontakterna nu?


Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2002/07/11 :  15:41:57  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Brukar använda CRC´s elektronikrengöring... Bara att spreja på och vänta. Inget putsande eller gnoende, ytterst behändigt! Har hört att vanlig 5-56 skall vara bra, då det ger en viss skyddande yta på blottade metallytor...

...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr..
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/07/11 :  15:44:33  Show Profile Send Jadde a Private Message
Du kan skala av en liten bit någon gång per år. Det är bättre än att hålla på med vätskor.

What goes around comes aroun
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/07/11 :  15:47:20  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Hur går det då med dyrare färdigterminerade kablar? Hur gör man där?

/P

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/11 :  15:52:11  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Isopropanol. Fås från apoteket, åtminstone i Finland....

Använt efter rekommendation av handlare.

Att skala en dyrare färdigterminerad kabel går ju inte, putsa kontakterna istället......



Mvh. RKL
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/11 :  20:11:04  Show Profile Send markku a Private Message
Varför inte satsa på profflösning: Caig's ProGold och DeoxIt?

Finlands absolut tungsta Highend handlare talar varmt om detta alternativ!

Kolla mera hos:

INSERT NORD
Storgatan 52
852 30 SUNDSVALL
Phone: +46 60 154949
Fax: +46 60 614147
Email: info@insertnord.com
Web: www.insertnord.com

och givetvis producentens online info:

http://www.caig.com/tech.htm

mvh
Markku



< "Don't try to explain it, just sell it." Colonel Tom Parker >

Edited by - markku on 2002/07/11 20:14:3
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/11 :  21:08:09  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hei Markku,

Är Finlands absolut tyngsta handlare nån man kanske känner....?.

Det finns ju rätt många som försöker tävla om titeln....

Mvh. RKL
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/12 :  00:39:11  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hjälper det att koka kontakterna?




Ja, men om och endast om de kokas i ormolja vid hög temperatur

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/12 :  01:15:03  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Haha.. Morello.. den var go den=)=)

Heco Argon 50, AR sub

Edited by - Robin Fischer on 2002/07/12 01:15:2
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/07/12 :  09:08:46  Show Profile Send B Peter a Private Message
Tack för svaren! Om det är något som sabbar ljudet i en hyfsad hifianläggning så är det oxider och smutsiga kontakter. En ren kontakt med en hyfsad budgetkabel ger bättre ljud än en dyrare kabel med smutsiga kontakter. När man läser tester av kablar och jämförelser med gammal rca-plug mot ny "mirakel-plugg" så undrar jag ibland om man helt enkelt jämför en gammal smutsig plugg mot en ny, ren och fin plugg och att det är skillnaden i renhet man hör. Jag skulle lita mer på tester om det fanns en beskrivning av hur de görs, ett slags standard-paper t.ex. i slutet av tidningen. "När vi testar kablar så gör vi så här: 1. Rengöring av kontakter. 2. ... 3.... osv."
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/07/12 :  09:16:56  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Har oxå reflekterat över detta... Brorsan har en ganska enkel anläggning, Teac CD, Philipsförstärkare, Avancehögtalare, mic-kabel som signalkabel samt Supra -tror jag - som högtalarkabel. Allt är en 4-5 år gammalt. I vintras tyckte han att diskanten hade mer eller mindre försvunnit, det lät burk. Vi körde rengörning av alla kontakter med bensin samt efteråt ett tunt tunt lager vaselin på kontakterna, skalade dessutom av cirka 10 cm av högtalarkablarna. Efteråt var diskanten tillbaka, det hade inte låtit så bra på många år! Så det här är viktigt! (Vilket påminner mig om att det är dags att behandla mina egna prylar, får bli under semestern.)

/P

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/12 :  09:19:37  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Precis av samma åsikt, har själv hört rekommenderas att alla kontakter (inkluderat signalkablarnas XLR-kontakter) borde putsas med 6 månaders mellanrum...

Tala om en "tweak" som alltid glöms bort........

Mvh. RKL
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/07/12 :  12:55:00  Show Profile Send CDP a Private Message
Som Kemist måste jag framhålla isopropanol som en utmärkt rengöringsvätska.

Lite Off Topic: man kan droppa ned lite i spolarvätskan nu på sommaren så får man bort resterna av flugor och skalbaggar på vindrutan lättare...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000