HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag vill vara okräsen och okänslig
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/06 :  12:07:59  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjena Twillighter,

Från Lidköping! Där jag själv bor!

Jag sitter ju själv på Bladelius/Advantage elektronik genom hela kedjan och kan ju bara redovisa mina erfarenheter gällande iallafall högtaleri. Jag tror att Audiovector är lite väl "skrikiga" och analytiska för att plocka fram den värme och spelglädje som man kan få fram genom bladde elektronik. Har själv lyssnat mycket på Audiovector på Ågrens i GBG. Jag har kört Advantage de senaste dryga 5-6 åren och har under tiden bytt från Dali 450 - Infinity Kappa 600 - VA Strauss - Marten Duke SE.

Det jag sitter på idag Duke SE ger en väldigt bra kombination av värme och hög upplösning och luftighet trots att Marten är kända för att göra väldigt högupplösta högtalare med mer fokus och pinpoint precision snarare än fluff och lull värme. Men Dukarna ger iallafall en jäkla spelglädje.

Iallafall var det så i mitt förra lyssningsrum (ca 20 kvm vardagsrum i en tvåa) i lägenheten. Har inte kopplat upp anläggningen i huset ännu men i Januari skall det väl komma upp hoppas jag.

Men är det mer bastryck du saknar så är exempelvis QRS en förträfflig variant som du bör titta på om du skall byta högtaleri. Sen är VA Strauss ochså ett klipp på beg.marknaden även om den kanske är lite väl luddig i upplösningen. Spelglad som tusan är den iallafall.

När jag körde min stora uppgraderingsrunda för drygt två år sen var det helhetslösningen jag var ute efter. Samma kablage rakt igenom hela kedjan och samma tillverkare på elektroniken och idag är jag extremt nöjd. Jag har ochså testat en hel del olika kablagetillverkare och tycker för egen del att PAD passa min musiksmak bäst. Gav en extra krydda av bas, upplösning och värme som man kan krama ur Bladde elektroniken.

Fattas nu bara en XLR av märket Purist Audio Venustas och sen har jag nått i mål hoppas jag. Kör med Acoustic Zen Silver Ref i signalen idag.

Nå, lite flummiga tankar bara!

Akustiken slutligen är ju A och O!! Så där bör du kanske leka och forska och mäta INNAN du ger dig på och byter någon del av kedjan.

Min anläggning:
Advantage S250 monoblock
Advantage S1 CD/Försteg
Marten Duke SE Högtalare
PAD Venustas Bi-Wire Högtalarkabel
AZ Silver Ref Signalkabel XLR
Transparent Super Nätkabel


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/01/06 :  12:39:51  Show Profile Send Twilighter a Private Message
aha, man kanske skulle kunna byta erfarneheter och ev besöka varandras lyssningsrum ?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/06 :  15:43:09  Show Profile Send Mahler a Private Message
Absolut!! :)

Men du. Jag noterar i tråden såhär långt att vi bara konstaterat ATT du tycker det låter kråka!!

Men på vilket sätt?? Låter det för hårt och kallt och blodfattigt. Eller saknar du bas??? Vad är dina preferenser? Vilket ljud söker du?

Kanske kan hjälpa oss välvilliga att nå fram till lite tips med bättre substans än "byt högtalare" eller kablar eller elekrtonik etc?

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/06 15:43:44
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/01/06 :  17:26:37  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Bumligt, vasst ansträngt, mkt av ljudet känns maskerat, lite som att sitta med med en förkylning

d flesta sånginsatser känns äve de som om de va rejält sjuka, basen e stundtals bra men har för mkt eko coh booouum på vissa frekvenser det maskerar mkt


anläggninge låter osm om den kosta som en reaprudukt på SIBA typ:(



Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/06 :  17:34:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Nog för att du säkert redan kollat och så, men för säkerhets skull; allt är rätt kopplat med högtalarna? Så att inte det blivit fasfel?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/01/06 :  17:35:13  Show Profile Send Twilighter a Private Message
nepps inga fasfel här

bara skitrum gissar jag på

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/06 :  18:17:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ja rummet kan ställa till med mycket...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/01/06 :  18:50:52  Show Profile Send Twilighter a Private Message
ja ja behöver få bukt med hela registret, , j a tror ja ska möblra klart som jag ska ha det sen får vi alla hgjälpas åt att akustikreglera estetiskt efter detta sedan :)

i annat fall kastar ja ut skiten ^^

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/06 :  20:32:33  Show Profile Send Lech a Private Message
Som sagts tidigare: Du är tydlig och det gillar jag!
quote:
i annat fall kastar ja ut skiten ^^


Om du måste möblera om eller asfaltera gatan utanför så tycker jag att du ska kasta ut sk....en.

Jag har aldrig varit med om att sådana åtgärder skulle göra något annat än finlir ( sorry akustiker ) .

Nu kommer säkert någon att föreslå att du ska dra ny kabel från ställverket eller rent av kraftverket.
Norrland är fyllt av floder som rinner lite hit och dit så någon föreslår säkert att du ska välja flod också eller kärnkraftverk.

En anläggning som låter skit i möblerade rum har bara ett öde. UT!!
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/01/06 22:21:29
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/06 :  22:34:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Akustiken är viktig Lech och inget att vifta bort allt för lättvindigt. Det finns mycket att göra innan man behöver ringa NCC och beställa ny asfalt eller Barsebäck och be dem slänga på några kutsar till på brasan.

Man kan ju tex börja med att få bukt på de första reflexerna, få in lite mjuka tyger och(ve och förbannelse!) kanske till och med en dämppanel på lämpligt ställe.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/01/06 :  22:36:12  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Lyssnar nu på väldigt låg volym ( på Blackmores Night )

Det låter nästan hyffsat just nu ,

antar rummets akustikinverkan minskar lite vid läger volymer

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2008/01/06 :  22:50:31  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Det är bara att sätta på arbetshandskarna och börja baxa runt högtalare!
I mitt rum kan jag med olika högtalarplacering få det att låta allt från dovt, mullrigt, hårt, vasst, basfattigt, analytiskt, luddigt, mjukt...you name it.
Mitt tips är att testa att flytta runt högtalarna och ta ut svängarna rejält!


Stereotypen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/06 :  22:55:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
antar rummets akustikinverkan minskar lite vid läger volymer
Ja det uppfattas i alla fall så för det mesta.

Klockrent Hajfi. Det är bara att börja flytta runt på grejorna. Mahler, som jag har hört är en reslig och stark kille, bor ju i samma stad som du. Ja just det, reslig och stark var det och kanske kaffesugen också?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/01/07 :  00:20:36  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Japp Mahler kanske hälsar på i veckan


japp får bli en del exprementarande med det hela sen

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/07 :  08:31:38  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Ja just det, reslig och stark var det och kanske kaffesugen också


Hehe!! Ja en java är ju aldrig fel!! Stark blir man efter ett par års tweakande i lägenheten med kringflytt av högtalare, husflytt och annat elände! Kanske inte så reslig dock. Det beror nog på "goda" gener och för stor uppskattning av livets goda.

Men självklart kommer jag över i veckan. Drar med mig forum Rob ochså så skall vi förhoppningsvis bli lite klokare på vad som är fel.

Jag antar att du har ditt lyssningsrum i ett lägenhetsvardagsrum a la betongbunker?? Typ 3,5 x 5 meter dimension på ett ungefär. Nästan precis som jag hade det i min förra lägenhet. Min erfarenhet gällande spelriktning (längden eller bredden) var att jag fick FLER problem och vassare ljud när högtalarna kom för nära sidoväggarna. när jag spelade på längden alltså. Samtidigt blev basen mycket bumligare. Alltså bumligt, vasst och hårt ljud!! Lyssningströtthet och irritation! Ingen hit!! Basen var jobbigast i det register där man hittar ex. kontrabasar dvs runt 60-70 hz (välkänt problemområde). Var praktiskt taget omöjligt att lyssna på ex. jazz eller musik med mycket basinformation i den regionen.

Så jag svängde möblemanget och spela på bredden istället. Ca 60cm från bakvägg. Den varianten var faktiskt bäst i min lägenhet även om ljudet blev väldigt annorlunda. Framförallt blev basen bättre där bumligheten i basen försvann nästan helt. En del tendenser fanns kvar men klart mildare än förrut. Vasshet fanns det ingen och man kunde spela både högt och länge utan att bli trött på ljudet.

Nackdelen var dock att lyssningsposition hamnade ända bak vid bakväggen.

Men visst! Även om man kan åstadkomma STOR förändring bara genom möbleringen måste man ha en kedja som fungerar ochså! Bladelius/Advantage och Kappa 600 exempelvis var ett förhållande stöpt i helvetet! Brrrrr!! Audiovector vet jag inte men det skall bli kul att lyssna på helt klart!

Vi ses och hörs!

Mvh

/Dennis



-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/07 :  08:41:49  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag spelar i betongbunker och spelar på 'bredden',
det enda som funkar tillräckligt bra. Sedan har jag
baxat in 40cm x 40cm x 2m skummad plast i hörnen,
täckta med tyg. Och för det tredje kör jag REL
sub i motfas till högtalarna som släcker ut
den lägsta resonansmoden på 50Hz. Pust .

Martin
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/01/07 :  11:10:25  Show Profile Send ud a Private Message
Diagonalen funkade bäst för mig i en lägenhet, värt att testa.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/01/07 :  11:47:32  Show Profile Send marens a Private Message
För att ta reda på om rummet är dåligt så kan man prova att lyssna mer i närfält, flytta ihop högtalarna och lyssna närmare.

Blir det inte bättre så är det förmodligen högtalarna som är största problemet. Generellt så är högtalare rätt dåliga är min erfarenhet, även dyra alltså. De har så mycket fundamentala brister så att ganska enkelt kan bli bättre att tillverka egna.

Fast det finns ju bättre högtalare att köpa också. Av de Audiovector jag har lyssnat på (ett antal) har jag svårt att se poängen med. Vad de skulle göra bra förstår jag inte, de har ju samma brister som de flesta andra högtalare fast på vissa punkter är värre, tex integration mellan elementen och basavstämning.

edit: Men dina basproblem låter mestadels rumsrelaterade.

Edited by - marens on 2008/01/07 11:57:34
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/07 :  12:44:37  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Generellt så är högtalare rätt dåliga är min erfarenhet, även dyra alltså. De har så mycket fundamentala brister så att ganska enkelt kan bli bättre att tillverka egna.


Hmmm!!

Njaa, tar du inte i lite väl mykke Marens Kan hålla med om att många högtalare brister i registerharmoni och så vidare men oftast är detta ju en fråga om smak. Det som är oharmoni för dig och mig är klockren harmoni för en annan! Men fundamentala brister håller jag ju inte med om. Snarare fundamentala styrkor och svagheter!! Allt beror återigen på hur du får ihop helheten!! utnyttjar styrkorna i din anläggning. Hur man integrerar det i sitt hem och hur kringutrustningen ser ut.

Jag tror INTE på att du bygger en egentillverkad burk som är klockrent bättre och utan brister oberoende av vilken anläggning du kör burkarna på! Men visst. Du kan handplocka baselement och diskant och delningsfilter och kondingar och baybeesar, snickra ihop din egen låda och göra den serpentinformad om det är bäst för ljudet etc etc.

Men du kan likaväl köpa en välbyggd låda från någon tillverkare med samma element och lika bra kondingar, bäbisar etc etc.

Så jag tycker det var en lite snabb generalisering!

Nåja, man kanske inte skall starta en sån debatt i en tråd som handlar om ngt annat.

Mvh

/Dennis


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/07 12:45:48
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/01/07 :  13:03:57  Show Profile Send marens a Private Message
Nej, det är inte "smak" jag pratar om utan brister. Sånt som gör att det låter sämre. Såna finns det gott om i högtalare förutom att de låter olika också och kan falla olika smaker i smaken. Det är ju också ofta olika brister i olika högtalare och har man smak för avsaknaden av vissa brister så kanske man i högre grad kan tolerera andra, eller att kompromisserna råkar passa ens musiksmak och lyssningsvanor rimligt bra.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/07 :  13:18:44  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tja, vad tänker jag på först när jag hör om en
anläggning som låter illa. Jo, allra först
akustiken i rummet. Sedan som andra
faktor anpassning av helhetens ljud.

Sedan så kan man ha personlig smak om t.ex.
Audiovector, ett märke jag inte skulle
köpa.

Martin
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/07 :  13:44:34  Show Profile Send svanbo a Private Message
Bara en nyfiken fråga till Twilighter. Hur valde du högtalarna? Lyssnade du på flera hemma hos dig och valde de som lät bäst? Eller lyssnade du i butik? Eller inte alls?

Jag har själv aldrig imponerats av Audiovector och ofta tyckt att de låter lite som du beskriver. Du kanske skulle prova, bara på "skoj", med en helt annan typ av högtalare hemma, för att se om det låter bättre eller sämre. De flesta seriösa hifi-butiker brukar ju gå med på hemlån.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/07 :  14:13:33  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jag har själv ochså lyssnat en hel del på Audiovector på Ågrens Hifi i Götet!

Blev grymt impad där när dom körde med Meridian. Grym upplösning och separation. Men när euforin lagt sig är det lite ochså det jag saknar. Nämligen lite mer värme, harmoni, kanske lite tyngre bas etc.

Men det är väldigt lätt att falla för hög upplösning när man lyssnar i butik. Men det är först hemma man märker om det funkar eller inte.
Jag håller med föregående talare. Jag kan tänka mig att Sladd säkert är öppen för diverse hemlån. Sen finns det garanterat andra möjligheter ochså om du är nyfiken och vill experimentera.

Men som sagt. Hemma hos mig får du lyssna på Marten Duke SE kopplat med bladde elektronik. Bättre harmoni i registrena har JAG inte haft med den elektronikkedja jag kör. Trots att jag kör med stativare. Till och med basen har funkat bra även om det knappast varit någon hårdrockstyngd i den. Många som säger att Duke är "ovanligt" harmoniska och "varma" för att vara Marten högtalare. Men jag tror att det ochså har att göra med mitt Purist kablage och att jag kör med Advantage elektronik som är lite varmare och mjukare i karaktären än modernare Bladdeprylar.

Men du är välkommen ochså hem till mig. En vacker dag inom en förhoppningsvis inte allt för lång framtid!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/07 :  17:04:00  Show Profile Send Lech a Private Message
Pac
Jag tror mig veta efter några år som ljudansvarig på en bilfabrik.
Även på en Bussfabrik.
Både väljud och oljud låg under hatten , men det är ett tag sedan.
quote:
Akustiken är viktig Lech och inget att vifta bort allt för lättvindigt.


Inga akustikåtgärder i världen åtgärdar en anläggning som låter skit som det uttrycktes.
MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/01/07 :  18:04:43  Show Profile Send Twilighter a Private Message
quote:
Bara en nyfiken fråga till Twilighter. Hur valde du högtalarna? Lyssnade du på flera hemma hos dig och valde de som lät bäst? Eller lyssnade du i butik? Eller inte alls?



Jag lyssnade i stocholm på ljudmakarna en heldag för mig själv i deras rum på M3Super och Rotel 02 elektronik/cd spelare och eichmann kabelage

då var jag rätt grön och ägde själv en rotel rdp980 rdd980 rc980BX RB981

samt JWS c81XLG


det ät bra så men ja va inte så rik på den tiden helelr så ja fick köpa M3 (ohört men baserat på upplevelsen med M3 super)

efter nåra år så hände en serie incidenter som gjorde att högtalarna va inne på lagning 2 ggr i första fallet var jag klumpig och fick kortis o smällde båda baselementen i ena kanelen, så ja uppgraderade dem till Mi3 super ist för reparera, strax eter gick ett av elemente sönder igen och ja skulle få ett ersättningselement att sätta dit själv, med medföljande LOD och beskrivning på momentkraft för bultarna

men klantarna skickade ett mellanregisterelement från avantgarde , så ja åkte in med högtalarna och elementet o lät dem fixa in ett nytt på plats ist,

quote:
Jag antar att du har ditt lyssningsrum i ett lägenhetsvardagsrum a la betongbunker?? Typ 3,5 x 5 meter dimension på ett ungefär. Nästan precis som jag hade det i min förra lägenhet. Min erfarenhet gällande spelriktning (längden eller bredden) var att jag fick FLER problem och vassare ljud när högtalarna kom för nära sidoväggarna. när jag spelade på längden alltså. Samtidigt blev basen mycket bumligare. Alltså bumligt, vasst och hårt ljud!! Lyssningströtthet och irritation! Ingen hit!! Basen var jobbigast i det register där man hittar ex. kontrabasar dvs runt 60-70 hz (välkänt problemområde). Var praktiskt taget omöjligt att lyssna på ex. jazz eller musik med mycket basinformation i den regionen.

Så jag svängde möblemanget och spela på bredden istället. Ca 60cm från bakvägg. Den varianten var faktiskt bäst i min lägenhet även om ljudet blev väldigt annorlunda. Framförallt blev basen bättre där bumligheten i basen försvann nästan helt. En del tendenser fanns kvar men klart mildare än förrut. Vasshet fanns det ingen och man kunde spela både högt och länge utan att bli trött på ljudet.

Nackdelen var dock att lyssningsposition hamnade ända bak vid bakväggen.


JO jag spelade på längden förut och det lät bättre i diskant mellanregister, m,en had e å andra sidan knappt bas alls, anledning till ommöblemanget är att det kände sinte trivsamt att nyttja rummet som vardagsrum så sätt, så ja tror att trivselfaktorn kommer öka med detta möblemang, så vi får försöka göra det bästa efter detta

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000