HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Copland 301 försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2002/12/12 :  16:59:58  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Hejsan! Har fått tips om Copland 301 försteg och eftersom jag FAKTISKT har funderat på detta själv också undrar jag naturligtvis vad expertpanelen säger!? Har alltid varit svag för Copland men tycker slutstegen är för klena för mina högtalare (Kappa 90).Synpunkter emottages tacksamt gällande ovanstående försteg!

Basmuller

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/12 :  18:10:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

det finns två varianter på 301, den vanliga och mkII. De använder olika rör i linjedelen. 301 kör med E82CC och 301 mkII kör med E88CC.

Vilka som låter bäst kan man snacka om ganska länge......

Imho så låter E82CC väldigt trevligt, varmt och mjukt men med bra detaljer.

förutom skillnaderna i linjesteget har mkII fjärr.

Vilket av Copland's slutsteg har du lyssnat på ihop med dina högt??

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2002/12/12 :  19:19:17  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Hej PAC! Har lyssnat på jag tror det hette 402?? OCH det som är snäppet kralligare. Kappan behöver hur mycket kraft som helst. Hade Canton RC-L innan och även då tyckte jag att det kändes lite bräckligt med den mindre av de två. Eftersom jag gillar grundljudet hos Copland tänkte jag att det skulle sitta fint med en förf stärkare därifrån. Dock är fjärr ett absolut måste för mig. Har suttit med alldeles för många stärkare utan fjärr genom åren.
Hälsningar

Basmuller
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/12 :  19:48:14  Show Profile Send Peder B a Private Message
Med kombinationen CTA301mkII & CSA515 (transistor slutsteg) får du både kraft (150W lär driva det mesta) och finess/värme. Den här kombinationen är nog bland det mest prisvärda som går att köpa på begagnatmarknaden! Om man kan nöja sig med mindre effekt så är CTA505 (35W) ett väldigt trevligt rörslutsteg.
mvh // Peder B



"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2002/12/12 :  19:58:14  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Har ett Parasound 1500 HCA slutsteg. Tror det passar bra ihop med Coplanden.

Basmuller
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/12 :  19:58:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Mitt i prick!

Jag spelar just nu på CSA515 och CTA301...... Och jag kan inte annat än att hålla med Peder.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2002/12/12 :  20:05:12  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Jo, det kan nog äga sin riktighet. Jag har bara hört deras rörslutsteg. Visst är det en del av tjusningen att leta hårdvara. Tyvärr???? är jag så nöjd med resten av anläggningen att jag inte vill byta ut något mer. I allafall inte för tillfälllet, men vem vet.... Snart vill man ha ny cd.......
Vänlig

Basmuller
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2002/12/13 :  20:31:04  Show Profile Send Brosk a Private Message
Min 505a lät mycket bra men min 301a mkII var lite blek. Stämde inte med lästa recensioner som haussade försteget och kallade slutsteget medelmåttigt...
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2002/12/13 :  21:16:58  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Hej Brosk!
Vad hade du för högtalare?

Basmuller
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/12/13 :  22:49:40  Show Profile Send SW a Private Message
Har ägt ett 301 Mk2 men tyckte inte att var någon höjdare. Speciellt övre mellanregistret lät hårt och onaturligt. Bytte rör mot nya originalrör men det blev inget bättre för det. Testade Telefunken E88CC från 60-talet och det kanske blev lite bättre. Nog kan ett rörförsteg låta mycket bättre än det gjorde.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000