HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Johnny Cash
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/01/07 :  16:25:06  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Har kanske funnits trådar om tidigare, men vilka är era favoritalbum med Johnny Cash?

Själv är jag mycket förstjust i Americanserien, speciellt American III som är en mycket trevlig och sammanhållen skiva. Spår 7 tillhör en av mina absoluta favoriter. Även American IV är riktigt bra, t ex "The Man Who Comes Around".

Jocke

Riktiga förstärkare går på 3 faser!

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/07 :  16:57:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hela American-serien är klockren! Köper man alla de 5 skivorna tillsammans med dels liveskivorna "Live at San Quentin" och "At Folsom Prison" och dels en omfattande box med det bästa från hans karriär innan American-skivorna så har man allt man behöver. En bra box är tex "Legend" som innehåller flera cd-skivor. Ljudet på alla Cash skivor jag har hört har dessutom varit strålande på CD, vinyl vet jag inte.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/07 :  22:00:59  Show Profile Send iroise a Private Message
Har en 20lp med mannen och även en flock cd samt boxar och för min del så delar jag upp min favvomusik med honom i tidsperioder dvs han har ju gjort så mycket att det blir för svårt annars. Själv kan jag väl utesluta vissa delar av hans produktion och det blir väl då en del av det som kom på 80-talet och som är alltför mainstreamcountyaktigt för mig. Så klart gillar jag även de sista ljuva åren men det finns annat speciellt från 50/60-talet som är både stilbildande o bra. Vill också säga att det finns något som funkar även under 80-talet. Mitt svar blir alltså att jag gillar det mesta den mannen gjort inte bara för musiken utan för att jag alltid tyckt han är/var förbannat cool som människa och att jag endast hoppar över det allra smörigaste!
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/01/07 :  23:30:56  Show Profile Send SW a Private Message
Skulle jag rekommendera något med Johnny Cash så är det alla skivor och boxar som finns utgivet på Bear Family. De brukar alltid hitta de bästa tagningarna och har ett kanonljud på allt de ger ut. Finns också många LP.
Finns att köpa här:
http://www.bear-family.de/mailorder/suchen.php?suche=1&simplesuch=1&lang=en&suchsel=artist&suchtext=Johnny+Cash

S
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/01/08 :  17:19:30  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag upptäckte en mycket konstig sak med American IV: The man comes around som jag köpte i förrgår: skivan distar!!! Sätter man på spår 2, Hurt, till exempel så är det ett mycket tydligt distfrasande i klimaxen. Först trodde jag det var stereon, men det är samma sak i båda mina cd-spelare ochi datorn. Vansinnigt irriterande! Låter det bra hos er, och min skiva är (är det möjligt?) fabrikationsfel?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/08 :  18:22:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
American IV distar inte hos mig åtminstone, den låter kanon...du har kanske ett måndagsex? Hurt låter även den bra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/09 :  00:25:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nog sjutton distar det på American IV, mixen är sådan. Rick Rubin tyckte väl att det lät fräsigt, vad vet jag. Det är verkligen inte subtilt på "Hurt".
Det är alltså inte överstyrning av vågformen på cd'n som orsakar detta utan det är pålagt någonstans tidigare i kedjan.

Favoritalbumet, hmm, säger San Quentin/Folsom Prison eftersom jag köpte dessa ihop. Jag har de längre versionerna på Columbia/Legacy (American Milestones).
Av de American jag har (II, III och IV) är det väl IV som jag gillar bäst.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/09 :  07:22:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Möjligt att det distar, men inget jag stör mig på isåfall, har inte ens märkt/tänkt på det jag tycker ljudet på skivan är bra, klart och tydligt och hans röst sitter perfekt! Hurt är för övrigt skivans bästa låt på en även i övrigt bra skiva.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000