HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra barnmusik, tycker jag, jag är dock partisk!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/12/18 :  22:26:07  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej forumvänner, länge sedan var det jag var här men nu har min fru släppt en fin och rolig barnskiva som inte skaver hål på era öron.

En rolig sak är att den är grammisnominerad och att ni alla kan gå in på grammis.se och lyssna på Majas Hårband som är hennes album. Där kan ni även rösta på skivan eftersom "folket" får vara med och rösta i år.

Majas Hårband finns att köpa på flera av de stora siterna för skivförsäljning, exempelvis www.cdon.se och Itunes musicstore (för er som använder Itunes). Lyssna på alla låtarna på Itunes musicstore.

Hoppas det är ok att jag fiskar röster och promotar, en i mitt tycke, bra skiva för barn.

Mer info finns på www.myspace.com/majasharband

Mvh//Jesper

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2007/12/18 22:40:34

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/12/19 :  12:00:07  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag kom just på att det skulle vara kul att höra er åsikt om musiken, om ni har lust. Musik för barn är en spännande genre och Majas hårband tar den på allvar. Det som slagit mig när jag jämfört med övrigt material som finns är att deras musik både talar till vuxna och barn, tonspråksmässigt och att deras texter är smarta och tilltalande för såväl vuxna som barn vilket inte återfinns, enlig mig, hos någon annan. Det finns andra som siktar på vuxenmusik för barn men de lyckas inte finna balansen och så finns det de som siktar på barnmusik för barn och den musiken blir obalanserad och tramsig.

Vad tycker ni??

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2007/12/19 :  12:42:41  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Jojje Wadenius är bra tycker jag, Kalles klätterträd är favoriten

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/12/20 :  00:12:23  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag håller med, i alla fall "Goda goda" men det nya är inte lika bra.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2007/12/20 :  00:19:52  Show Profile Send HJ a Private Message
Jag tycker att "Min skattkammare" är mycket trevliga barnskivor med barnmusik gjort med ambition om att göra något lite extra.

Kommer att plocka upp "Majas hårband" och testa på barnen. Vill ju inte att de skall fastna i Markolio (stavning???) eller Uggla

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/21 :  11:13:00  Show Profile Send Zombie a Private Message
Mora träsk då?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/12/21 :  12:25:43  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Fy för Mora träsk!

Skattkammaren har en del bra spår men är lite ojämn tycker jag. Stefan Sundström gör en fin insats.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/12/23 :  22:11:43  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
jOJJE wADENIUS är grym. Kolla in LPn Puss Puss Sant Sant eller Goda goda, medverkar gör hans grupp Made In Sweden. Suverät bra musik som svänger och även bra texter. Håller med er andra, bort med Markoolio och Mora träsk.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/12/25 :  15:47:25  Show Profile Send Magoo a Private Message
Ska ta och kolla in ditt tips jeppe72.
Vill även passa på att tipsa om Djurens Brevlåda med James och Karin.

comfortably numb
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/25 :  18:09:27  Show Profile Send Zombie a Private Message
Electric Banana Band då?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/26 :  07:33:41  Show Profile Send Eref a Private Message
Barnmusik är som sagt svårt. En förutsättning för att det skall bli bra är att man tar barnen på allvar och inte fjantar till det.
"Kåldolmar och kalsipper" med Nationalteatern är ingen dålig skiva. "Ylle" och "Vi cyklar runt i världen" är ju två klassiker t.ex.
Jojje Wadenius skiva är nämnd men så är det väl också Barbro Lindgren som skrivit texterna.
Två inte så kända bra barnskivor är "Bananskivan" med bl.a. Fred Åkerström och texter av Lennart Hellsing samt "I grodornas land" med Aston Reymers Rivaler. Rekommenderas till barn i alla åldrar!
"Haren satt i gropen i Finland" med M.A. Numminen och Turid är också riktigt bra!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

Edited by - Eref on 2007/12/26 10:40:43
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/01/08 :  15:52:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för stödet, ni som röstat. Tyvärr gick Majas Hårband inte vidare men de är glada ändå och skriver i skrivande stund på låtarna till nästa album. De fick dock en varm rekomendation i SvD.

Mvh//Jesper

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2008/01/08 15:53:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000