HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Analytiska högtalare villken förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/12 :  17:46:13  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Hej

Tänker inte tjata om vad jag har för högtalare, men nu har jag skrapat ihop ca: 15.000:- och skall köpa ny förstärkare (integrerad eller separat) vad är tippset/tippsen??

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/12 :  17:56:51  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by jatttelite

Hej

Tänker inte tjata om vad jag har för högtalare, men nu har jag skrapat ihop ca: 15.000:- och skall köpa ny förstärkare (integrerad eller separat) vad är tippset/tippsen??



Hej Jatttelite!

Om du vill ha en perfekt bas, neutralt mellanregister, en "skir" balanserad diskat så skall du köpa en begagnad Krell Kav 300I. Kanske du får ge lite mer än dina 15000 kr men det är det värt.
Vill du hellre ha en tunn bas, färgat mellanregister och en matt diskant, som visserligen en stor del av Skottland med flera gillar och som många inte uppskattar till fullo så köp något från märket Linn. Måhänd kanske en kompakt anläggning från Linn kallad Classic, enligt många på detta forum så är den det bästa som finns i din prisklass. Man skall visst dansa och stampa takten bättre till Linn också.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/12 :  17:58:04  Show Profile Send Sudden a Private Message
Inte tjata om högtalare?
Hmm ok, kan iofs vara ganska viktigt vid förstärkar köp.
Men NAIM säger jag, nu skriker säkert många.
Men jag rekomenderar varmt naim.
Hade jag pengarna skulle det bli namim, men nu så har jag svåra högtalare och bara 5000 så det blir H/K
Lycka till / Sudden
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/12 :  18:01:28  Show Profile Send jatttelite a Private Message
quote:
Originally posted by Sudden

Inte tjata om högtalare?
Hmm ok, kan iofs vara ganska viktigt vid förstärkar köp.
Men NAIM säger jag, nu skriker säkert många.
Men jag rekomenderar varmt naim.
Hade jag pengarna skulle det bli namim, men nu så har jag svåra högtalare och bara 5000 så det blir H/K
Lycka till / Sudden



Min HK670 är till salu
(ok det är ett par Consert8)

Något av dessa märken hade jag tänkt mig (de säljs där jag bor och alla pengar har jag inte i fickan så lite avbetalning blir det nog)
Cambridge
Marantz
Rotel
Arcam
Krell
Musical Fidelity
Gryphon

Tipps?

Edited by - jatttelite on 2002/12/12 18:08:59
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/12 :  18:06:34  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Sudden

Inte tjata om högtalare?
Hmm ok, kan iofs vara ganska viktigt vid förstärkar köp.
Men NAIM säger jag, nu skriker säkert många.
Men jag rekomenderar varmt naim.
Hade jag pengarna skulle det bli namim, men nu så har jag svåra högtalare och bara 5000 så det blir H/K
Lycka till / Sudden



Hej sudden!

Varför skulle vi skrika när du nämner märket Naim, du kan ju ändå inte höra våra vrål eller hur! Sen verkar de ju lite onödigt att skrika då Naim gör väldigt bra produkter!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/12/12 :  18:14:47  Show Profile Send JM a Private Message
Roksan Caspian ! Den är mästerlig ! Mjuk och detaljerad på samma gång...

Sedan om du skulle vilja så kan ju uppgradera genom att köpa till ett extra Caspian slutsteg om du vill senare... (om det nu skulle behövas) ;)


Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/12 :  18:28:02  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
kan rekommendera primare 30.1 integrerat steg, 2x100w, dual mono och balanserat, gillar den skarpt, snygg och stilren också
bör du kunna få begat för 12-13000

www.primare.net

h
micke
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/12/12 :  20:47:45  Show Profile Send poppop a Private Message
Sentec PA9 Monoslutsteg
Sentec SC9 Försteg
Finns endast begagnat nuförtiden...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/12/12 :  23:22:06  Show Profile Send andar a Private Message
Skulle Själv vilja ha GRYPHON, men har inte sett något beg runt 15.000.
Om nu någon sett något så är även jag lite intresserad!!!!!!

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/13 :  00:10:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by jatttelite

Hej

Tänker inte tjata om vad jag har för högtalare, men nu har jag skrapat ihop ca: 15.000:- och skall köpa ny förstärkare (integrerad eller separat) vad är tippset/tippsen??


Hej Jattelite,
en Rotel RB-1080 för 1500 kr är snudd på just vad en förstärkare ska göra, dvs förstärka signalen. Om du tycker att ljudet blir just, mörkt si eller så, beror det garanterat inte på förstärkaren utan är beroende på andra komponter i anläggningen och lyssningsrummet. Enda "felet" är att högpassfiltrets avrulklningfrekvens är ca 3,5 Hz. Det är något högt och skulle gott kunna vara tio gånger lägre. Det är dock endast hörbart i MYCKET baskapabla system på MYCKET starka nivåver och MYCKET låga frekvenser. Jag talar då om högtalare som kan prestera runt 120 dB vid 20 Hz. Den passar t o m din budget.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/12/13 :  11:52:36  Show Profile Send Soulman a Private Message
Audio Analogue borde kunna vara något. Jag har ett par Jamo Concert 11 och Audio Analogue Bellini försteg med Audio Analogue Donizetti monoblock till... Donizetti finns ju också som stereoslutsteg och hamnar då tror jag inom dina ekonomiska ramar. Provlyssna iaf om du har möjlighet.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:28:48  Show Profile Send dekengren a Private Message
Ingen har föreslagit SAT Amplifix ännu, går att få för ca 10-12 kkr begagnad. Mycket välljudande med high end-ambition samt dubbel-snygg (både apparaten i sig och fjärren rockar!).
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:38:17  Show Profile Send svensson a Private Message
Primare är ett bra val... har haft en 301 för många år sedan.
Mycket trevlig!


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:42:09  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by dekengren

Ingen har föreslagit SAT Amplifix ännu, går att få för ca 10-12 kkr begagnad. Mycket välljudande med high end-ambition samt dubbel-snygg (både apparaten i sig och fjärren rockar!).


När det gäller utseendet på fjärren får Amplifixen duktigt med stryk av Bellinis fjärr kan jag ju säga. En grymt läcker liten sak i borstad aluminium. Det var nästan (men bara nästan) så att det var Bellinis fjärr som blev tungan på vågen när jag letade förstärkare

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:44:02  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
[/quote]

...Hej Jatttelite!

Om du vill ha en perfekt bas, neutralt mellanregister, en "skir" balanserad diskat...
[/quote]


Kul och intelligent svar. Två produkter i samma klass som verkligen kan mäta sig med varandra.

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

Hedjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:53:05  Show Profile Send Hedjohan a Private Message
Som en direkt replik till Majjen03.
Köp en Linn Majik, jag fick hem min i veckan och ujujuj vad jag stampade takt.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:53:17  Show Profile Send Rebo a Private Message
Gryphoon imponerar bara på mig utseendemässigt och priserna känns på tok för höga.

Jag har inte hört dom själv, bara sa100, men en integrerad Plinius kan nog vara värd att prova. Annars så är Primare sällan ett dåligt val.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/13 :  18:31:05  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Rotel är så ful!?
Har krell något under.40.000?
OBS! jag skall köpa nytt inte begagnat (fråga INTE varför)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/13 :  18:40:01  Show Profile Send marens a Private Message
Köp din egen 670 så länge, hörde att den var till salu.

Nej, ärligt talat låna hem 2 st förstärkare blir du inte överrumplad vilken enorm förbättring det blev så spara pengarna, eller byt till ett par andra högtalare som passar din smak bättre.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/13 :  18:51:18  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jag skall ner till butiken på måndag med mina högtalare, de skall (jag arbetar för mycket) lyssna igenom sitt sortiment och sedan (efter någon vecka) komma med förslag. Vet i fan om jag inte ökar till 48.995:- och köper Krell
Vad tror ni annars om musikal fidelity antingen A3 eller X-A50 och X-PRE??
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2002/12/13 :  19:49:51  Show Profile Send Brosk a Private Message
Hyperdetaljerade förstärkare till knivskarpa högtalare??
Jag skulle satsa på ngt mjukare, som Audio Analogue, Primare, PASS Aleph..typ. Inte Krell, Naim, Linn, SAT, Gryphon. De andra omnämnda har jag inte hört. Just my point of view.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/13 :  19:52:25  Show Profile Send yalpa a Private Message
Majjen03 > Jag förstår inte varför du helt oprovocerat ska börja hacka på Classiken.

Jätttelite letade efter en förstärkare för 15kkr, du får hålla dig till tips om sådana, inte ge en känga till Linn oavsett topic! Tänk om jag skulle i vartannat inlägg hacka på den där fula Krellen som låter som en upphottad HK? Dessutom har du 2 stycken, herregud vilka nerköp. Så snälla håll dig till topicen.

Dessutom, ditt ständiga hackande på Linn är liktydigt med att du idiotförklarar mig och en hel del andra människor, eftersom vi har köpt en produkt som är värdelös, eller hur? Du får givetvis yttra dina åsikter om Linn, men inte på detta okreativa sätt.

Förresten, du får gärna ge tips på nånting som är bättre än Classiken, givetvis nytt, inga beggade saker. Du får gärna exkludera radion ur priset, men inte en signalkabel för minst en tusing. Länka gärna till en SVENSK butik där dessa går att fynda, för 16kkr är ett svenskt pris på Classiken, inte UK-price.


Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/13 :  20:43:37  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Vincent Kan det vara något? (rör skulle kanske passa bra)??
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/13 :  21:09:22  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Majjen03 > Jag förstår inte varför du helt oprovocerat ska börja hacka på Classiken.

Jätttelite letade efter en förstärkare för 15kkr, du får hålla dig till tips om sådana, inte ge en känga till Linn oavsett topic! Tänk om jag skulle i vartannat inlägg hacka på den där fula Krellen som låter som en upphottad HK? Dessutom har du 2 stycken, herregud vilka nerköp. Så snälla håll dig till topicen.

Dessutom, ditt ständiga hackande på Linn är liktydigt med att du idiotförklarar mig och en hel del andra människor, eftersom vi har köpt en produkt som är värdelös, eller hur? Du får givetvis yttra dina åsikter om Linn, men inte på detta okreativa sätt.

Förresten, du får gärna ge tips på nånting som är bättre än Classiken, givetvis nytt, inga beggade saker. Du får gärna exkludera radion ur priset, men inte en signalkabel för minst en tusing. Länka gärna till en SVENSK butik där dessa går att fynda, för 16kkr är ett svenskt pris på Classiken, inte UK-price.






Tja! Yalpa

Har ingenting emot att du kallar Krell för en upphottad Harmon Kardon,inte heller att du tycker att de är fula. HK är ett bra märke i sitt segment tycker jag. Att jag retas lite med märket Linn är inte för att såra dig specifikt på något sätt. Tycker dock att det är lite patetiskt av vissa andra Linn folk på detta forum att alltid hävda att t ex Classicken är världens bästa pryl till alla högtalare.
Har t ex sett att de rekomenderat Classik till sådana högtalare som Infinitys Kappa serier, både den gamla och den nya varianten. Jag har själv testat Classicken med bla mina Magneplanar Tympani 1D högtalare samt Beveridge, Allison One samt Kappa 90 mfa i inget av dessa fall så lät det bra. Lite effekt är ju lite effekt även om det står Linn på förstärkaren eller hur?
Själv har jag inte bara två fula K utan också ett par ännu fulare Usa prylar från Audio Research samt ett försteg från Denon och ett slutsteg från M&A. Men Yalpa, en "Linn figur" på det gamla Hifi Forumet menade att allt annat än Linn var skit, han utmanades av mig att slänga ihop en Linn Klimax med Komri burkar, cd-12:an m.m för ca: en miljon mot att jag satte upp en anläggning för ca: 250-300000 kr enda kravet jag hade var att jag själv fick koppla in mina prylar, samt att vi skulle ha en något sånär neutral lyssningsgrupp om detta finns att uppbringa, som fick utvärdera anläggningarna. Enligt honom så borde ju då linn utklassa mina skitprylar från Usa etc, tyvärr så föll min utmaning tydligen i glömska. Jag har fortfarande en Linn LP12:a och den går ju inte att klaga på trots att den är mycket fulare än min Oracle Delphi Mark V.
Mvh
Kenth

"pesonen i fråga hade givetvis också det mesta av Linn prylarna själv"
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/13 :  21:14:09  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Hedjohan

Som en direkt replik till Majjen03.
Köp en Linn Majik, jag fick hem min i veckan och ujujuj vad jag stampade takt.



Hej HedJohan!

Kul, vad kostar en LM oops det bli ju ML baklänges!
Vad stampade du till för musik? Själv stampar jag just nu till Nordman. Man kan faktiskt stampa takten till andra märken också, åtminstånde om man som jag ej har någon takt och rytmkänsla.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/14 :  01:28:02  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hej Majjen03!

Med tanke på allt som har skrivits av Linn-fanatiker, så förstår jag att det måste delas ut kängor tillbaka också, men man ska inte provocera i onödan. Jag tycker inte att Krell är fula, snarare tvärtom och HK låter helt ok ja, fast inte cd-spelarna.

Linn Classik passar absolut inte ihop med tungdrivna högtalare, den funkar inte ihop med mina heller, jag måste ha ett extra slutsteg för att det ska bli nån fart i det hela. Att köra gamla Infinity Kappa med den är ett skämt, det finns inga Linn-steg som klarar dessa, möjligtvis om man tar 4st Klout och bryggkopplar dem. Att blint rekommendera Linn i alla lägen är precis lika fel som att göra det med något annat märke.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000