HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Övermodererande moderatorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:08:53  Show Profile Send jos a Private Message
Har precis läst igenom tråden ang Tyr /mätningar. Nu är det lite gammalt men jag tycker mig sett folk bli avstängda för lika små saker förrut. Jävligt snabba att tysta lite kritik och stänga av folk när det blir jobbigt eller en diskussion... Nin hade faktiskt en poäng. Jag skulle inte ta ett test på allvar om det kommer från en person som testat samma märke alla tidigare ggr på tidningen med samma positiva resultat. Inte för att jag skulle tro att han är "köpt" eller något annat fånigt men för att han uppenbarligen gillar märket och märkets ljudideal och därför inte är "objektiv". Gillar man ett märke är det lätt att ha lite väl mycket överseende med mindre bra bitar. Det blir ju: "jaha, ett test av Bladelius av samma kille som testat dem 11 ggr tidigare lika positivt. Jättespännande, verkligen.." Och det är självklart inte bra för en tidning eller läsarna.

Om det är några som inte förstår vad jag menar kan jag förtydliga med att jag heller inte skulle ta följande på allvar eller som riktlinjer för mitt val:

När Richard Hammond testar en porsche i Top Gear. Det är liksom inte så svårt att veta vad han kommer att tycka på förhand. Om jag hade en mille över att slösa bort på en bil så skulle jag antagligen missa att kika på den porschen även om den faktiskt ÄR sjukt bra eftersom hans superlativ om Porsche liksom tappat effekten.

Precis som jag ignorerar vissa av Röttorps "fynd" och "spring och köp" eftersom jag vet vad han gillar och det inte är samma sak som jag gillar. Pojken som ropade varg kommer till minnes. Dvs. vissa kanonviner kommer jag därför att missa eftersom det trots allt givetvis nån gång kommer in ett exceptionellt bra vin till en testare som "alltid" ger den producenten bra betyg eftersom jag inte kommer tro på att det är så bra som han säger.

Skulle däremot Clarkson också testa Porschen med positivt resultat skulle jag ta det mer seriöst. Precis som jag skulle göra om Röttorp tipsade om en Shiraz från Barossa Valley som Parker gett 96 poäng. För trots allt så testar ju Röttorp en hel del vin och har koll..
Har för mig att Hifi och Musik brukar låta fler redaktionsmedlemmar lämna sina åsikter i tidningen om en produkt ibland vilket är en bra lösning. Ok, nu blev det flummigt.. Och nej, jag har bara druckit ETT glas vin..

Men hur som helst så tycker jag det verkar vara lite väl bekvämt att stänga av någon från forumet när han/hon inte tycker lika...

Edited by - Micke Y on 2008/01/16 12:00:24

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:21:56  Show Profile Send hman a Private Message
Ibland är det faktiskt sant att vad som sägs kan vara lika viktigt som vem som säger det. Alla har sin egna smak och då gäller det att kritiskt granska både vad som sägs, vem som säger det men även hur det sägs eller kommuniceras.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:22:03  Show Profile Send ninja a Private Message
jos, det finns alltit historiken bakom varför är folk avstängda! Det är sällan pga ett enda kommentar!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2008/01/15 21:22:46
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:27:17  Show Profile Send jos a Private Message
Ne men som jag sett så är det flera ggr så att en diskussion uppstår i en tråd och en Moderator ställer sig på någons sida och börjar argumentera mot en viss person och när det börjar bli lite hetare så tröttnar moderatorn och stänger helt sonika av personen. Enkelt för den med makt men måste vara sjukt frustrerande för de som blir avstängda.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:31:48  Show Profile Send hman a Private Message
När folk har börjat "börjar argumentera mot en viss person" har det börjat att gå för långt. Det är skillnad på att argumentera i sak och mot person. Nu har jag inte deltagit i diskutioner där folk har blivit avstängda men jag har sett att PAC och ZALVE brukar varna folk om de går för långt.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:37:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
jos, det finns alltit historiken bakom varför är folk avstängda! Det är sällan pga ett enda kommentar!
Det är helt sant. Skulle vilja säga att det aldrig är pga en kommentar utom i ett fall som jag minns där någon förordade att ta droger för att utöka upplevelsen av musiken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:42:31  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ne men som jag sett så är det flera ggr så att en diskussion uppstår i en tråd och en Moderator ställer sig på någons sida och börjar argumentera mot en viss person och när det börjar bli lite hetare så tröttnar moderatorn och stänger helt sonika av personen. Enkelt för den med makt men måste vara sjukt frustrerande för de som blir avstängda.

Är som ninja påtalar, att när någon blir avstängd så har oftast den personen byggt upp en hög av mindre övertramp som till slut blir för mycket.
Sedan så håller jag med om det där med att en och samma person testar ett märke hela tiden är inget vidare. Därför gillar jag Norska Fidelity, där oftast flera kommer med sina intryck på den testade produkten.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:44:12  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Skulle vilja säga att det aldrig är pga en kommentar utom i ett fall som jag minns där någon förordade att ta droger för att utöka upplevelsen av musiken.


Ok.. det är ju förbjudet enligt lag så den tänker jag inte argumentera mot
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:50:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ne men som jag sett så är det flera ggr så att en diskussion uppstår i en tråd och en Moderator ställer sig på någons sida och börjar argumentera mot en viss person och när det börjar bli lite hetare så tröttnar moderatorn och stänger helt sonika av personen. Enkelt för den med makt men måste vara sjukt frustrerande för de som blir avstängda.

Visst KAN det vara så.Inte bara på forum utan i verkliga livet.Att folk gör så enbart för att behålla eller
försvara sin possition på arbetet,t,e,x
Och det är nog inte roligt för någon part i slutändan.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:55:46  Show Profile Send jos a Private Message
Ok, om någon missköter sig efter varningar kan jag förstå det men om jag tar exemplet från den tråden jag hänvisar till tycker jag det är orättvist. Den som blev avstängd argumenterar för något som jag och tydligen andra håller med om varpå han blir ifrågasatt gång på gång och moderatorn undrar vad han menar flera ggr fast han svarar rakt ut. Och sen blir han avstängd. Jag har bara svårt att se varför det skulle vara droppen om han nu hade gjort annat dumt innan.

Och jag har nu även svarat på varför det är dumt med samma person som recenserar samma märke i 10 års tid eftersom Nin tydligen inte var tydlig nog och blev avstängd innan han hann förtydliga.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:59:36  Show Profile Send jos a Private Message
Är det exempelvis rätt man inte kan argumentera med en moderator ens i närheten på samma sätt som med en annan medlem? (såvida man inte vill bli avstängd förstås.. Men jag kanske är på god väg nu iofs..)
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/16 :  00:36:47  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Nu ska man inte snacka illa om folk som inte kan försvara sig. Men nin kanske inte alltid har den mest ödmjuka debattmetodiken på olika forum. Har själv råkat i luven med honom på annat forum och jag tyckte kanske det var lite väl starka ord. Jag har detta som en roande hobby och inte något militant livskall...

Under de åren jag varit läsare på HiFi-Forum har jag faktiskt alltid sett att medlemmar blivit varnade innan de blir avstängda. Då också med en motivation till varningen. Jag har inte sett någon blivit varnad eller avstängd utan anledning hittils iaf.

---
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/16 :  09:30:56  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Övermodererande moderatorer?


Jag har själv uttryckt mig felaktigt vid några tillfällen, både mot medlem och i allmänhet. I båda fallen har jag blivit uppmärksammad på det (av medlem eller moderator) och kunnat förtydliga mig eller be om ursäkt. Vi är trots allt medlemmar i forumet och har i och med det accepterat de regler som gäller.

IMHO
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/01/16 :  09:34:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ur "regelboken":
quote:
§.11 Orättvist behandlad?
Admin utformar reglerna samt har sista ordet i hur dessa skall efterlevas
och tolkas. Tycker du att det modereras felaktigt så använd PM eller maila
till någon i ledningen. Diskussion angående moderering accepteras inte
i officiella trådar.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/16 :  09:36:15  Show Profile Send OcA a Private Message
MatsT -> Du var två sekunder före mig...

I övrigt håller jag med Huzze, vi har accepterat de regler som gäller iom att vi gått med på forumet. Har man synpunkter på det gäller ovanstående paragraf.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/01/16 :  11:32:42  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Jos

Hur kan du lägga in den här tråden under HiFi?

Borde den inte vara på fritt forum så man slipper läsa massa xxxx i Hifi-forumdelen?

Mvh Anders.S
Reglerna är tydliga på vilket språkbrukoch stämning vi vill ha på forumet och jag föreslår att du tittar lite extra på dom

Micke

Edited by - Micke Y on 2008/01/16 15:58:08
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/01/16 :  12:03:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Flyttade den här till mer passande forum.

Sedan finns det mycket material (inlägg, pm, mail) kring just den här avstägningen men det är mellan berörda parter, inte något vi publicerar öppet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/01/16 :  14:48:27  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Hej Jos

Hur kan du lägga in den här tråden under HiFi?

Borde den inte vara på fritt forum så man slipper läsa massa skit i Hifi-forumdelen?

Mvh Anders.S


Därför att jag besvarar en fråga som rör hifirecenserande och tillvägagångsätt vilket du kanske fattat om du läst xxxxx ordentligt.

Reglerna är tydliga på vilket språkbrukoch stämning vi vill ha på forumet och jag föreslår att du tittar lite extra på dom

Micke

Edited by - Micke Y on 2008/01/16 15:22:10
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/16 :  15:03:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Och så var det igång med fula ord och gränsfall till påhopp! Urk!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/01/16 :  15:50:26  Show Profile Send jos a Private Message
Ne micke nu blir jag irriterad. Jag måste väl för *** få svara? Jag ser att du strykit över där jag skrivit "skiten" (om min egen text dessutom) men det är tydligen ok att anders.s påstår att det jag skrivit är skit?

Kom igen nu, någorlunda konsekvent får väl de regler du hänvisar till vara i alla fall?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/01/16 :  15:59:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ändrat och även en moderator kan behöva glasögon ibland.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/01/16 :  17:06:02  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej jos

Ber om ursäkt för dåligt språkbruk!

Hoppas du godtar ursäkten det var onödigt av mig

Mvh Anders.S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000