HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustisk iakttagelse (lyssningStagelse?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/29 :  18:51:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Hemma hos min sambo (stereon har inte flyttat än) så spelas det på en 2500:- allt-i-ett anläggning av japanskt märke. Inte det roligaste för musik, men förbättrar platt-TV-ljudet kraftigt.

Nu till poängen. Vardagsrummet är väldämpat. Angränsande rum likaså. MEN: Hallen är under renovering så 2 standardgarderober (60x60) står nu i vardagsrummet och hallen är helt tom. Sittandes i soffan kan jag klappa och höra tomhetsekot slå tillbaka med full kraft. Det räcker att knäppa med fingrarna. Nyhetsuppläsarna ekar bakom ena kanalen, även på låg volym.

Tråden kanske inte tillför något om det inte byggs på med repliker, men med dagens akustikbehandlingar, kanske kan det vara så att odämpade angränsande rum kan spöka och ställa till det?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/01/29 :  18:59:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Absolut!

Det är en fördel - för att inte säga förutsättning - att lyssningsrummet går att avgränsa/stänga! Mitt lyssningsrum har en skjutdörr ut mot vardagsrummet som är vad som kan kallas "normalt möblerat". Det hörs klar skillnad med dörren öppen och stängd. Det är dessutom mätmässig skillnad sett till RTC60:
http://www.engelholmaudio.com/tmp/akustik/rtc60_3.jpg
http://www.engelholmaudio.com/tmp/akustik/rtc60_2.jpg

Mer om detta i denna tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59623&whichpage=7

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/29 :  19:01:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ljud sprider sig o har man då öppet till ett angränsande rum som det ekar friskt i så hörs det. Samma sak som basen kan ändras ganska mycket med öppna dörrar till angränsande rum o med öppna fönster kontra stängt som en bunker.

Edit
Pär han före

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/29 19:04:04
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/29 :  19:25:48  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja det var så påtagligt så min första tanke var ju att det kanske förbises av vissa och panikåtgärder kan bli felaktiga.

Naturligtvis känner ni (akustikproffs samt amatördämpare) till det, men för mig var det en aha-upplevelse.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/29 :  19:29:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
När jag skulle fixa min första med/utan mätning med basrören så ställde jag dom i rummet bredvid o hade dörren öppen. Dom fungerade iaf

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/01/29 :  19:58:21  Show Profile Send TomasF a Private Message
Gäller även stora lokaler: För sådär 20 år sedan mixade jag mycket live-musik i en lokal på ca 400 kvm. Där fanns en bred utrymningsdörr ungefär mitt på långsidan till en ekande korridor, om den dörren var öppen fick man väldigt jobbiga basljud även med folk i lokalen. Ett eko kom ut ur korridoren som var hörbart försenat jämfört med direktljudet. /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000