Author |
Topic |
|
vikke
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 18:54:24
|
Hej Har hållt på lite med hifi som hobby ett tag nu, dock har det kommit lite i skym undan p.g.a tidsbrist. Men jag tänkte göra mig av med stora delar av den nuvarande anläggningen nu och köpa nått annat.
Är väöldigt nyfiken på lite äldre hifi. Hur står sig en Marantz förstärkare från 70-talet mot en "modern" stärkare idag?
Om man ska handla något från sig 70, 80-talet vad ska man köpa i i förstärkar väg? Hur fungerar dessa förstärkare med en cd spelare från idag?
Tacksam för tips. mvh. /Viktor |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 19:14:58
|
Det är väl som vanligt att det finns riktigt bra saker och sedan en hel del som låter väldigt illa. Vissa tillverkare under den här tiden byggde på ett sätt som gjorde att transistorförstärkare fick väldigt dåligt rykte om sig som de fortfarande lider av. Om just Marantz är bättre eller sämre vet jag inte men Ronnie Ercisson äger flera stycker . skicka ett pm till honom.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 19:46:59
|
En accuphase 203 är alldeles utmärkt och även en 210:a är en bra stärkare. Skulle själv kunna ha en 210:a och vara nöjd! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 19:48:50
|
quote: Hur fungerar dessa förstärkare med en cd spelare från idag?
Jag förstår nog inte riktigt frågan, en CD är som vilken analogkälla som helst.
Elektronik håller länge men tidens tand biter hårt. Det finns en del komponenter som inte har lika lång livslängd som resten. Elektrolyter torkar, potentiometrar oxiderar, omkopplare oxiderar och går du långt tillbaks i tiden så blir kablar sköra och spricker.
Men som ett ljus i mörkret kan man säga att allt det där går att fixa om man är händig.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 20:11:26
|
Det finns en sak att ta i beaktande. En CD ger monstruös nivå på signalen jämfört med gamla källor. En CD ska ge 2V, en förstärkare från 70tal kan ha en ingångskänslighet som är 200 mV, lite mismatch bara. Trasslet blir att du sitter med volymen nära noll där den är som sämst, obalans och annat kan visa sitt fula ansikte. Men, det går att ordna det med, rothwell gör fina attenuatorer, finns säkert andra med. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
vikke
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 21:40:18
|
Hej Tack för svaren.
Pac: Det jag menade med hur en cd spelare fungerar tillsammans med en äldre förstärkare var om det fanns något "krux" som Claes Ireland nämnde men jag hade inte en aning om vad det kunde vara.
Tyvärr så är inte jag så händig med lödkolven så jag skulle inte reda ut att fixa dessa saker som pac nämner. Men även om förstärkaren är lite använt, "gått få timmar" så åldras dessa grejer ändå om jag förstått rätt?
Finns de någon som kör med lite äldre grejer i sin anläggning nu? Hur löser man praktiska saker som högtalaranslutning. Just nu har jag högtalarkabel som ha bananer i båda ändarna och misstänkter att det är lite svårt att få in i dåtidens snäppkontakter? |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 21:41:54
|
Enligt min personliga åsikt finns det många guldkorn på vintagemarknaden. Köper du en 70-tals Luxman, Kenwood, Accuphase eller t.ex Marantz och du köper en som låg i toppskiktet, lämnar in den för en genomgång och service för knappa tusenlappen så har du en stärkare du kan sitta nöjd med länge.
En Luxman L-510 behöver ju inte kosta mer än ca 3000-3500:- och den är helt OK ännu. Kenwood gjorde en del riktigt fina grejor under sena 70-talet, t.ex KA-600 som fortfarande är riktigt bra, kostar en del förstås. Accuphase som nämndes av iroise är oxå riktigt bra och den behöver inte kosta skjortan.
Har du tid och känner någon som har en duktig 70-tals stärkare så lyssna gärna eller försök låna hem.
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
Edited by - CarlssonH on 2008/01/06 21:43:57 |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 08:12:23
|
Halvt OT: Den Kenwooden (KA8100) var till utseendet skrämmande lik en Akai jag hade i början av 80-talet. Finns det ngn koppling mellan Kenwood och Akai? |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
vikke
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 12:29:37
|
Jätte trevligt med tips och länkar till bra maskiner, jag som är ganska vilsen vad ska man buda för en sådan maskin som CarlssonH länkar till? |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 20:14:51
|
Såg en Yamaha CA-2010 till salu, omkopplingsbart mellan klass A och B. Ungefärligt pris kan man på på ePay, genom att kolla "completed items"...
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2008/01/07 20:15:56 |
|
|
dd5348
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 21:21:02
|
vikke: vad är din budget? |
|
|
HiFiHåkan
Member
73 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 00:18:06
|
Den absolut mäktigaste integrerade förstärkaren jag träffat på var en Pioneer från nån gång på 70 talet, hittade lite info om den här: http://www.silverpioneer.netfirms.com/SX-1250.htm SX-1250, en rejäl best i silver med trälåda och rejäla vippreglage och den absolut skönaste volymkontroll jag någonsin vridit på. Denna drev vid tillfället ett par pioneer HPM-100 och hade inga problem alls att spela upp ljudet från en modern cd-spelare. kan verkligen rekommendera pioneerapparater från denna tiden, helt underbart ljud och känsla.
Mvh Håkan |
|
|
vikke
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 06:56:09
|
dd5348: Min budget ligger nog runt 3-4 tusen ungefär som jag tänk att lägga på en sådan stärkare. Får förstås vara billigare också men det gör inget fall går upp mot dem pengarna.
Hi Fi Håkan: Jag tror jag har läst något om den förstärkaren för en tid sedan och recensionerna jag läste va lika positiva som ditt inlägg. |
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 08:03:03
|
Hej
Har lite gamla saker stående som kopplas in ibland på skoj. Har en Luxman M-03 & C03 kombo som jag definitivt kan rekommendera. Ljudet är lite hårt och är inte lika förfinat som med dagens elektronik, men h..vete vilken kraft det finns
MVh
Fredrik |
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
|
Topic |
|