HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp mig hitta nya högtalare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:09:22  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Hej!

Eftersom mina högtalare dog med stövlarna på är jag nu på jakt efter något nytt.

Frågan är bara vad man skall skaffa. Jag har från det att jag började med hifi tänkt att jag någon gång skall skaffa mig ett par Dynaudio 1.3se. Nu kanske jag har kommit till den tidpunkten då det är dags att börja leta. Frågan är dock om det finns annat där ute som skulle funka lika bra?

Jag är student, så jag är av ekonomiska skäl hänvisad begagnatmarknaden. Vad kan tänkas finnas där, i samma prisklass som ett par 1.3se (14-17 kkr)?
Är Mårten Design Monk något att fundera på? Mingus?

Högtalartypen jag är ute efter är total kikarsikte-skalpell-kirurg-precision. Jag låter det hellre delarna tidigare i kedjan mjuka upp något (exempelvis mitt rörförsteg).

Vad tror ni, kan jag hitta något käckt i den prisklassen?

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:35:15  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Det skall komma en stativare från Von Schweikert som heter VR1, denna lär enligt rykte vara riktigt bra. Jag tror de första paren landar i Sverige i Januari, men så skall de spelas in och så. Jag kommer att låna hem ett par vad det lider, tänkte de kunde matcha min hembio där jag idag kör med JM Labs 905:or.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:52:01  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Högtalartypen jag är ute efter är total kikarsikte-skalpell-kirurg-precision. Jag låter det hellre delarna tidigare i kedjan mjuka upp något (exempelvis mitt rörförsteg).
Ett par Acoustic Energy AE2. Är dock ganska svårfunna på begagnatmarknaden, vilket troligen tyder på nöjda kunder!
Dock kommer en sprillans ny AE1 ut snart, strax över budgeten visserligen men kan nog vara värd att kika på.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:57:41  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag tycker du ska lyssna på B&W Nautilus 805 som har en himla trevlig och detaljerad diskant.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:27:29  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
JMlab Electra 906. De måste låta väldigt bra eftersom mina 926or gör det...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:27:52  Show Profile Send ekman a Private Message
hänvisar till min logo =) tror dock Monk är mer detaljerad men inte lika rolig =)
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:33:24  Show Profile Send Soulman a Private Message
Ett par Jamo Concert 8 / D 830 borde kanske kunna passa. De brukar ju anses vara extremt detaljerade och lite analytiska. Kostar 15 kkr nya...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:45:34  Show Profile Send n00b a Private Message
1.3se kostar ca 25k...

Monk måste du heltklart lyssna på. Jag har ett par 1.3se själv som jag är väldigt nöjd med =))


//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:58:18  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

1.3se kostar ca 25k...

Monk måste du heltklart lyssna på. Jag har ett par 1.3se själv som jag är väldigt nöjd med =))


//jonas



Tänkte på hur mycket de går på begagnade. Har sett allt ifrån 14 kkr till 18 kkr. Dock lär det inte vara helt trivialt att leta fram ett par begagnat. Verkar som om folk håller hårt i dem. Hur tycker du skillnaden är mellan 1.3se och monken?

---

De andra alternativen folk har tipsat om låter trevliga också! Måste nästan ta och lyssna på ett par Yara. Jag har alltid haft något nästan allergiskt mot golvhögtalare, men det kanske bara är dumheter från min sida. Får helt enkelt testa utan förutfattade meningar.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/13 :  17:22:09  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tycker du ska satsa på dynaoudio ändå jag
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/13 :  17:40:49  Show Profile Send marens a Private Message
Om du kan tolerera den feta lådan så är Monk ett bra val. Låter väldigt rent. Fast dom är ju dyra.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2002/12/13 :  18:16:38  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej...!!
Eftersom du kör med Silver Night pp 300b....vilket jag bla annat också gör så enligt det du beskriver så köp (blue)Mumma Audio´s MOSEN (/blue).

Dessa finns även med en basunderdel....men du kan börja med Stativaren....det är en sanslöst bra högtalare,och tillsammans med silvernighten....mkt bra.

Det finns två begade på Hifimagasinet.com,med basunderdelar.....ring och köp.
Har även Linns största aktiva system..men Silver Nighten med dessa Mosen som är en mkt billig högtalare med tanke på byggkvalitet och musikalisk förmåga....lyssnar jag hellre på.. :-)))

Test på dessa högtalare finns också att läsa i de annonser jag nämnde.

Vad är mina referenser till detta råd....??....har lyssnat på otroligt många högtalare genom åren,i hemmiljö..( samma hemmiljö)....både sk billigare och många otroligt dyra....alla har vi nyanser vi uppfattar lite olika.....men detta råd törs jag stå för.

Så länge....
Peder47

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/13 :  18:44:28  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Hej Marx :-)
"Högtalartypen jag är ute efter är total kikarsikte-skalpell-kirurg-precision"

Jamo Consert8 är exakt det du beskriver!
Detta vet du nog men de ställer extremt höga krav på kringutrustningen!! (det vet jag, måste byta ut förstärkare omgående)
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2002/12/13 :  19:39:08  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen..

Kom att tänka på ngt......vi som nu ger dig råd....vad har vi lyssnat på tidigare och vad har vi använt för kringutrustning kring de högtalare vi nu rekommenderar till dig.
Det är ju mkt viktigt för dig att känna till...tittade i listan på råden du fått och det är många fina råd..MEN, passar dessa i ditt system,att det fungerar för de som ger råden tvivlar jag inte på men det är nog intressant för dig att veta i vilket sammanhang de har används...sen är det upp till dig att bilda dig en uppfattning.

De slutsteg du har är otroligt bra..rätt uppsatta (istallerade mm).

Rörsystem som alla andra system kräver nogrannhet vid installation/anpassning mm,vissa saker är extra viktiga för att matcha ihop ett rörsystem....nämner en som berör det råd du ville ha om högtalare.
Titta inte så mkt på högtalarens känslighet utan istället på att den inte *faller så mkt vid belastning* i ohm alltså,detta är mkt viktigt för att högtalaren ska prestera sitt bästa i ditt system.

Mitt råd var Mumma Audio MOSEN....otroligt stabil last...fungerar perfekt mot dina Silver Night,går inte in i detalj hur den låter utan läs då hellre testen i annonserna på hihimagasinet.com.

Nämnde tidigare att jag även kör Linns största aktiva system....och om vi bara håller oss till basåtergivningen....med rätt anpassade högtalare till dina Silver Night.....som jag har i mitt rörsystem....basåtergivningen är mkt bra (Mkt bättre än i Linnsystemet),knivskarpt och dynamiskt....fast om man väljer fel (högtalare bla) så får man, om än det fungerar bra.....det som en del benämner *typisk rörbas* :-))).

Ngr tankar från en ny på detta forum men inte ny i detta intresse....

Vill också passa på att önska er en mysig Lucia :-)))

För att allt ska bli rätt till det råd jag gett till dig och för att du ska kunna bilda dig en uppfattning i sammanhanget.

Mitt rörsystem, Linn fullspecad LP12...Spectral preamp....Audion Silver Night pp 300b...Mosen högtalare....Audio Note Interconnect Silver....Nord Ost högtalarsladdar mm mm

Förresten....Kul att vara här....

Peder47 :-)))

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/12/13 :  21:16:46  Show Profile Send dekengren a Private Message
Hm, en kompis kom över ett par Mårten Design Mingus I för ca. 10kkr. Lik Monk men med bättre diskant och ett trevligt pris. Faktiskt en riktigt stilig högtalare också. Kan vara något. Vet dock inte alls vad för elektronik man bör ha till dom.

/D
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/12/13 :  23:46:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Ett par nya Amphion?

Vilket modell var det du hade av Argon?

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/14 :  00:25:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Audio Note har väl högtalare. Dom lär passa rörförstärkare som hand i handske. Billigare som kit.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000