HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 The Who
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/18 :  19:50:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fyller på bland trådarna.

The Who är en rockgrupp som blivit en institution och spelat hur länge som helst känns det som.

De har längsta biografin jag sett på www.allmusic.com , intressant läsning:
http://wm10.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:fifwxqr5ldfe~T1

Hittade några klipp.

http://youtube.com/watch?v=roA0Qn1rEV4

http://youtube.com/watch?v=v2sWjouB1YA

http://youtube.com/watch?v=cG_uDDEnzC4

http://youtube.com/watch?v=RtZNNV4d_rA

http://youtube.com/watch?v=LjA_RtsBfAo

Pete Townshend och Roger Daltrey är "showgubbarna" men det stabila navet i gruppen var i min mening utan tvekan basisten och "stenansiktet" John Entwistle. Tyvärr dog han 2002, men här ser man vad som var så speciellt med honom:
http://youtube.com/watch?v=TVl39LBZGMw

"Finns det några fans därute?"


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2007/12/18 19:55:27

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/18 :  19:58:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ursäkta! Keith Moon ska naturligtvis nämnas... Han lämnade in 1978.

Vilka är era favoritalbum med the Who?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2007/12/18 19:58:33
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/18 :  20:13:21  Show Profile Send Eref a Private Message
Ja, the Who är ett av mina favoritband. En annan mycket viktig medlem i bandet var ju den vilde trummisen Keith Moon (död redan 1978). Han bidrog mycket till the Whos speciella sound.
Bland deras 60talsskivor finns det fullt av intesåkändaspår som stått sig upptäckte jag vid genomlyssning häromsistens. T.ex. "Disguises" och "Cobwebs And Strange"från "A Quick One".
Hitsen är ju bra nästan alla. "Who´s Next" är ett mästerverk.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/12/18 :  20:49:42  Show Profile Send rolnor a Private Message
Tommy, Quadrophenia...

rolnor
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/12/18 :  21:09:57  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag har en del The Who skivor, men jag har också:
Keith Moon - Two sides of the moon
John Entwistle - Too late the hero

Sambon har oxå börjat gilla The Who, mest pga att det är deras musik som spelas i samtliga tre CSI-serierna.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2007/12/18 :  21:46:30  Show Profile Send nalle a Private Message
Live at Leeds tycker jag visar på mycket av deras storhet som framförallt kom fram live.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/12/18 :  22:23:29  Show Profile Send Figge a Private Message
Who's Next

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/12/18 :  22:50:33  Show Profile Send iroise a Private Message
De allra tidigaste låtarna påverkade mig oerhört mycket, vilt och en fet spark i skrevet på det mesta/flesta, min punk så att säga. Numera gillar jag Whos Next ett mycket starkt album.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/12/18 :  23:01:18  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
1: Live at Leeds
2: Who's Next
3: Tommy

Utan The Who, ingen punk! Jag tror faktiskt man kan sammanfatta hela punkrörelsen i ett Who-refräng:

Teenage wasteland
It's only teenage wasteland.
Teenage wasteland
Oh, yeah
Teenage wasteland
They're all wasted!

Fråb Baba O'riley (Känd från CSI : NY)

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Edited by - Boergars on 2007/12/18 23:07:15
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/19 :  03:13:48  Show Profile Send Eref a Private Message
En annan sida av the Who pekade fram mot hårdrocken . Dom spelade högt för den tiden och Roger Daltreys sång skulle passat i ett hårdrockgäng.
Lustigt nog var de själva ganska påverkade av Beach Boys lite mer städade musik.
The Who behärskade surfgenren ganska dåligt men i gengäld uppstod en helt ny musikform när dom försökte kanske man kan säga.
Sitter och fingrar på en EP som jag hittade beggad för ett tag sen, den klassiska "Ready Steady Who". Den innehåller bl.a. deras största(?) hit i Sverige, covern av "Bucket T." samt en cover av "Barbara Ann".
Kom på några andra gems som inte är såå kända från 60-talet, "Circles", "I Need You" och "So Sad About Us". Rekmmenderas!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/19 :  07:18:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
"Who´s next" och "Live at Leeds" är två mästerverk. "Tommy", "Quadrophenia" och "My Generation" är också mycket bra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/12/19 :  21:37:31  Show Profile Send diffen a Private Message
Har just lyssnat på "Who#180;s Next" från -71 och den är ett mästerwerk vågar jag säga. Blue eyes o Want get fooled again är så bra...texterna betyder en vilja att förändra och jag gillar den attityden men fungerar dåligt i vårt samhälle tyvärr................

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/12/19 :  22:21:23  Show Profile Send iroise a Private Message
Har alltid haft Who högt på min favvo-lista förutom vid tiden då Townsend var misstänkt för pedofili låten, The boys are alright fick då en helt ny innebörd!! HAN BLEV DOCK FRIAD FRÅN ANKLAGELSEN.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2007/12/20 :  16:17:12  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Som sagt, Tommy är bra men Baba O'Riley gör att jag väljer "Who's next" istället. Min musikaliska hemvist ligger defenitivt i sena 60-talet och tidiga 70-talet, återkommer alltid dit och hittar nya guldkorn.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2007/12/21 :  15:10:03  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
quote:
Live at Leeds tycker jag visar på mycket av deras storhet som framförallt kom fram live


Detta är en av de bästa liveinpelningarna någonsin i mitt tycke, maken till driv hör man sällan.

Hmm förutom kanske på "Slade - Alive" samt "Mc5 - Kick out the jams".

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/12/21 :  16:15:38  Show Profile Send iroise a Private Message
>comus: Håller med Kick out.. o Alive är mycket bra live-lp men var har du "get yer ya-ya´s out!"
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2007/12/22 :  16:36:53  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Iroise!

Det är väl den med en åsna och nån snubbe i hög hatt på omslaget va?
Har sett den i skivbackar men hoppat över den då jag inte är någon större fan av Stones, förutom Beggars Banguet som är tokbra, samt Their satanic majestys request + allt jag hört fram till 69.

Heh köper nog plattan nästa gång jag ser den.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/12/22 :  17:24:33  Show Profile Send iroise a Private Message
Minns inte om det vid Beggars.. eller Let it.. eller om det rent av var skivan " på de sataniska majestäternas begäran" (coolt namn på en rockskiva) som jag också lämnade farbröderna!
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/12/23 :  22:31:09  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Tycker om deras 1:a LP "Sell Out" har den på USA vinyl. Bra LP med en massa roliga reklam inslag mellan låtarna. Sen har vi ju oxå "Whos Next" ett mästerverk!!!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Uncle Remus
Starting Member

23 Posts

Posted - 2007/12/24 :  00:46:33  Show Profile Send Uncle Remus a Private Message
En underbar grupp med fyra väldigt unika individer.

Kieth Moon var en fantastisk trummis och om man vill läsa mer är boken "Moon the Loon" är en underhållande men också tragisk läsning om hans liv.

Henkan
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2007/12/27 :  12:51:41  Show Profile Send mikaels a Private Message
quote:
Det är väl den med en åsna och nån snubbe i hög hatt på omslaget va?


Lite OT, men jag fick mig ett gott skratt av 'nån snubbe'
Han heter Charlie Watts och är en hyfsad trummis i bandet...
Tillbaka till topic tycker jag Quadrophenia är bland det bästa som någonsin gjorts, jag tröttnar aldrig på den skivan.

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2007/12/27 :  18:46:02  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Mikaels!

Den bjuder jag på
Vet vad stonesgubbarna heter(i varje fall fram till Brian Jones avhopp)men mitt minne av omslaget räckte inte till för beskriva vem av snubbarna som var med på bilden.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2008/01/03 :  22:54:10  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Klart man gillar The Who!

Mina favoritskivor är:

Who's next
Sell Out (som inte är deras första)
Tommy

Sedan måste man förstås nämna Live at Leeds också, det är trots allt en av de bättre liveplattorna. Deras två första skivor är för övrigt också bra, men stilen är helt annorlunda.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/01/06 :  14:22:39  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Det blev lite fel, Sell out är ju inte första, det är ju My Generation- 65.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.

Edited by - Freddie Boy on 2008/01/06 14:29:54
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2008/01/09 :  14:53:11  Show Profile Send Figge a Private Message
"Baba O'Riley" från "Whos Next".Spelades på House igårkväll.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000