Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2008/01/03 : 16:47:19
|
Hej!
Jag brukar inte ställa såna här "är den bra-frågor" om apparater, men nu kan jag inte hålla mej.
För den som INTE kan svara på min fråga, kan jag förtälja vad det handlar om: Såg på Svalander ett slusteg för studiobruk. Inter-M 500 plus. Enligt Hr S skulle det vara något i hästväg bra. (Just denna skulle tydligen vara mycket bättre än "syskon-varianterna".) Den estetiskt intresserade kan nog avfärda det som vilken trist "Proffs-apparat" som helst. Skall ge 2x170 watt i 8 Ohm och 500 watt bryggkopplat.
Priset ligger på 3500 spänn (ännu mindre på vissa håll) vilket fick mej att komma i viss självsvängning.
För den som KAN svara och HAR lyssnat: Kommentar, tack!
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/01/03 : 21:29:13
|
Extremt prisvärt slutsteg enligt mig, jag har lyssnat en hel del på dessa och tycker inte stegen har några uppenbara färgningar i ljudet, de spelar högupplöst och kontrollerat, kanske saknar ett litet uns av kropp i mellanregistret om man nu måste anmärka på någonting. I bryggkopplat läge och använda som monoblock är de ännu mera prisvärda. Ljudmässigt kan dessa konkurrera med VÄLDIGT dyra konventionella slutsteg. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2008/01/03 21:38:07 |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/03 : 21:47:01
|
Hej, har köpt, lyssnat, och i alla fall jämfört med QUAD 606 så låter det i mina öron bättre. En klar och rapp ljudåtergivning och med öppen ljudbild,känns som mera muskler, dock brusar det mer. Med alltför lättdrivna högtalare så kan det vara ett problem om det nu inte är så att det bara är mina exemplar som är på det viset. QUADen var dock inte brusfri heller! Upplevelsen av bruset kan också ha att göra med att jag sitter bara två meter från högtalarna. Väldigt prisvärt !
|
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2008/01/03 : 23:00:34
|
Jag har också ett. Håller helt med i föregående inlägg angående ljudkaraktär. Mycket prisvärt.
Mitt Bryston 4B-SST vinner nog i en jämförelse på de flesta parametrar men InterM 500 är inte så långt bakom. |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2008/01/03 : 23:07:40
|
quote: Hej, har köpt, lyssnat, och i alla fall jämfört med QUAD 606 så låter det i mina öron bättre
Jag kanske är lite mer tröfattad just i kväll men menar du att du tyckte att Inter-M 500 plus låter bättre än Quad 606 i dina öron????? I övrigt så önskar jag en god fortsättning på det nya året |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 18:52:52
|
Hej levande Jag misstänker av antalet frågetecken i din post att du har dina tvivel om min uppfattning av InterMs ljudkvalitet kontra QUAD 606. Ja, min subjektiva åsikt är att InterM 500 Plus låter bättre i min anläggning ! Om du hävdar att 606-an låter bättre så ska jag inte säga att du har fel för jag var verkligen inte missnöjd med 606-an.
MEN om jag missförstod dig och det var så att du hade svårt att av min text uppfatta vilket av slutstegen som jag tyckte var bättre ( ibland kan jag säkert uttrycka mig aningen sinnesförvirrat) så var det alltså InterM-slutsteget som jag tyckte var snäppet vassare, eventuellt med reservation för det som Goldfinger påpekar, kanske en uns avsaknad av kropp i mellanregistret. Och det är enligt min mening verkligen ett KANSKE ! Men det är i så fall kanske ett pris man får betala för den öppna, klara klangen? Och med öppen, klar klang så menar jag inte en halvtunn anorektisk klang utan bara en bra ljudåtergivning med bra återgivning av KLANGEN på röster och instrument ! Därtill ett riktigt hyfsat klipp !! Jag vill dessutom tillägga att InterM-slutstegen ser ganska bra ut i verkligheten, bättre än på bild enligt min mening.
Svarta och ganska diskreta jämfört med mycket annat i PA-schangern. Jo, och god fortsättning på det nya året tillönskas alla även från denna forum-medlem |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 21:52:51
|
quote: urban
Jag fattade inte i texten viklen som du tyckte var den bättre, men nu vet jag, tack för svaret. Jag har aldrig befattat mig med någon av apparaterna men har hört att Inter M500plus skall vara prisvärd |
|
|
cofra
Member
215 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 12:36:00
|
Jag har lyssnat och skulle jag köpa ett pa-steg i den prisklassen så skulle det vara Behringer EP2500. Med sina 450 watt per kanal är det betydligt mer prisvärt. Men det finns säkert fler fynd därute. |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 13:44:06
|
jag lyssnade faktiskt först på ett annat PA-slutsteg, tillverkat i portugal! kommer inte ihåg fabrikatet.Det lät också jättebra men hade inte högtalarutgångar som passade bananer, dessutom kostade det under 3000 spänn !Angående Behringer-slutsteget, är det inte fläktkylt ? Det kan nog upplevas som en negativ detalj i hemmamiljön. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 13:55:57
|
quote: Angående Behringer-slutsteget, är det inte fläktkylt ? Det kan nog upplevas som en negativ detalj i hemmamiljön.
Korrekt. Jag var själv inne på detta ett tag, men att tysta fläkten skulle vara ett för stort jobb. Annars är det nog bra. Ett annat billigt alternativ, som en bekant skaffat och sitter helnöjd med (jag har inte haft tillfälle att lyssna) är Behringers studio-steg A500, med liknande prestanda som Inter-steget, men en tusenlapp billigare. http://www.behringer.com/A500/index.cfm?lang=eng Edit: Utan fläkt! |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
Edited by - miaber on 2008/01/05 13:57:03 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 18:30:18
|
quote: Med sina 450 watt per kanal är det betydligt mer prisvärt.
Sen när blev högre uteffekt per automatik synonymt med mera prisvärt? |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 19:29:41
|
quote: "Sen när blev högre uteffekt per automatik synonymt med mera prisvärt?"
satt för en stund sedan och tänkte samma sak ! |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 22:07:37
|
Behringers studio-steg A500 har jag också som ett reserv slutsteg eller när det är väldigt varmt på sommaren då klass-A gregor värmer på ytterligare A500 går väldigt kallt(kall AB) och tar lite plats samt är väldigt stadigt byggt, ljudet är det väll inge större fel på heller, visst har den lite kvar till finare grejor men visst är den prisvärd tycker jag. Det enda jag saknar är väll att man inte kan koppla in egena försteg/volympott. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
cofra
Member
215 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 01:22:25
|
Sade att jag hade lyssnat på dom samt att uteffekten var högre. Om man för samma pris får ungefär samma färgning (utifrån mig personligen vid lyssning) men mer effekt så är det i mina ögon/öron mer prisvärt. Fläkten är precis som ni säger en nackdel men pa-stegen ser ju ändå för det mesta ut som skit så man måste gömma dom någonstans.
Här är lite mer info om prestanda på Behringersteget:
http://highend.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=40 |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 14:49:52
|
Hej Strmbrg
Lyssnade på detta slusteg igår och det låter bra, saknade dock mellanregister-magi och att de kanske inte riktigt orkar driva alla högtalare är min grundkänsla då det kändes som om att det fattades lite pondus i basen med 1 slutsteg. Men känns onekligen prisvärt att köra som monosteg eller bryggkopplade. |
Linkan
|
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 17:58:34
|
sorry cofra, missade det om att du hade lyssnat på grejorna! Är det någon som vet hur mycket effekt InterM-steget lämnar vid 4ohm i bryggat läge? |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 18:38:27
|
quote: Är det någon som vet hur mycket effekt InterM-steget lämnar vid 4ohm i bryggat läge?
Bryggkopplat trivs dom bäst med 8 ohms högtalare, de lämnar vad jag hört inte överdrivet mycket mera i 4 ohm så vid den lasten bör man nog prova först innan man bestämmer sig, det handlar ju mycket om hur högtalarnas impedanskurva ser ut också. |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 20:02:20
|
fast lite drygt 500w i 4ohm bör väl räcka ganska långt ?! |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 21:17:34
|
quote: fast lite drygt 500w i 4ohm bör väl räcka ganska långt ?!
Det intressanta är ju egentligen vad stegen presterar vid dina högtalares lägsta impedans. |
Edited by - Goldfinger on 2008/01/06 23:07:41 |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 18:19:05
|
Naturligtvis, men om man inte kör med ett par gamla Apogee Scintilla med dippar till under en ohm, och ljudnivån inte är outhärdligt hög så finns det förhoppningsvis watt så det räcker till ! MEN !! watt hit och watt dit - det viktiga är ju dock hur det låter. Dock är det väl så att kraftigare slutsteg låter bättre ( ofta!) pga att fler watt kräver bättre nätdel, och i fallet med PA-slutsteg inte bara stadigare nätdel men den ska också tåla hårdkörning. Och omän man inte utnyttjar alla watt utan för det mesta bara en bråkdel, så ger sig denna stabilare nätdel tillkänna genom bättre ljud! Detta sista påpekande var det väl i och för sig ingen nyhet för forummedlemmarna men jag tänkte bara påpeka det som en delförklaring till varför ett PA-slutsteg faktiskt kan vara riktigt bra på att göra det den faktiskt är byggd för ! Alltså att vara förstärkare ! |
|
|
Sakeo
Member
60 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 08:52:52
|
om man inte ska köra balancerat hur gör man då? behövs adapter då? står att det är teleplugg eller e det samma som rca? |
/johan |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 10:38:51
|
Hej!
Teleplugg är en 6,3 mm "hörlurshane". Det funkar alltså att köra en adapter mellan RCA och telepluggen.
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
|
Topic |
|