HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kt90 vs kt88?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2008/01/11 :  13:36:01  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
sitter hemma o väntar med spänning på en rörförsrärkare från landet i öst(kina denna gång..).
den kommer med kt90 från fabrik, men så googlade jag på den o hittade någon europeisk försäljare som sålde den mot pristillägg med kt88(gold lion).
Jag är novis när det gäller rörhäckar (sånär som på en audion 300b för många år sen..) så nu undrar jag vad är det för skillnad på dessa rör? är kt88 ett "bättre" rör eller är det bara att röret var av ett exklusivare märke som motiverade pristillägget?
Åh vad tiden går sakta...

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/11 :  19:51:42  Show Profile Send lennartj a Private Message
kt88(gold lion), menas engelska NOS KT88 Gold Lion från M-O Valve Co, A Member of the General Electric Company?
De slutade tillverkas för ca 25 år sedan. Jag köpte på mig ett lager under mina tjänsteresor till England i mitten av 1980-talet, de lät underbart men var inte billiga och alla är slutkörda vid det här laget. Jag har provat kinesiska KT88 Golden Dragon, men de var kortlivade och lät inte anmärkningsvärt bra. För närvarande kör jag med Sovtek 6550 och är nöjd.
I KT90 är jag osäker på vilken eller vilka parametrar som skiljer mot KT88, och i vilken mån man har glädje av det i en förstärkare som är korrekt designad för KT88, och omvänt om förstärkaren är designad är designad för KT90 - stressar den KT88 för hårt med kort livslängd som följd?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/01/11 :  20:22:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Under Audiontiden kom jag i kontakt med kinesiska KT90. Vilket egentligen är en helt felaktig beteckning, "90 serien" skall enligt gängse standard vara 7 poliga miniartyrrör. S-it samma. Dessa kinesiska KT 90 rör utlovades klara en anodförlust på 50 watt att jämföras med KT 88:s 40 watt. Det gjorde de nu inte de gick inte ens att använda i EL 34:ans effektklass (25 watt). De satt monterade i en uppbiffad Sterlingförstärkare, och kostade oss massor av pengar i
garantiservice. Rena skräpet!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/01/11 20:23:31
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2008/01/11 :  21:04:50  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
Hjälp, vad säger du? ska jag behöva byta rör det första jag gör?
vad kostar ett kt88 av bättre modell?
här är en länk till förstärkaren jag köpt..
http://www.ornec.com/Meixing_MingDa_MC368B-90_QQC100302C
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2008/01/11 :  21:39:57  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
googlade lite på kt90..

The KT 90 was originally introduced in the early 1990s by the E.I factory. These early examples were NOT compatible with KT88/6550 as they were a modifiedTV sweep tube 6KG6. E.I later in the mid 1990s did make a version which WAS compatible with the KT88/6550. This tube did find favour with audiophiles for its openess and dynanics. I found problems with consistancey and reliabilty so did not offer these. So Sovtek have produced a valve to go after this market and produced a real winner.
In limited comparisons with the latest E.I tube I found this well balanced , fast and dynamic and a great choice for audio. In am Ampeg svt they produced a big solid bass sound which was excellent. They handle 850 plate volts and rock.

verkar som det funnits lite olika versioner av röret, men här var det ju lite lovord i allafall..
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/01/12 :  11:06:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
E.I var ett klart bättre rör jämfört med det kinesiska skräpet. De var tyvärr inte vackra att titta på, men ibland får man inte allt.
Jag tror de fortfarande är tillgängliga från Tube-Shop. Uppgiften du fått att de var kombatibla med 6KG6/EL 519 är felaktig. Då detta rör endast klarar max 35 watt i anodförlust samt är försedd med toppkontakt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/01/12 11:26:13
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2008/01/12 :  11:33:00  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag testade E.I. KT90 när jag hade en Jolida förstärkare. Köpte sedan fyra Svetlana 6550 från Erik Andersson och det var som dag och natt. Mitt råd: avstå från EI Kt 90. Det finns mycket bättre rör att köpa. Även mina tidigare Svetlana KT88 var mycket bättre jämfört EI Kt 90.


www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/01/12 :  12:05:58  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har här endast diskuterat tillförlitligheten hos KT 90 rören. Subjektiva ljudkvalietserfarenheter beror på många andra faktorer, tex vilken förstärkare rören användes till. Ang. Svetlana KT88/6550 kan jag bara hålla med där har jag mycket goda erfarenheter.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/01/12 :  13:05:56  Show Profile Send eliot a Private Message
KT90 är utvecklade av David Manley och tillverkades av EI fabriken till hans specifikation. Från diyaudio.com:
quote:
This was the tube that DM brought to the Ei factory's attention. He wanted an AUDIO tube, a super KT88/6550-type, higher plate dissipation, tolerant of high voltages, octal based, no plate cap, and definitely NOT a horizontal deflection TV tube.

If he wanted TV tubes we could have gotten EL519's cheap all day long and saved oruselves all the hassle.

While it is true that Ei were making EL519, and the innards might appear to look similar, it is very important to make the distinction that the KT90 design was NOT based on this tube.

As for tube life, that will depend on the amplifier design, and plain ol' good luck. I have documented cases of KT90's running +50,000 hours in recording studios in LA, in our amps, never switched off, in a dedicated air-conditioned rack.
Cheers, EveAnna Manley, Manley Labs

Det finns en galleria med de olika versionerna på Manley's webbsida: http://www.manleylabs.com/galleria/KT90.html

- Jag har Jadis JA80 i KT-version och de fungerar - efter vad jag förstått - inte tillförlitligt med KT88 men (om minnet nu inte sviker mig ) har jag inte behövt byta ett enda av mina (8st) selekterade Jugoslaviska (EI?) KT90-rör som jag fick tillsammans med förstärkarna '98

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2008/02/06 :  23:02:55  Show Profile Send mikemusic a Private Message
Intressant, har fått uppgift från Audionord att mina Jadis JA50 kan köras med såväl KT 90 som 88:or. De senare skulle dock ge något lägre effekt. JA50 levererades i antingen med 90 eller 88 från fabrik. Har tack och lov inte ens behövt fundera över rörbyte ännu. Eller för att citera Ken Kessler när han skrev om JA50 (med KT90) " ...sound...wasn´t merely stunning, it was revelatory..." Mina rör är likaledes av jugoslaviskt ursprung.

Musik ska vara kul!
Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/08 :  07:03:25  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Din uppgift från Audionord är en sanning med modifikation. Enligt de datablad jag studerat klarar KT90 en något högre effekt jämfört med KT 88. Men för att tillgodogöra sig denna effekt måste även driveffekten till röret ändras, bara att byta rör rakt över ger ingen effektökning. Detta gäller naturligtvis nya rör som håller de specificationer som uppges.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2008/02/08 :  09:04:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
för att tillgodogöra sig denna effekt måste även driveffekten till röret ändras
Intressant! Hur menar du att driveffekten till slutröret måste förändras för att tillgodogöra sig den större uteffekten?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/08 :  09:20:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Självklart! Det går inte att få mer effekt om inte mer effekt tillföres.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2008/02/08 :  12:36:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jo, men då är vi inne på PSU-design. Det är väl ingen som tror att ett rör kan tillverka energin heller?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/08 :  12:44:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det vore intressant om det gick.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/08 :  12:44:12  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det ligger väl rätt mycket i kretslösningen också. En optimering av ett annat rör än det som använts från början kräver oftast mer förändring av arbetspunkt och belastning än vad som uppnås med auto-bias. Hur olika KT90 och KT88 är i det avseendet vet jag inte men så länge man använder KT90 som ett KT88 fungerar det i alla fall, jag har själv kört med det i Jadis DA-30 under lång tid och EI KT90 verkar vara slitstarka och låter OK också tycker jag.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/08 :  13:13:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
KT 90 och KT 88 är enligt de datablad jag tagit del av i stort sett identiska, bortsett från att KT 90 tål något mer effekt än KT 88.
Använder Jadis verkligen auto-bias?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/08 :  13:33:48  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jadis DA-30 har bias med katodmotstånd, i original ett gemensamt som jag bytt till ett per rör för att få mindre problem med obalans vid åldring eftersom tomgångsströmmen är rätt hög. Jag har sett schema på Defy 70 och DA-80 och de använder också auto-bias.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/08 :  14:43:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bra! Att byta till ett motstånd per rör är en mycket förståndig åtgärd. På detta sätt undvikes ev skador på förstärkaren om ett av slutrören upphör att fungera. Konstigt att Jadis inte tänkt på det själva.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000