HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur högt spelar du?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/01/16 :  17:38:13  Show Profile Send lusse a Private Message
Är en nivåmätare från Kjell&Co frekvenslinjär så att man kan kolla frekvensgången i rummet? Det underlättar var man skall sitta för att få högsta volymen (he, he).

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/16 :  18:02:45  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Är en nivåmätare från Kjell&Co frekvenslinjär så att man kan kolla frekvensgången i rummet?
Vad tror du att du får för 300 spänn? Jag har faktiskt aldrig kommit på tanken att testa trots att det finns en ljudutgång från mätaren. Jag läser på den medsända bruksanvisningen där det står att i läge C har mätaren ett frekvensomfång mellan 32-10KHz.(Om du bara hör upp till 10KHz så duger den.) Mätaren duger i alla fall till mätning av ljudnivåer.
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/01/17 :  22:22:35  Show Profile Send lusse a Private Message
Min mening med frågan var att man med hjälp av en frekvensgenerator kan se var det blir bäst att dämpa för en viss frekvens. Fungerar det så kan vem som helst få ett kanonljud i sitt lyssningsrum. Kan det vara en rekomendation att göra så? Det blir ju billigt som tusan för att mäta upp sitt rum. Jag har sett att man kan ladda ner hemmagjorda testskivor. Det var ett eller två år sen jag såg den. Men sen när man har gjort vid rummet så kan man mäta ljudninvån för att se om man behöver en större förstärkare. Det är väl då som man har nytta av att veta hur högt man spelar så man inte får hörselskador. På Malmöfestivalen så hade man en övre gräns på 100 dB kontinuerligt. Det är högt som tusan om högtalarna ger lite dist samtidigt. sorry, jag har spårat ut lite från tråden.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.

Edited by - lusse on 2008/01/17 22:25:47
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/01/29 :  22:31:12  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
När man bor i ett mycket lyhört hyreshus spelar man inte särskilt högt #8230; kan jag lova.
Eller rättare sagt jag vill inte utsätta mina grannar för onödigt obehag. Spelar bara så pass som känns nödvändigt.

Synd att jag gillar inte att lyssna på lurar, då jag har ett par hyfsade AKG.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000