Author |
Topic |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 10:28:44
|
Ja, jag vill ju inte ha en massa dB-tal redovisade nu! Ej heller svar som: "Jättehögt", "Ganska lagom", "Skit i det du!" eller "Toklågt".
Vad jag vill komma till är vad man egentligen behöver i effekt.
Vissa påstår att man inte kan få FÖR MYCKET av den varan. Och det kan väl vara sant, så länge det inte innebär lägre upplevd ljudkvalitet (av någon anledning) eller vansinniga kostnader.
Jag plockade fram min dB-mätare (Clas Ohlson, har ingen Bruel&Kjaer...) och ställde den in den så att den visade och sparade max-ljudtrycket. Solopiano påstås innebära stor dynamisk spännvidd och även kraftiga toppar. På med en Alfred Brendel, alltså.
Vid en nivå som känndes vettig hamnade enstaka toppar på strax över 80 dB. (Kanske 83, minns inte riktigt nu.) Det tycks ju inte så häftigt kanske... (Jag har ett mycket tyst lyssningsrum i källaren, så jag behöver inte överrösta tvättmaskiner, akvariepumpar och knakande gungstolar.)
Hursomhelst: Att åstadkomma 83 dB i en normalkänslig högtalare kräver ju bara någon tiondels watt, typ. Skall jag upp i 86 dB krävs då förvisso 1 watt, typ. Men det skulle jag ju inte.
Inte vetenskapligt och inte några exakta siffror, men ändå tankeväckande, kanske. Dessutom bygger det ju på mina preferenser och kanske inte alls på så många andras.
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
Edited by - Strmbrg on 2008/01/09 10:41:01 |
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 10:34:31
|
Intressant! Prova att spela upp hela skivsamlingen med dB-mätaren på samma inställning. Inte säkert att den upplevda högsta nivån är den högsta dB-nivån. Men jag förstår din poäng! |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 10:38:52
|
jag spelar så högt som det behövs för att de högsta nivåerna ska ligga lite under vad öronen klarar. Vill gärna dra på lite för att det är kul . |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 10:45:16
|
hur högt man spelar? hur mycket effekt man behöver? Ja det är många faktorer som spelar in. Hur lättdriven högtalaren är vad man spelar för musik. Vad man har för typ av rum. Spelar man musik med mycket basåtergivning så går där även åt mer effekt. Själv har jag numera 4 olika system på mitt rum. Ett till datorn vid spelande och dylikt. Ett till hemmabio. Ett till finlir. Sen kör jag ett rejält system till när jag känner för att vrida på som in i norden. När jag spelar som högst med det systemet så använder jag ungefär 2x100w rms men då ligger jag också på gränsen av vad förstärkaren lämnar. Sen upp till det kör jag en aktiv subwoofer med en 8tums bas och 100w slutsteg som i fallen när jag spelar som högst bottnar totalt. Nu ska jag lägga till ungfär två st 8or till och 300w per 8a för att få en botten som inte bottnar. Då räknar jag även med att ha full output ner till 20hz. Men detta är ett system som endast används till att vräka på vilket händer ganska ofta. Det låter helt okej men inte så att man skriker över välljudet. Då har jag min finhifi och där har jag tillgång till 2x115w och använder kanske 10w som max när jag spelar halvhögt. Men där spelar jag inte bastung musik |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 10:47:17
|
quote: Ja, jag vill ju inte ha en massa dB-tal redovisade nu! Ej heller svar som: "Jättehögt", "Ganska lagom", "Skit i det du!" eller "Toklågt".
Då kan jag nog inte avge något svar Har ingen dB-mätare, men spelar mycket sällan så att en granne skulle höra/störas av det. Gillar att ha mycket effekt att ta av trots att det nog aldrig används mer än några få Watt. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 12:40:57
|
Jag tycker om när man känner musiken, det ger en dimension till, sedan skall det ju låta bra samtidigt, men viktigast av allt, det skall vara kul!
Jag har ingen värsting anläggning på något sätt, men den är rolig att spela på och man kan få musiken att kännas relativt enkelt och utan att det låter ansträngt, högt, ja det tror jag nog att det är, men det är inget för med sig någon kvalitetsförsämring.
Sedan är det ju skönt med lite headroom i stegen, även om känns. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
HiFiHåkan
Member
73 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 13:09:24
|
i mitt andra boende (jag pendlar) finns en stereoapparat med en effektvisare på. Hur exakt denna är eller hur mycket av sanningen den visar vet jag inte men det är kul att titta på den i alla fall . Utifrån denna mätare så har jag märkt att jag förbrukar ungefär 0.01 - 0.1 watt när jag slölyssnar eller har på musik i bakgrunden, detta på ett par högtalare med känsligheten 94dB/W. Dock när jag "finlyssnar" eller vad man ska kalla det, alltså lyssnar utan att gör anågot annat, så går det åt mellan 1 och 10 watt kontinuerligt och upp mot 30 watt i topparna, och då finns det ännu lite volym kvar som jag vill ha ut ibland men tyvärr klarar inte den förstärkaren att ge mer.
Hemma sitter jag på 100 watt per kanal och betydligt mer trögdrivna högtalare, och jag tror mig uppleva att det saknas effekt i topparna när jag lyssnar riktigt högt, och då speciellt i basområdet som tenderar att tappa volym relativt resten när man drar på. Sen ska tilläggas att jag brukar spela högre än alla jag känner :). Det häftigaste jag spelat på var en discoanläggning med 12 stycken 18tumsbasar matade med 1800 watt från ett oljekylt slutsteg, inomhus! Det var grejer det, no limits in absurdum.
edit: de 12 18-tumsbasarna fanns på diskoteket gransäter i trollhättan då det begav sig, kände några som jobbade där så jag hade förmånen att befinna mig där efter stängningsdags.
Mvh Håkan |
Edited by - HiFiHåkan on 2008/01/09 13:11:35 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 14:14:32
|
trodde jag skrev ett svar innan men se det gjorde jag inte
Jag ligger oftast lite under 1 W kontinuerligt uttag vilket i db visar att jag hamnar lite under 90 db. Sen händer det att jag ligger runt 2-3 W ibland men det är inte såå ofta. Nu har jag inte kollat dessa siffror till 100% men då borde jag vara närmare 100 db än 90db.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 16:16:30
|
tänk på att vid 2 ljudkällor (2kanaler) ökar ljudintensiteten med 3db och vid en fördubbling av avstånd till ljudkällan minskar ljudintensiteten med 6db. till det tillkommer även rummets inverkan. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 16:23:51
|
Är medräknat |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 16:37:12
|
Jag har ju 2,5Kw i mina Beolab5, och jag tycker det är skönt att kräma riktigt rejält om jag hittat nåt skönt nytt spår, t.ex. W.A.S.P "Crimson Idol", om musiken är extremt bas-tung t.ex. Hans Zimmer "Gladiator" så slår överbelastningsskyddet från ibland, så det kan bottna. Det jag hört är att det är svårt att få vettig mikrodynamik med så kraftiga förstärkare, men jag saknar det nog inte så ofta, spelar inte så mycket konstmusik. En sak är helt klar, det skulle vara svårt att byta till ett effektsvagare system, skulle sakna resurserna jag har nu.... |
rolnor |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 17:34:15
|
85 dB mätte jag upp för några år sedan. Vad ska jag med mina 150 W till egentligen, nu när jag tänker efter? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 17:37:06
|
Peter Walker i Quad sa att varje inspelning har sin egen naturliga ljudnivå. Stämmer rätt bra, men växlar något med ens eget humör... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 18:47:30
|
Jag räknade lite på hur mycket effekt jag behöver. Jag kom fram till att jag behövde 350 watt för att driva bashögtalarna som har enkänslighet på 93dB/1watt/1m. Jag brukar för det mesta ha en mätmikrofon uppkopplad när jag spelar och nivån brukar ligga topp 108dBC och enstaka gånger upp emot 115dB. Förstärkaren står då på klockan 10 men jag har säkert resurser till att blåsa skallen av vem som helst. Speciellt nu sedan jag skaffat en Velodyne DD18 och jag har ett HP filter för mina basar. Jag skär basarna 40Hz/6dB/okt. och subben jobbar under 50Hz och filtrerat med 36dB/okt. Jag har en skiva med Camille Saint-Saens Orgelsymfoni där den stora bastrumman låter som den gjorde den gången när jag satt på en Saint-Saens konsert vid sidan och ovanför bastrumman. Jag bor nu också så till att jag knappast behöver tänka på att inte störa mina grannar. Jag säger som martinsson, jag har ingen värsting anläggning men det är kul att ibland kunna blåsa på med full dynamik och fullt ljudtryck utan att det låter illa. |
Edited by - gcs on 2008/01/09 18:48:36 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 19:34:09
|
Jag tror att många dB-mätare inte riktigt hänger med i transienterna varför dB-värdet som visas är lägre än det faktiskt är.
Zombie är inne på ett intressant spår!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
llerk
Member
1014 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 19:54:39
|
Jag får bara en känsla att ju bättre ens anläggning låter ju mer vill man skruva upp. Kanske också ju längre man sitter fastspikad i sin fotölj ju mer vill man ha. Det här med db spelar väl mindre roll när favoskivan spelar ut sina ljuva toner eller |
"don´t care as long it´s krell" |
|
|
TomasF
Medlem i AÖ
265 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 00:25:30
|
Min normallyssning har peakeffekt kring 1 W med känslighet 86 dB (2.83V). /Tomas F. |
musikälskare
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 01:14:17
|
quote: Vid en nivå som känndes vettig hamnade enstaka toppar på strax över 80 dB. (Kanske 83, minns inte riktigt nu.)
Jag tvivlar på att din mätar är tillräckligt snabb för att mäta transienter, för det behövs en kalibrerad mätmikrofon.
I den här tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=62240&whichpage=14&SearchTerms=hifi-news
så referade jag till en artikel i Hifi-News. Keith Howard visade där mätningar vid vad han betraktade som normal volym där SPL varierar med ca 40 dB, medelvolymen var runt 80 db men max varierar mellan 104 och 111 dB. Det dynamiska omfånget varierar naturligtvis beroende på vad man lyssnar på, men vid allt utom kanske hårdkomprimerad radiopop så får man nog gissnigsivs räkna med att volymen variar med minst 30 dB.
|
Edited by - f95toli on 2008/01/10 13:31:21 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 09:23:41
|
Vad menas med dBFS? Sedan vill jag bara säga att ett vanligt samtal mellan två personer så ligger ljudnivån på 60-70dBC. |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 09:39:14
|
quote: Jag får bara en känsla att ju bättre ens anläggning låter ju mer vill man skruva upp. Kanske också ju längre man sitter fastspikad i sin fotölj ju mer vill man ha. Det här med db spelar väl mindre roll när favoskivan spelar ut sina ljuva toner eller
Jo, det där stämmer bra. Med min gamla hemmabioförstärkare lyssnade jag "högt", men det gick rätt bra att prata. När jag sedan skaffade bättre förstärkare och lyssnade som jag själv tyckte lite lägre, då hörde jag inte längre vad sambon sa. Dubbel vinst kan man ju tycka :D Brukar nog ligga på ca 1W ut, enl. egen uppskattning. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 11:01:09
|
Det är svårt att säga vart jag ligger och spelar kring rent effektmässigt men man kanske kan räkna ut det (inte min starka sida är jag rädd).
Vid normal lyssning så indikerar slutstegen enligt följande :
high, 16Ohm -30dB (signal), känslighet ca 105dB mid, 8Ohm - -20dB, känslighet ca 100dB Low, 4Ohm - -20db, känslighet ca 100dB
slutsteget har följande spec :
QSC PLX 2402 8 ohms (20 Hz-20 kHz 0.03% THD) 425 W 4 ohms (20 Hz-20 kHz 0.05% THD) 700 W 2 ohms (1 kHz 1% THD) 1200 W
Gainen är 32dB (40x)
sitter ca 4m från högtalarna, är det någon här som kan räkna :) ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2008/01/10 11:02:12 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 13:30:45
|
gcs: Ops, det ska naturligtvis vara vanliga dB; inte dB Full Scale. Har ändrat det nu.
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 22:01:10
|
Spelar riktigt högt ibland när det blir tunggung, förstärkaren maxxar 2W en riktig best Peter Walker hade nog rätt, vid "naturlig" musik finns en nivå som känns rätt. Man blir ibland förvånad när man hör oförstärkta instrument hur starka eller svaga de kan vara, en sax tex kan bröla på så det krävs över en Watt
|
Lämnat forumet |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 22:19:09
|
Satt just och tänkte det igår när jag lyssnade på piano, tänkte mig att om det hadde stått ett piano där mittemellan högtalarna,hadde det ju låtit mycket fylligare än dessa talare klarar..ljudstyrkan kanske de klarar men inte fylligheten. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/01/11 : 22:27:23
|
quote: Jag tror att många dB-mätare inte riktigt hänger med i transienterna varför dB-värdet som visas är lägre än det faktiskt är.
Jag gjorde en jämförelse med en ljudnivåmätare från Kjell&co, den med analog visning och jämförde med en RTA/SPL från Klar Teknik DN60. Det verkar som om den billiga mätaren från Kjell&co visar ett ganska så rätt värde. Men jag ska också kolla Kjelle morron mot en annan digital RTA som också visar ljudnivån SPL i ett digitalt fönster. Mikrofonen som jag använder är en mätmick från Klark. Normalt sätt så är ett VU instrument inte speciellt bra på transienter men man brukar ofta sätt en eq-krets före mätaren för att på så vis kompensera slöheten i vridspolen. |
|
|
Topic |
|