HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DBX Driverack, någon som har koll?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/04 :  23:00:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Funderar på att krydda anläggningen med lite proffsutrustning!

Uppgradering är på G på slutstegsfronten och även basfronten, men mer om det senare...

Kollade igenom utbudet av proffsgrejer på Thomann och ramlade på DBX Driverack PA. Verkar vara en något enklare variant av de dyrare Driveracken och kan således inte lika mycket som sina storebröder, men verkar ha viktiga funktioner såsom filter, EQ osv osv.

Frågar dock här om någon använder dylik maskin i sin setup och hur ni kopplat och framförallt hur det låter?

Om jag leker med tanken att koppla in denna tingest i signalkedjan, ska jag koppla den mellan mitt försteg och slutsteg i så fall?

Hur pass duktig är EQ'n i den och går det att "trolla" bort tråkiga basresonanser och annat på ett hyggligt sätt? (får inte elda på för mycket i akustikhjälpmedel tyvärr)

Några hörbara nackdelar med att koppla in den i signalkedjan? Mer brus, tappad nivå osv?

Enda konkurrenten är väl Behringers EQ som har fått minst sagt blandad kritik både i press och på forum runt om. DBX'en är inte farligt mycket dyrare och hos Thomann ingår mick och allt till mätningen av rummet.

Det dessa prylar inte tar hänsyn till är väl rummets reflexer, utan bara rent frekvensmässigt hur rummet fungerar? Finns det risk att det kommer låta för överkompenserat?

Har för mig att jag läst någonstans om Driverack på forumet, men sökmotorn är inte alla gånger vän med mig (eller tvärtom kanske?)...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/02/04 23:02:17

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/04 :  23:14:26  Show Profile Send gcs a Private Message
MatsJ har några driverack PA i sin rigg och han kan säkert berätta om sina intryck. Martinsson och jag själv har driverack 260 och jag tror att vi båda är väldigt nöjda och vi kan nog inte tänka oss något annat. Driverack är i första hand tänkt att köras som ett elektroniskt delningsfilter med två olika typer av eq-filter plus lite annat lullull. Den går också att använda i en högtalar-rigg med passiv delning, alltså med ett stereoslutsteg. Det bästa är ju den automatiska filter inställningen som tar högst två minuter att ställa in sig.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/04 :  23:25:08  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för infon!

De slutstegen jag är inne på har integrerade filter i sig, men jag kan tänka mig att det skulle låta bättre med ett Driverack som sköter det hela.

Tanken är att dela aktivt mellan två basmoduler och fronthögtalarna vid lämplig frekvens mellan säg 30-80 hz...

Att få lite rumskorr på det är ju ett jätteplus! Kan tänka mig att det skulle göra rätt stor skillnad i mitt rum där jag har rätt mycket oroligheter under 40hz som jag behöver åtgärda utan att det syns (WAF återigen)

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/02/05 :  09:54:15  Show Profile Send lusse a Private Message
Driverack 260 är fantastisk. Jag har fått rak frekvensgång i mitt rum. Bättre ljud har jag inte hört från anläggningar som kostar mindre 100 kilo pengar. Det som är bra med 260 är att det går att fintrimma med datorn i lyssningspossition. Det kräver ju en laptop.

Sen kan man ju skräddarsy frekvensgången för olika bra CD skivor. Jag kör min obalancerad och jag använder volymtrafo. Eftersom jag använder hornhögtalare så får jag lite brus men det stör inte mig. Bruset kommer förmodligen från mina slutsteg men jag vet inte säkert. Det beror på var i 260 man mutar elektriskt. Men när jag mutar utgångarna så blir det lite lägre brus.

Min DBX köpte jag i USA och är i 110VAC versionen. Vet inte om det spelar någon roll för ljudet eller bruset. Men ljudet är som sagt var mycket bra.

DBX PA skall var lite lömsk när det gäller avstängningen. Det skall komma ett poff i högtalarna. Det kan få högtalarna att gå i sönder. Detta har jag läst om på internet. Kolla om det stämmer.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.

Edited by - lusse on 2008/02/05 10:12:29
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/05 :  10:26:24  Show Profile Send OcA a Private Message
lusse -> Kanonbra info! Kanske värt att lägga de extra pengarna på en 260 istället? Eller försöka hitta en begad nånstans...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/02/05 :  10:47:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Här är ett exempel på hur driverack 260 jobbat me3d frekvensgången:



Det är dock viktigt att påpeka det faktum att man inte kan rå på efterklangstider med denna apparat, detta görs enbart genom akustik behandling.

Däremot kan man undertrycka rumsresonanser och få rakare frekvensgång vilket är mkt värt.

Mer info om hur DR260 fungerar och kan användas finns i denna tråd :

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55171&SearchTerms=garage

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/05 :  10:50:10  Show Profile Send gcs a Private Message
När man stänger av anläggningen så bör man ju börja med att stänga av slutsteget först innan man stänger ner driveracken. Vad beträffar bruset så kommer nog det mesta från driveracken. Jag har ju också horn och när jag stänger av driveracken och bara lyssnar på slutstegen så är det fullkomligt tyst även om man stoppar in hörat i halsen på hornet. Det verkar som om bruset möjligen minskar med inkörningstiden. Det är också så att eventuellt brus hörs tydligare med horn jämfört med vanliga högtalare. Driverack är tveklöst den bästa investeringen som jag har gjort och tillsammans med mina högtalare så spelar dom brallorna av(allt)det mesta jag har hört. I alla fall tillsammans med min subb.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/05 :  11:15:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Ser väldigt trevligt ut! EQ funktionen finns väl även i PA-modellen, men man tappar möjligheten att styra via dator? Vis av erfarenhet vet jag att PA-grejer kan vara extremt roddiga att kontrollera bara via frontpanelen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/05 :  12:00:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet inte vad det egentligen är för skillnad mellan mellan dessa två. Jo PA modellen har en inbyggd subharmonisk synthesizer.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/05 :  12:43:05  Show Profile Send OcA a Private Message
gcs -> Vad innebär det? Känner inte till begreppet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/05 :  14:06:42  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
subharmonisk synthesizer
Det är en ganska rolig sak som används mycket av filmmixare när man vill feta till en ljudeffekt i basen. Det är alltså något som jobbar i basen i två band, 24-36Hz och 36-56Hz. Den här elektroniken kan generera en eller två frekvenser som är häften av det man skickar in i burken. Det här är ganska användbart när man har mateial som är frekvensbegränsat under 112Hz. Ett praktiskt exempel är i filmsammanhang är om man har dåliga effektljud som en ett motorljud eller slagsmål med knytnävar. Då kan man få slag som blir riktigt mustiga jämfört med verkligheten vilket är bra i filmsammanghang. Till musik har jag använt den vid äldre musikupptagningar där basen varit obefintlig under 100Hz. Man får ut två oberoende band med halva frekvenserna som man kan mixa ihop oberoende av varandra. Det här är lite svårt att förklara på ett enkelt sätt men du kan läsa manualen för dBx 120. Det finns en risk som man måste tänka på. Att inte dra på för mycket för då kommer tillägget att låta syntetiskt. På en röst går det övehuvudtaget inte att använda burken.

ftp://ftp.dbxpro.com/pub/PDFs/Manuals/English/120A%20manual.pdf
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/02/05 :  23:24:49  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag har 3 Dr Pa i min hemmabio och en Dr 260 till ett kommande project. Skillnaden är ju datorstyrningen på 260 och att den har lite finare siffror + att du kan ställa gainen inuti den med byglar. Jag vill med mina horn ställa ner gainen då jag inte behöver effekten. Som bonus sjunker bruset.
Det de har missat fullständigt med Pa är ju avstängningen, stänger man Pa´n före stegen så hoppar konerna ordentligt ( milt sagt). Så man skall ALLTID stänga stegen FÖRST. Har inte hunnit prova 260 än så jag vet inte om den gör det.

De är skitbra maskiner att dels dela till slutsteg , men också till att korrigera för ditt rum som inte är byggt som en studio eller nått.
Jag vet att det finns finare och bättre maskiner än dessa Dbx men inte till detta priset.

Mycket riktigt kopplas den in mellan försteg och slutsteg, har bara xlr in o ut.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/06 :  08:57:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipsen so far!

Dr PA har ju bara en ingång, men sex utgångar (om jag läst rätt). Det är alltså möjligt att köra vanliga pre-out på min Sony till Dr PA och sedan dela vidare till varsitt slutsteg för frontarna och ett till subbarna?

Datorstyrningen är inget jag känner att jag vill betala 5000kr extra för, så initialt får det bli en PA i så fall.

Jag stänger alltid ner slutstegen först, likaså sätter jag alltid på slutstegen sist för att undvika just dessa on/off-fenomen med att konerna hoppar jämfota...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/06 :  09:12:23  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag vet att det finns finare och bättre maskiner än dessa Dbx men inte till detta priset.
Vem tillverkar dom och vad heter modellen.? Jag har nämligen sökt efter alla olika varianter men hittar bara dBx tillverkade men under annat namn och dyrare. Jag skulle tro att det poppar till lika mycket i högtalarna oavsett om det är PA eller 260. Iof. klarar nog högtalarna puffarna men det är väl onödigt att utsätta dom för annat än ljuv musik.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/02/06 :  09:32:15  Show Profile Send matsj a Private Message
BSS fds 366t tillexempel.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/02/06 :  09:39:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har BSS 366T och dom är helt ljudlösa när man sätter på eller stänger av.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/06 :  10:00:15  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Har BSS 366T och dom är helt ljudlösa när man sätter på eller stänger av.
Okej då är det därför som det är en prisskillnad. BSS och dBx ingår annars i samma koncern och är väldigt lika och därför kan man misstänka att det handlar om samma produkt om än BSS kan ha moddat den.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/02/06 :  10:50:10  Show Profile Send matsj a Private Message
Det är 2 helt olika firmor, men båda tillverkar prylar åt Jbl och ingår i koncernen på något sätt.
Ja man skall få något för pengarna de kostar mer.
Har en BSS prosys ps 8810 cn som jag skall prova till mina Diy Jbl 4345 högtalare.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/02/06 :  13:40:49  Show Profile Send lusse a Private Message
Vad händer vid strömavbrott? Kan inte högtalarna gå i sönder då?

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/02/06 :  14:32:06  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag hade strömavbrott i några milli sekunder för ett tag sedan när det stormade och det lät inte bra, som tur var spelade jag lågt.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/02/07 :  07:28:35  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det finns en uppsjö av tillverkare som gör liknande produkter, men mitt val föll på DBX.

Detta då jag har haft enbart goda erfarenheter av deras produkter sedan tidigare och de har ett mkt gott ryckte inom pro industrin.

Detta plus det faktum att driverack 260 är en av de mest funktionsmäsigt kompletta processorerna som finns därute gjorde det enklare att släppa ifrån sig pengarna.

Den frihet som dessa apparater ger är enastående, du "bygger om" ditt system med hjälp av en laptop, och man lär sigen massa på kuppen.

Det känns nästan mer som ett utvecklingsverktyg, tänk bara hur lätt det är att prova olika filter och dämpningar samt tidsjusteringar, hur bra är inte det om man vill bygga sig ett passivt filter, man kan ju få en fingervisning om vad som borde funka bäst mkt snabbt.

Denna apparat samt mina slutsteg kommer som det ser ut nu att följa mig till graven.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/07 :  12:10:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja dBx har ju alltid tillverkat bra saker. Jag kom i kontakt med dom i början av 70-talet då jag provade deras brusreducering för analoga band och en kompressor. Dom tillverkade också i slutet av 70-talet en kompander för vinyl som var och är otroligt bra, synd att den inte längre tillverkas. Vinylskivor som är dBx kodade låter bra mycket bättre än vanliga vinylskivor så det är synd att man inte tar upp det igen och då för hifinördar med vinylintresse. Behringer har ett liknande delningsfilter, men jag är glad att jag aldrig vacklade till utan valde Driverack 260 som jag faktiskt tycker är väl värd priset som den kostar.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8440 Posts

Posted - 2008/02/07 :  17:08:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
DCX2496 är nog oxå värd det pris den kostar,beroende vad man betalar för den.Och att den låter som den kostar,är det fler som upptäckt,därför växer olika moddningar som svampar ur jorden,bara att välja och vraka.
Men här gällde det omoddat om jag förstått rätt.Då hadde jag valt bort den,kan ej utala mig om andra filter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/02/08 :  03:54:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
Vad händer vid strömavbrott? Kan inte högtalarna gå i sönder då?


BSS 366T har en fördröjning av påslag så att det inte blir någon inkopplingtransient.
mvh/BA

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/08 :  10:09:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Så länge man sköter sig och sätter på/stänger av rätt maskin i signalkedjan ser jag inte att det är motiverat att köpa en BSS för mer än dubbla pengen, tyvärr...

Borde kanske gå att fixa nån soft recovery-krets på den om man är lite händig?

Får bli ett Dr PA till att börja med! Skummade igenom manualen igår och det verkar väldigt enkelt att komma igång med den...

Inom en snar framtid kommer det en bildtråd på vansinnet som påbörjats hemma...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000