HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 nån som kan barn psykologi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/14 :  21:38:52  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Vi har fått ett problem med lilltjejen, precis fyllda 3år. Så fort någon sätter på musik så bryter hon ihop totalt. Blir hysteriskt ledsen. Ledsen på ett sådant sätt som hon inte brukar bli, hon är vettskrämd. Spelar ingen roll ifall jag spelar tyst med mjuk musik, eller barnmusik, radioskval i nån butik. Helt enkelt musik ur högtalare så blir hon otröstlig.

Detta har fortgått i ungefär en månad och vi är sådana där föräldrar som försöker hitta orsaken pedagogiskt. Försöka prata med henne, ta den tid det tar, lyssna och låta henne vara trygg och givetvis lova att inte sätta på någon musik. Men hon har inte kunnat ge någon ledtråd varför det blivit såhär! Den första tanken man får är givetvis att hon hamnat någonstans där det har spelats musik väldigt väldigt högt och kanske lite tuff musik som har skrämt henne, MEN vi har konstaterat att detta har inte skett. Vi har liksom kartlagt mer eller mindre dag för dag de sista månaderna och en sådan situation har hon inte varit utsatt för.

Vi har givetvis tagit upp det på dagis och en av dem spelar gitarr och sjunger i princip varje dag med barnen och detta går bra! Men, spelar de en barnskiva i CD spelaren vill hon gå därifrån. Likaså går det bra när jag spelar gitarr och sjunger för henne. Senast idag spelade jag får henne och det var lugnt.

Det första hon säger till mig när hon vaknar på mornarna är, pappa, inte sätta på musik, ok! Det är alltså det absolut första hon har i huvudet när hon vaknar. Helt sjukt detta och vi vet inte riktigt hur vi ska tackla det.

Det hör dessutom till saken att hon är en liten tuffing i alla andra sammanhang, envis och självständig. Mycket tuffare än storasyster.

I början var det ju fullständigt skrattretande, men nu känns det bara jobbigt! Hon har fått nån fixidé och kan inte komma ur den, känns som hon bara bygger än mer skräck för var dag som går.

Har någon nåt tips att prova?

Artphotography

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/14 :  21:51:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Försök att spela in när du och hon sjunger ihop tillsammans med ditt gitarrspelande

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/14 :  21:53:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Why not! kanske kan vara ett steg i rätt riktning....

Artphotography
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/01/14 :  21:54:04  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Min dotter är fyra och ett halvt nu, och har haft såna attacker ibland (inte spela musik dock).
För henne är det en sorts svartsjuka, gentemot saker som hon tror att vi tycker är viktigare än hon.

Spela inte skivor alls på ett tag. Gör saker tillsammans, som hon vill göra.
Funkar det med exempelvis tecknad film med musikinslag?

Tänk på att små barn hör bättre än vuxna. Både ljudstyrka och frekvens.
Ibland när jag spelat länge säger Alva: Vad det är skönt när det är tyst...

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:05:07  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Funkar det med exempelvis tecknad film med musikinslag?


Vi var och såg Doris och knäckebröderna live. Detta var innan detta problemet började och hon pratade om det i flera dagar hur kul det var. Nu om vi sätter på den DVDn så stänger hon av TVn när de börjar sjunga..... eller så springer hon upp på sitt rum och ropar ner till storasyster med jämna mellanrum ifall musiken är slut.....ja, jag vet, det är rätt komiskt....


Artphotography
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:20:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
hon märker att hon får massor med uppmärksamhet och det kan göra det värre. Jag är nog inne på samma spår som Boegars att gör en massa saker alla tillsammans utan att spela musik och utan att nämna musik. Reagera inte på några kommentarer kring musik men alltid på annat. Se om det inte lugnar ner sig igen.
Kan inte komma på något annat.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:27:00  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Hör av dig till BUP (Barn- och ungdomspsykiatrin) så får du nog de bästa svaren.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:31:03  Show Profile Send HJ a Private Message
Vår grabb, strax 4, vill inte prata i telefon. Inte ens lyssna, men det är ingen fobi utan han förklarade det med att väntar med att prata till han träffar personen på riktigt. Vet inte om det ger dig något, Dan men...

Hoppas ni kommer framåt och hittar en väg ur det. Vore ju tråkigt om hon inte kan njuta av inspelad musik såväl som live.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:36:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hon vill gärna ha uppmärksamhet, det är sant, men detta är annat. Hon är genuint rädd och vi vet inte orsaken. Vi kan ju hennes personlighet och detta är garanterat inte en akt för uppmärksamhet.

Jag undrar ifall det MÅSTE till en verklig situation som triggar detta beteende. Typ, hög skränig musik eller att hon blivit skrämd på annat sätt medans hon var insjunken i musik så hon kopplar samman detta.

Eller, är det möjligt att hon helt själv, i eget huvud, kan få nån idé att musik är farligt och att hon bygger upp rädsla inombords utan påverkan utifrån?

Jag tycker det skulle vara viktigt att veta vad som har hänt...men det är väl svårt antar jag!

Artphotography
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:37:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är nog lätt att hamna i hobbipsykologin och alla vill nog väl, varför jag starkt rekommenderar nån med utbildning inom området.

Starkt att ta tag i detta öppet och tummen upp för att ni engagerar er.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:40:25  Show Profile Send EAR a Private Message
Är det likadant om ni tex har gäster Dan?

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:41:39  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Dr.Bob & HJ: BUP visste jag inte om, kanske ska ställa dessa frågor till dem....
Det går säkert över, precis som din kille som inte vill prata i telefon, alla småttingar får ju sina idéer! Men jisses vad envisa och uthålliga de är!!!

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:47:56  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
EA: håller med. Men man kanske ändå plocka nåt, exempelsvis ska jag prova att spela in när vi sjunger tillsammans eftersom det funkar och sedan spela upp så hon får höra sig själv. Bra förslag Johan!

Ear: Vi har inte haft musik på sålänge hon är vaken. Men vi lägger henne mellan 7-8 så sen spelar vi...

Artphotography
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/01/14 :  22:57:35  Show Profile Send CarlssonH a Private Message

Jag håller fullständigt med drbob om att ta kontakt med BUP.

Jag hade gärna hjälpt dig med att fråga antingen vår psykolog eller vår handledare på jobbet, bägge två experter på barn och ungdomspsykiatri och trauman, men jag träffar inte någon av dem förrän nästa Onsdag, dvs om 1 vecka när jag själv har handledning och sedan internutbildning.

Men gå på drbob's förslag och kontakta BUP, de kan säkert hjälpa dig.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/14 :  23:23:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ta det lugnt...det är säkerligen en fas, 3 år då händer mycket, den lilla människan börjar utveckla sinnet att relatera till andra ting, blir mer självständig. För henne är upplevs det säkert som konstigt att det kommer ljud ur något hon inte förstår = rädsla. Vänta ut det hela, men pressa inte på eller gör för stor grej av saken. Ett instrument kanske skulle fungera att själv göra ljud med.

Jämför inte med syskon, det ger bara grå hår, har egna tvillingar, olika som den. Och deras personligheter överaskar mig fortfarande, så fort man tror att man kan dem, så dyker det upp nån ny aspekt....


Annars kan du ju testa att uppgradera DAC:en...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/14 :  23:39:20  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det funkar med gitarr och sång. Så vi ska spela och sjunga varje dag och låta stereon vara stängd när hon är i närheten. Vi gör detta ett tag och ser ifall hon kommer över hela grejen.

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/15 :  00:10:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har barnen någon liten cd-radio själva ??
Du kan tex komma med förslag om att överraska Mamma med eran egen Hitskiva.
Du kan ju även blanda in hennes syster så blir hon inte det "viktiga" barnet utan för dela äran med syrran. Gör det hela lite hemligt inför Mamma så blir det x-tra spännande med.

Hur gammal är storasyster ??



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/01/15 :  08:19:29  Show Profile Send Guru a Private Message
Personligen tror jag att ju mer man försöker ju sämre kan det bli.....så låt stereon vara ett tag och släpp problemet, hon växer antagligen ifrån det.

Kan luska lite hos min fru som jobbar med barn.

Edited by - Guru on 2008/01/15 08:21:40
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/01/15 :  08:42:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Har hon "pillat" på stereon och blivit åtsagd eller höjt volymen kraftigt själv så hon blivit skrämd?

Finns en risk med att inte spela musik då hon inte gillar det. Hon märker att hon kan bestämma över något och det är inte bra. En treåring ska inte bestämma. I stället för att böja mig för en treåring skulle jag ha musik på konstant en period så att det blir en naturlig del av hennes vardag.

Sedan ska du veta att det inte går att resonera med en treåring. Det är ni som föräldrar som talar om för henne vad som gäller.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/15 :  08:55:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vox, på mig låter inte detta som "3-åringsdiktatorn", men deklart....

Dan: Hur är det med musik från TV:n? Bolibompa?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/15 :  20:28:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Vox, Ingen av dem har någonsin rört min stereo och jag har aldrig höjt rösten för den saken. Tidigt har jag bara förklarat att den är min och ifall de vill känna, röra, trycka så är det ok sålänge jag är med så vi gör det tillsammans. Har funkat klockrent.
För drygt en vecka sedan testade jag faktiskt lite av din teori. Jag satte på musik och hon bröt ihop. Jag förklarade att alla människor älskar musik...men hon skrek hysteriskt och sprang upp på sitt rum. Jag tänkte att hon kommer säkert ner om en stund, men efter en kvart gick jag upp och hon satt totalt rödgråten i en hörna med blank blick. I samma sekund tänkte jag att så kommer jag aldrig göra om. Stackars liten....

Magils, faktiskt var ikväll första gången på en månad ungefär som hon satt kvar framför TVn när det kom musik på barnprogrammet. Ingen sa något, inte hon heller, varken under musiken eller efter. Tänkte att låt det bara bero. Så, kanske, kanske var det början till återkomsten till det normala livet.....vi håller tummarna

Artphotography
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/15 :  20:30:47  Show Profile Send huzze a Private Message
Jobbigt läge, tycker verkligen synd om er framförallt lilltösen
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:22:32  Show Profile Send Zei a Private Message
Dan.

Jag har ett liknande "problem" med min minsta dotter (14mån)
Det som är lustigt är att det går bra att lyssna på musik på skräpradion i köket och på min äldre dotters cdspelare..

Men på "finanläggningen" så blir hon ledsen och verkar orolig/rädd osv.

Min fåniga teori är att på skräpradion så hörs det väldigt tydligt att musiken kommer ifrån högtalarna.. medans på finstereon gör ljudbilden och ljudet att hon kanske har svårt att förstå var musiken kommer ifrån..

Men å andra sidan kan det vara något helt annat

Jag är doch övertygad om att det mesta av alla knepigheter försvinner av sig själv..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:30:25  Show Profile Send n0p a Private Message
ptja, har inga egna kids.

Men, det kan ju vara rimligt att kolla hörseln så att hon inte är överkänslig mot ljud eller ngt i den stilen.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:41:03  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag har ingen koll på sånt här, men jag skulle nog precis som n0p var inne på kolla om det är något fysiskt.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/01/15 :  22:39:52  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Har aldrig hört talas om något liknande tidigare och vet inget råd. BUP låter som en bra ide'.


quote:
Vår grabb, strax 4, vill inte prata i telefon. Inte ens lyssna, men det är ingen fobi utan han förklarade det med att väntar med att prata till han träffar personen på riktigt.
Det var mycket klokt tänkt. Jag instämmer till 100%. Såvida man inte har förhinder att träffas bör telefonen användas sparsamt för viktiga meddelanden, inte för skitsnack.



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000