HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tre frågor till bjorn, eller någon annan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

holger
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/07/10 :  22:44:09  Show Profile Send holger a Private Message
Hej

Adiouphysics Avanti 3 går att köpa för ungefär samma pengar som QRS Neptunus.De är två olika högtalare med olika ljudkaraktär men kanske ändå i samma höga division? Är dom ungefär lika prisvärda?

Vissa tidningar höjer vissa märken till skyarna. i Stereophile får allt Musical Fidelity gör "Rave rewievs" och tidning TAS älskar GamuT. Anser du som handlar med GamuT att förtagets CD spelare och D200 förstärkaren förtjänar sitt goda rykte? Hur låter GamuT jämfört med Krell i samma prisklass.

Dt har varit väldigt tyst om hornhögtalare på svenska forum, kanske för att t ex Avantgarde inte har återförsäljare här och för att klipschorns inte heller finns i Sverige. Vad anser du om Avantgarde (du har väl jobbat med märket)?

Mvh

Holger


“Compromise is the devil talking” - Kevin Rowland

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/10 :  23:01:04  Show Profile Send linkan a Private Message
Vad jag vet så säljer bl.a Sontec Klipsch-högtalare.

Linkan
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/07/11 :  00:03:38  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Holger,

Då jag inte har jämfört AP Avanti III med QRS Neptunus, vill jag inte uttala mig om huruvida den ena är bättre än den andra. Sett var för sig, är AP Avanti III en mycket trevlig högtalare med kvaliteter som jag personligen uppskattar. Neutralitet, förmågan att försvinna ur ljudbilden och den tredimensionella återgivningen är exempel på några av dessa egenskaper.

QRS Neptunus har sina positiva sidor, framför allt djupbas-återgivningen och justeringsmöjligheterna tilltalar mig. Längre än så vill jag inte sträcka mig just nu.

Efter att ha spelat på GamuT's D200 under ett antal veckor, kan jag bara konstatera att det är ett slutsteg som väl förtjänar de positiva recensioner det fått. Det ståtar med en fantastisk homogenitet och en utsträckthet i diskantområdet som är mycket tilltalande. Även basåtergivningen är välupplöst och naturligt klingande, dock inte med den pondus som kännetecknar Krells slutsteg.

Krell KAV 2250 är det slutsteg i Krells sortiment som kommer närmast D200 i pris. KAV 2250 har något högre effekt men i övrigt är de relativt jämförbara. Jag har ännu inte jämfört dessa två sida vid sida, så jag vill heller inte här uttala mig om skillnaderna.

Däremot ersatte jag nyligen D200:an med Krells monoblock FPB 450Mcx. Nog för att D200 är ett bra slutsteg, men enligt mitt förmenande är Krell-slutstegen D200:ans överman på alla parametrar. Men det skiljer lite i pris också...

Jag har inte jobbat med Avantgarde. Däremot med Advantage, det svenska elektronikmärket från Mike Bladelius. Klipsch finns dock distribuerat i Sverige av Hifi-Direct, så Klipsch-horn har jag lyssnat på ett par gånger under min tid på Hi-Fi Consult. Det första man slås av är den höga verkningsgraden, (105dB om jag inte minns fel),som avslöjar alla missljud i den tillkopplade utrustningen. Neutralt är kanske inte den första egenskap man tänker på vid en första lyssning. Däremot slås man, (bildligt talat), av den fantastiska dynamik som systemet presenterar. Men det krävs en förstärkare med en varmare tonal balans för att det skall bli uthärdligt att lyssna en sån här högtalare i längden, så de flesta neutrala förstärkare göre sig icke besvär...

mvh



Björ
Go to Top of Page

holger
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/07/11 :  00:19:24  Show Profile Send holger a Private Message
Hej Bjorn

Stort tack för ett snabbt och bra svar! Jag har inte blandat ihop Advantage och Avantgarde även om man kanske kunde tro det. Hade bara för mig att du jobbat i en norsk butik som säljer Avantgarde.

Jag vet att Klipsch har svensk distributör men tror inte att något exemplar av senaste versionen av toppmodellen Klipschorn står i någon svensk butik.

Ditt svar låter ana att Krell trots allt väger något tyngre än GamuT. Går det att säga något om synergieffekter vid hel elektronikkedja från GamuT och Krell? Vilket märke är generellt lättast att kombinera med andra märken? Är GamuTs försteg klart mindre prisvärt än slutsteget?

Mvh

Holger


“Compromise is the devil talking” - Kevin Rowland
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/07/11 :  23:47:09  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Avantgarde importeras och säljs av Lyric Hifi i Oslo. Jag jobbade på Oslo Hifi Center, så nu var det utrett

Jag har inte sett några Klipsch-horn i någon butik efter att Hi-Fi Consult sålde sina ex. någon gång runt 1997. Möjligt att Johan på Hifi-huset i Örebro kan ha några...

GamuT C2R är ett helt igenom balanserat, ljudmässigt transparent, (vågar man använda detta uttryck utan att bli hängd), dynamiskt och välbyggt försteg som står sig mycket väl i sin prisklass.

Subjektivt är kanske D200:ans prestanda ännu bättre för sin prisklass. Men gällande D200 har jag haft större möjlighet att jämföra det med andra slutsteg i mitt eget system. C2R har jag haft uppkopplat och lyssnat på utan att jämföra det med något annat. Jag kan bara säga att det inte skäms för sig i mitt system, (W/P6-Valhalla-FPB 450Mcx-Valhalla-S1).

Jag upplever varken Krell eller GamuT som svåra att matcha med komponenter från andra tillverkare. Jag har flera exempel på blandade system som låter fantastiskt. Men det finns absolut synergi effekter om man håller sig till ett visst märke rakt igenom.

mvh



Björ
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/07/11 :  23:56:45  Show Profile Send Patrik a Private Message
Någon mindre variant av Klipsch (RF-3?) fanns på Tele-hå i GBG sist jag var där (ca 6 mån sedan).

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000